K Klumpen46 skrev:
Hur går det med byggandet? Klar med murningen?:)

Jag får leverans med dom största järn balkarna imorgon så dom ska läggas på plats sen är nästan ytterväggarna klara. Två bärande innerväggar ska jag börja på också och gjutning av entre pelarna och balkarna ska göras på måndag.
Blir lite jobb med bygga ställning och hammarbandet innan takstolarna ska monteras.
 
  • Byggplats med vit Leca-blockvägg nästan färdigställd, trästöttning och byggmaterial på marken vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CWI och 4 till
  • Laddar…
Kul att följa ditt bygge. Har själv låtit bygga i lättbetong från Ytong. Vi hade inte nät vid putsning av insidan av väggen. Ett stort misstag visade det sig då vi nu har (torr?)sprickor i m e m alla rum. Vidare har vi mellanbjälklag i trä. Också ett misstag tycker jag. Inte direkt kopplat till stenhus men om du sätter in bergvärme så se för tusan till att installera frikyla. Visst är stenhus svalt men det förutsätter att man håller värmen ute dvs tokstänger alla fönster och dörrar. Har värmen väl kommit in är den svår att få ut. När det gäller värmeinsläpp spelar fönster en stor roll. Vi har stora fönsterpartier som numera är försedda med vertikalmarkiser.

Disclaimer; jag har tidigare jobbat för Fiskarhedenvillan.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Fredrick Arvidsson Fredrick Arvidsson skrev:
Kul att följa ditt bygge. Har själv låtit bygga i lättbetong från Ytong. Vi hade inte nät vid putsning av insidan av väggen. Ett stort misstag visade det sig då vi nu har (torr?)sprickor i m e m alla rum. Vidare har vi mellanbjälklag i trä. Också ett misstag tycker jag. Inte direkt kopplat till stenhus men om du sätter in bergvärme så se för tusan till att installera frikyla. Visst är stenhus svalt men det förutsätter att man håller värmen ute dvs tokstänger alla fönster och dörrar. Har värmen väl kommit in är den svår att få ut. När det gäller värmeinsläpp spelar fönster en stor roll. Vi har stora fönsterpartier som numera är försedda med vertikalmarkiser.

Disclaimer; jag har tidigare jobbat för Fiskarhedenvillan.
Håller med om värmen. Kom på i mitt förra stenhus, som hade jätteglaspartier, att man kan sätta eps-skivor på utsidan av de fönster som vette mot solen. Jag kapade dem så man kan klämma in dem. 20-50 mm tjocka är helt ok. Det funkar klockrent och det kommer in ljus. Ändamålet helgar medlen:D
 
  • Gilla
Klumpen46
  • Laddar…
Grymt jobbat!
Jag hade också velat bygga ett stenhus om det inte vore att sätta äktenskapet på spel! :)
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Vi funderar också på att bygga i lättbetong. Vad är det för block från Ytong ni använder. Såg på deras hemsida att de har lite olika varianter beroende på hur energieffektivt det ska vara. Är det lönt att ta de mer energieffektiva "lågenergi" eller "Energi +"?
 
Kolla ”vårt betonghus projekt” med toddep. Där är många, fina tips.
 
J Jonas Modig skrev:
Hej!
Vi funderar också på att bygga i lättbetong. Vad är det för block från Ytong ni använder. Såg på deras hemsida att de har lite olika varianter beroende på hur energieffektivt det ska vara. Är det lönt att ta de mer energieffektiva "lågenergi" eller "Energi +"?
Vi bygger med lågenergi block 365mm. Skulle man valt energi blocken så hade blocken blivit ännu bredare. Tror 400mm är det minsta och helt annat pris. Det är nog mest för passiv hus :)
 
  • Gilla
Jonas Modig och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Kolla ”vårt betonghus projekt” med toddep. Där är många, fina tips.

Jag hittar inte länken. Kan du skicka? Jag kollar gärna! :)
Alltid kul att se hur andra löser saker o ting
 
T Toddep skrev:
Vi bygger med lågenergi block 365mm. Skulle man valt energi blocken så hade blocken blivit ännu bredare. Tror 400mm är det minsta och helt annat pris. Det är nog mest för passiv hus :)
Jepp! Detblir klumpigt och
T Toddep skrev:
Jag hittar inte länken. Kan du skicka? Jag kollar gärna! :)
Alltid kul att se hur andra löser saker o ting
Kör du inte 2 olika? Samma singatur iaf.
Skärmdump av en användarprofil på ett forum med inläggslistning och användarinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomt med skog och en grusväg, potentiell plats för byggprojekt av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett diskussionsforum där en användare efterfrågar tips för att bygga ett hus i lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fika på bygget. Idag monterar vi huvar och hängrännor. Bilder kommer ikväll
 
  • Fikapaus på en byggarbetsplats med öppnad godisförpackning och tomma vattenflaskor på en smutsig byggtunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kör alltså 2 olika forum för samma projekt?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Du kör alltså 2 olika forum för samma projekt?
Gör jag?

Kan hända att jag startade en tråd för att ställa frågor innan jag började bygga men jag lägger bara ut foto och info om huset i vårt Ytong hus projekt länken.
 
Krokar bockas och hål för skorstenen till kaminen görs
 
  • Metallrör märkt med siffror på byggplats, förberett för installation av skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bockade krokar på golvet i en verkstad med verktyg och träspån runtomkring, arbete med kamininstallation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med takstolar och en öppning för skorsten under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under-renovering-inomhusmiljö med verktyg och material på golvet, obestämd placering för skorstenshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak av träpanel med en genomskärning för skorsten, starkt ljus skiner igenom öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskuren öppning i tak med monterad skorsteninfodring för kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av skorstensrör och bockade krokar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Huvar till köksfläkt och värmepumpen har kommit på plats och jag kämpar på med dom 85 meter hängrännor med totalt 12st hörn.
Plåtslagaren hade inte tid så får lösa detta själv men det blir väldigt snyggt och jag gillar plåten som heter Magestic från Lindab.
Den tål tuffa tag så den blir inte repig som en lackerad plåt blir för minsta lilla.
 
  • Tak under konstruktion med nya hängrännor från Lindab och skydd för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huv för köksfläkt och värmepump installerad på tak med svart plåt Magestic från Lindab.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med delvis installerade hängrännor och arbetsställningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade huvar för köksfläkt och värmepump på ett tak med träreglar, under konstruktion i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.