N NoOne2k skrev:
Som flera andra har påpekat, hade du begärt ledningsvisning via ledningskollen hade skannova kommit och och satt ut kabeln så långt som de hittade den. Och det gratis.

Men kanske lite sent nu då du ändå har beställt fiber.
Jo jag vet men samtidigt vet jag inte om de höjer priset mer på att efteranslutning av fiber... Det kostade 20kkr förra året och nu 29...lika bra att göra det nu...
 
Person i reflexbyxor håller i koppartrådar för att lokalisera underjordisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte går att komma åt att sätta signal på en avgrävd telekabel kan man försöka mer radioläget på en bra kabelsäkare som Cat4. Det låter om kabeln och sedan kan man gräva.

Om man tror på det kan man ju testa med koppartrådar
 
Redigerat:
Prova ringa den...:p
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vart går telekabeln i andra änden, från en låda vid tomsgräns?
 
Finns säkerligen ett skåp eller "påle" i närheten med kopplingsplint där man ansluter mot stamledning.
 
A Andy78 skrev:
Vart går telekabeln i andra änden, från en låda vid tomsgräns?
Ingen aning, har inte hittat skåpet trots letande
 
S Shiraz skrev:
Ingen aning, har inte hittat skåpet trots letande
Vad säger Telia skåp eller stolpe?
 
Tänk på att ett skåp ofta är ett fyrkantigt plåtskåp med dörr, en "påle" är en rund grå plast historia med svart överdel.
Så kolla efter båda, lbland kan de vara placerade bredvid elskåp.
 
A Andy78 skrev:
Vad säger Telia skåp eller stolpe?
Jag orkade inte använda ledningskollen eller dra dit telia eller ringa. Blev lättare men dyrare att beställa. Har ändå retat mig adsl sen jag flyttade från fiber.. Så det blir skönt med bra uppkoppling igen...dessutom blir det billigare månadsavgift med fiber. Betalar typ 900kr för 30/10mbit och telia stor tv på adsl men på fiber blir det nästan halva pengen
 
Redigerat:
Svar bara för teknikdiskussionens skull. Den självklara åtgärden hade varit att begära utsättning via ledningskollen vilket dock förmodligen kräver att det finns ett aktivt abonnemang eftersom söksignalen ibland sätts i telefonstationen. Kan de sätta den i närmaste skåp är det kanske en annan sak.

Om man nu ger sig katten på att hitta en kabel men abonnemanget har upphört kan man leta med kabelsökare på tomten och använda radioläget. Jag har hittat gammal kabel som kopplades bort när stolpe togs ned 1990 på det sättet och läget stämmer med gamla telekartor.

Ett effektivare sätt är att sätta signalgivaren (Genny4) på en aktiv telefonledning hos granne. Det finns två par i moderna inkommande ledningar. Bäst är att sätta en klämma på blått eller vitt och den andra på grönt eller violett. På så vis dämpas signalen mindre genom partvinningen. Med stor sannolikhet blir det överhörning till den kabel man söker. I värsta fall får man gå upp i det högre effektläget. På det viset kunde jag identifiera alla grannarnas telefonledningar när det plöjdes och grävdes för fiber. Utsättning var redan gjord men vi behövde identifiera kabellägen under grävningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om nu kabeln är avgrävd och slutar mitt i ingenting så är det väl i de flesta fall ingen mening med att försöka hitta änden utan det borde vara både enklare och billigare att gräva ner en ny kabel? Då kan man passa på att gräva ner en PEM-slang t.ex.
 
N Nerre skrev:
Om nu kabeln är avgrävd och slutar mitt i ingenting så är det väl i de flesta fall ingen mening med att försöka hitta änden utan det borde vara både enklare och billigare att gräva ner en ny kabel? Då kan man passa på att gräva ner en PEM-slang t.ex.
Gjorde det och fick priset 6000-15000kr och kunde även bli mer för en ny kabel ..
Så jag struntade i det och la de pengarna på fiber
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 2 till
  • Laddar…
Gräver man ner en PEM-slang kan den ju användas både till koppar och fiber.

Det lär ju inte bli så mycket billigare att bara gräva halva vägen (om man hittar den avgrävda kabeln). Det är ju heller inte lämpligt att skarva en kabel under marken (det kommer att tränga in fukt förr eller senare så man får gräva upp igen och göra om reparationen).
 
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gräver man ner en PEM-slang kan den ju användas både till koppar och fiber.

Det lär ju inte bli så mycket billigare att bara gräva halva vägen (om man hittar den avgrävda kabeln). Det är ju heller inte lämpligt att skarva en kabel under marken (det kommer att tränga in fukt förr eller senare så man får gräva upp igen och göra om reparationen).
PEM var billig, det var telia som skulle ha 6-15k+...och då vissa kommuner tappar sin kopparledning känns det inte framtidssäkrat
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Ja men hade det blivit mycket billigare om det bara varit halva vägen?

Det jag försöker komma fram till är om det verkligen är ekonomisk lönsamt att leta fram en kabel som är av nånstans mitt ute på tomten istället för att gräva ner en helt ny. (Särskilt om man har möjlighet att göra grävarbetet själv.)

Det lär ju blir betydligt billigare om Telia bara ska dra i en kabel i en slang än om de ska ta dit grävare och grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.