Hej! Hjälp mig uppskatta "ca" hur mycket detta kan kosta att renovera?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kymbo-tidaholms-kommun-kymbo-hulegarden-2-14471778

- Renovera det tomma "badrummet" till dusch m. våtrumsmatta & tapet

- Ha tvättstuga ev. utanför detta rummet - lägga våtrumsmatta, borra för ner och koppla på avloppet. Fixa ev till och från luft

- Byta hela det nedre köket. Köksbänkarna kostar totalt ca 115 000 + snickare för att sätta upp, el jobb, vvs
Kranen kommer sitta under fönstret.

- Gräva för jordvärme. Idag finns det pellets/vedpanna i ett hus på tomten. Tanken är att ev flytta in pannan.

- Diverse el jobb. Hade planer på att dra om all el först..men är rädd att kostnaderna skjuter iväg. Ev bara skaffa snabbsäkringar och jordfelsbrytare till en början?

- Ny vattenpump till brunnen, då denna var lite rostig.


Om ni ser något annat som ni uppmärksammar, så säg gärna till. Uppskattar alla svart enormt mycket.

Med vänlig hälsning M
 
M mattias90 skrev:
- Byta hela det nedre köket. Köksbänkarna kostar totalt ca 115 000 + snickare för att sätta upp, el jobb, vvs
Kranen kommer sitta under fönstret.
Jag tycker faktiskt att allt ihop ser riktigt fint ut!
Varför skall ni lägga 115 papp på nya köksbänkar?

Helt krasst:
Om ni vill ha ett hus som har 2010-talsstandard så skall ni nog inte köpa ett hus från 1920-talet.
 
  • Gilla
Grävling15 och 11 till
  • Laddar…
Ska ni ta hjälp med allt, kan en fingervisning vara 400-600tkr.
 
BirgitS
F Facket skrev:
Ska ni ta hjälp med allt, kan en fingervisning vara 400-600tkr.
Räcker nog inte om man tänkt lägga över 100 tkr bara på köksbänkarna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker faktiskt att allt ihop ser riktigt fint ut!
Varför skall ni lägga 115 papp på nya köksbänkar?

Helt krasst:
Om ni vill ha ett hus som har 2010-talsstandard så skall ni nog inte köpa ett hus från 1920-talet.
Köket ser inte lika bra ut irl. vill inte ha någon ”2010” tals standard...men göra det beboligt och trivsamt helt enkelt. Vi är väldigt mycket för att ta fram det gamla och bevara mycket också
 
  • Gilla
mawno
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Räcker nog inte om man tänkt lägga över 100 tkr bara på köksbänkarna.
Frågan är att jämnställa med ”Hur långt är ett snöre?” Såklart finns det ingen ände på hur mycket pengar man kan lägga på saker och ting. Var som sagt enbart en fingervisning på normal standard.
 
Staffans2000
M mattias90 skrev:
- Byta hela det nedre köket. Köksbänkarna kostar totalt ca 115 000 + snickare för att sätta upp, el jobb, vvs
Kranen kommer sitta under fönstret.
Sakta i backarna!
Ni resonerar som en småfull motorsågskåt nybliven skogstomtsägare -här skall det röjas. Full rulle på sågen. Den nya kedjan gnistrar i solskenet. Dagen efter ser den förut så inspirerade ut på sitt kalhygge till tomt - aj då, det där blev inte så bra!

Om ni inte badar i pengar, är det dags att tänka om. Varför inte måla om köket istället. Eller köp ett begagnat på Blocket för några tusenlappar.
https://www.blocket.se/alvsborg/Koksluckor_IKEA_Fortum___diskbank___diskho_80690317.htm?aw=1

M mattias90 skrev:
- Gräva för jordvärme. Idag finns det pellets/vedpanna i ett hus på tomten. Tanken är att ev flytta in pannan
Om anläggningen är i gott skick är det bara att elda på.

M mattias90 skrev:
- Ny vattenpump till brunnen, då denna var lite rostig.
Har du en susning om den fungerar eller inte? "lite rostig" är ingen som helst indikation på pumpens skick.

Har ni en begränsad ekonomi är även mitt tips att installera duschkabin samt i allmänhet piffa till de rum ni tänker använda och låta de övriga vara orörda. Speciellt köket på övervåningen, för det kommer att sitta som en smäck ifall ni senare ändå vill renovera det andra köket.
https://www.blocket.se/jamtland/Duschkabin_Arrow_80861399.htm?ca=3&w=1

Ta`t lugnt. Ta en Toy!

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Solskensbonden och 7 till
  • Laddar…
Jag tror att "renoveringen" kommer att landa på närmare 1 000 000:- än 500 000:-
 
  • Gilla
Herc och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar . Jag och sambon tycker det är jobbigt..vi ska bestämma oss nu på tisdag om vi ska ha det.

Vad tror ni om isoleringen? Behövs det något mer i golv eller väggar? Hur isolerar man ett gammalt hus bäst?
 
Har man inga erfarenheter/kunskaper om husbygge får man köpa kunskapen genom att leja hantverkare. Och det kräver att man har lite ekonomiska muskler. Mer än ett förhållande har brustit när folk köpt "drömhuset" och själv ska renovera det.
Hur det ser ut i just det hus ni är spekulant på kan vi inte gissa utan för att veta krävs en rätt noggrann undersökning. Eftersom ni inte har den kunskapen själv så bör ni köpa in den tjänsten från någon med god erfarenhet och gott rykte.
Mitt råd är tänk efter mycket noga innan ni beslutar er för köp, inte minst för att ni verkar sakna dom basala kunskaperna inom husbyggar branschen
 
  • Gilla
Fulkemisten och 3 till
  • Laddar…
Superfint hus!

Men synd att det säljs utan ladugård och ekonomibyggnaderna. Eftersom de ligger så nära huset hade jag velat stå som ägare så inga tunga maskiner åker omkring alldeles vid husknuten.
 
T
Är det huset, trappen eller bara dörren som är jättesned?
Öppen dörr visar en trätrappa som lutning, vilket ger en illusion av att vara sned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Superfint hus!

Men synd att det säljs utan ladugård och ekonomibyggnaderna. Eftersom de ligger så nära huset hade jag velat stå som ägare så inga tunga maskiner åker omkring alldeles vid husknuten.
Vi får med allt i vårt bud +2 hektar åkermark
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Är det huset, trappen eller bara dörren som är jättesned?
[bild]
Trappen är sne...huset som rört på sig. Märks i några andra rum också
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
M mattias90 skrev:
Vi får med allt i vårt bud +2 hektar åkermark
Nice!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.