Som sagt står vi nu i valet och kvalet med vilken häck vi ska sätta mellan oss och grannhuset.

Problemet vi har är att, där vi har som smalast är det bara en meter till tomtgräns från vårt garage där vi gärna vill kunna passera på en nylagd stengång. Från stenen är det max 10-20cm till tomtgränsen.

Vad kan man sätta för häck som inte växer in för mkt på vår sida och som fyller de krav vi har? (smal, tät, hög & vintergrön? )

Vågar man ge sig på tuja smaragd/brabant?
 
Brabant kan du inte få så smal. Jag har Smaragd mellan carporten och entren och den hålls 40 cm bred men då kan jag ju också sköta den andra sidan. Om du bara kan åstadkomma en jordränna på 20 cm lär du inte kunna plantera något alls. Har du inte funderat på ett plank, helst gemensamt med grannen?
 
yonna yonna skrev:
Brabant kan du inte få så smal. Jag har Smaragd mellan carporten och entren och den hålls 40 cm bred men då kan jag ju också sköta den andra sidan. Om du bara kan åstadkomma en jordränna på 20 cm lär du inte kunna plantera något alls. Har du inte funderat på ett plank, helst gemensamt med grannen?
Diket är inga problem för vi kan gräva mer in på grannens sida men häcken ska stå i tomtgräns och detta är något gemensamt :). Tyvärr var plank inget alternativ för grannen. Men smaragd 40vm bred hade varit bra ju! Är det 40cm totalt eller 40 på varje sida?
 
Jag har den totalt 40 cm bred. Utmärkt om du kan dela den med grannen! Skriv gärna ett litet papper på att ni äger den gemensamt. Grannen eller ni kan ju flytta!
Klipp in den lite varje år; bara ytskiktet och bara putsa årets tillväxt. Då får ni bägge en vacker, tät vägg. Lägg på någon/några säckar planteringrsjord årligen tills den har etablerat sig.

Fördelen med Smaragd är att den inte växer så yvigt och den ränner inte iväg på höjden som dess syster Brabant. Den har också en betydligt vackrare vinterfärg där Brabanten lätt blir brun/grådaskig. Efter 6 år håller jag ner min häck på 2 m höjd och jag putsar den bara lätt 1 gång årligen.
 
  • Gilla
Villahalmstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.