Hej,

Översvämningsskyddet löste ut på vår Electrolux-diskmaskin och jag hittade en läcka på en "gummimuff" (se grön markering på bild). Om jag förstår Electrolux rätt så kan man inte bara köpa den delen utan måste byta hela brunnsanslutningen. Stämmer det? Om ja, kan man täta den på något sätt - hur i så fall?

Om om det inte går att varken byta endast gummimuffen eller täta den, är det lönt att lägga kanske 1800 spänn på en reparation på en 6-7 år gammal diskmaskin?

Tacksam för svar!
 
  • Insida av diskmaskin med synlig läcka vid gummimuff markerad med grön färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du går in på electrolux reservdelshop på nätet. Så kan du se vad delen kostar. Jag gissar att hela den vita plastprylen med slangar är en del. Man brukar kunna fä delar därifrån på två dagar.
 
H hempularen skrev:
Om du går in på electrolux reservdelshop på nätet. Så kan du se vad delen kostar. Jag gissar att hela den vita plastprylen med slangar är en del. Man brukar kunna fä delar därifrån på två dagar.
Tack, det har jag gjort. Och som du säger verkar det vara en hel del. Ca 800 kr, vilket ju känns sådär för ett litet hål.. Behöver dessutom hjälp att byta den. Men kan/vågar man täta hålet?
 
Jag är bara amatör. Men jag tror inte att en tätning blir lånsiktigt hållbar. Kanske funkar några veckor. Ger dig lite tid att beställa eller köpa ny maskin.

Jag har aldrig bytt en så stor bit av en diskmaskin, men jag tror inte att det är speciellt svårt att byta den delen.

Invänta råd från användaren "electroluxaren" här. Han ger väldigt bra råd om reparationer.

Kolla hurpass svårt det är att komma åt slangklämmorna. Jag reparerade en diskmaskiin hos min son. Där var motsvarande slang i princip avhoppad. Det var otroligt trångt att få plats med en normal slangklämma. Den som satt var en engångsvariant som kräver specialverktyg att spänna. Jag hittade till slut ett kit med "gör det själv" slanklämmor. Där var själva skruvdelen mindre än på vanliga klämmor. Man kunde tillverka slangklämmor för godtycklig diameter.

De jag ser på dina bilder klämms lämpligen med en polygrip. Om de är svåråtkomliga så har biltema specialtänger för en rimlig summa.
 
  • Gilla
danki
  • Laddar…
A
Byt brunnen som du skriver.
Du kan behålla oringen som sitter mellan brunn och botten
Smarta verktyg från feltema är deras långa tänger varav den ena är vinklad 90˚
Töm maskinen
Lägg den på rygg
Ta bort botten
Så ser du allt du skall lossa.
Uppifrån inneeifrån ör det fyra skruvar som du måste lossa vilka håller brunen.
Det svåra är när man skall sätta dit dessa skruvar på den nya brunnen så att man drar lika och att det inte läcker.
Innan du beställer så kolla om det i te är fler gummidetaljer som är sunkiga
 
electroluxaren skrev:
Byt brunnen som du skriver.
Du kan behålla oringen som sitter mellan brunn och botten
Smarta verktyg från feltema är deras långa tänger varav den ena är vinklad 90˚
Töm maskinen
Lägg den på rygg
Ta bort botten
Så ser du allt du skall lossa.
Uppifrån inneeifrån ör det fyra skruvar som du måste lossa vilka håller brunen.
Det svåra är när man skall sätta dit dessa skruvar på den nya brunnen så att man drar lika och att det inte läcker.
Innan du beställer så kolla om det i te är fler gummidetaljer som är sunkiga
Stort tack för hjälpen! Får se hur det går.. :-D
 
Klockrent när man hittade detta då jag hade exakt samma problem, hål på gummimuffen.
Bytte brunnen så var problemet löst. Som skrivet ovan var det lite krångel att få o-ringen rätt men löste sig till slut. Stort tack för denna gamla tråden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.