Hej!

Jag har ett gammalt garage som sitter ihop med husets källare. Det har väggar av lättbetongblock och betonggolv. Jag skulle vilja isolera väggarna och flytspackla, lägga golv. Jag har aldrig gjort något sådant mot betong och funderar på eventuell fukt. Vad ska det vara för lager mellan betong och väggreglar och ska det vara något mellan isolering och täckskivor? Jag tänkte ha OSB-skivor bakom gips som vägg (så att det går att skruva upp nånting lättare [hatar gipsväggar]). Nu ser jag allsköns material som ångtätskikt mm.
Angående golvet, är det något jag måste tänka på om det när jag flytspacklar och eventuellt lägger i golvvärme? Det är alltså betongplatta direkt på mark därinne.

Tacksam för all hjälp att utveckla min kunskap och få det här gjort _/|\_
 
Kanske går med en fuktspärr som man gör i normalt fall ? Om du bara tänker att lätbetongblocken är utsidan, jag är lite osäker!
Skruva upp något i OSB? Kul skämt.

Varför ska du flytspackla, för att du ska lägga in golv sen och det är väldigt ojämnt nu? Varför ska du lägga in ett trägolv(?) i ett garage?
Är väl "bara" att prima betongen innan du börjar att flytspackla annars
 
Tänkte att garaget som ligger i anslutningen till källaren skulle bli typ gillestuga / hobbyrum och att det ska vara uppvärmt.

OSB duger ju åtminstone för hyllor med lättare belastning, långt bättre än endast gips tycker jag.
Har du något bättre billigt annat förslag än OSB innanför gipsen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.