Hej,

Hur ser det ut med fastighet som är enskild egendom och uppkommet underhåll, förbättringar och tillbyggnader?

Frågan kommer från situation där ett par är gift och den ene äger en fastighet som enskild egendom. De nyttjar fastigheten, underhåller och uppgraderar den. Det görs med gemensamma medel.

Driften (sophämtning, el, gasol, arbetstid, resor till och från etc) bör väl allt ske med gemensamma medel?

Hur ser det ut med försäkring, slitage, tillbyggnader, uppgraderingar och förbättringar? Om paret har gemensam ekonomi, där de lägger in alla inkomster i en gemensam pott.. hur/bör utgifter kopplade till enskilda egendomen regleras? Hur bör man tänka där? Finns det regelverk el praxis att följa?
 
M
Regelverk eller praxis finns inte, det är upp till det gifta paret att själva komma överens om vad som ska betalas med gemensamma medel eller inte. Det du kan hitta på forumet är olika personliga åsikter kring vad som är rätt eller fel i situationen.

Min personliga åsikt är att man bör undvika delad ekonomi i ett äktenskap så långt det är möjligt. Blir så lätt komplicerat och är i slutändan ändå I princip omöjligt att få jämt ut "rättvist". Vid en eventuell skilsmässa blir ju såklart personen som inte ägde stugan förlorare ekonomiskt och misstänker man att förhållandet kommer krascha kanske man bör undvika de större värdehöjande investeringarna men befinner man sig i den sitsen skulle jag nog hellre lägga tid på att reparera/avveckla äktenskapet snarare än att fokusera på ekonomiska aspekten kring stugan.
 
Hemmakatten
Reparationer och underhåll såsom nytt kök, målning,golv mm menar jag att fastighetsägaren ska stå för pga att det är enskild egendom.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har precis samma situation själv. Allt som inte är av förbrukningskaraktär (gardiner, porslin, etc) står jag som fastighetsägare för. Jag står på det lilla lånet och betalar det, jag köper allt underhåll (färg, altanbyte osv) och dyrare saker som kyl/fys, spis etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.