Hej!

Har nyss köpt ett litet hus och där står en uråldrig vattenpump från 1989. Pumpen smäller en hel del när man spolar vatten, det var en vvs-kille här och fyllde den med luft så det har blivit bättre men den är fortfarande väldigt högljudd. Kan man göra något mer för att minska ljudet?

Sedan så går säkringen på den hela tiden. Enligt tidigare ägare så gick den "ibland" när man använde vattenutkastaren, den går efter bara några sekunder när jag ska använda vattenutkastaren. I år är det ju vaksamma eftersom torkan ändå gjort att det inte är aktuellt att vattna en massa men nästa år kan ju se annorlunda ut......:) Den går även ganska ofta när jag exempelvis duschar, så jag antar att jag duschar längre än den äldre herre som bodde här tidigare ;D Det är alltså inte timmar det handlar om men om jag duschar och inte stänger av vattnet under intvålning osv så tar det nog max 5 minuter innan säkringen går och jag får gå ur och trycka på någon knapp bredvid vattenpumpen. Konstigt nog har den aldrig slagit av när jag tvättat, även om jag kört ett par maskiner efter varandra. Är det här något som går att komma tillrätta med eller är det bara att köpa en ny pump?
 
Du säger att säkringen går och sedan att du får trycka på någon knapp bredvid pumpen. Är det en säkring eller är det ett motorskydd? Du kanske kan lägga upp en bild på den. Har du tur är det bara motorskyddet som är ställt för lågt. Vad är det för slags pump? Kanske en bild på den också. Minska ljudet är nog svårt utan att byta pump. Men när det fungerar som det skall så kan du spola så mycket vatten du vill utan att säkring eller motorskydd löser.
 
A Avemo skrev:
Du säger att säkringen går och sedan att du får trycka på någon knapp bredvid pumpen. Är det en säkring eller är det ett motorskydd? Du kanske kan lägga upp en bild på den. Har du tur är det bara motorskyddet som är ställt för lågt. Vad är det för slags pump? Kanske en bild på den också. Minska ljudet är nog svårt utan att byta pump. Men när det fungerar som det skall så kan du spola så mycket vatten du vill utan att säkring eller motorskydd löser.
Här kommer lite bilder!
 
Åså bilderna också då...:)
 
  • Informationsetikett på en röd Zilmet-expansionstank med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med varningstejp och röd avstängningsomkopplare, sten placerad på tejpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med expansionskärl, rörledningar och manometer under en bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionstank märkt Zilmet och röranslutningar med en manometer i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det det röda vredet på den vita lådan du får återställa? Eller är det en säkring? Det finns ingen pump på bilden. Den orangea prylen är en hydropress. Gissningsvis var det denna som behövde fyllas med luft. Till vänster om denna syns en genomskinlig låda. Det är tryckströmbrytaren. Är ljudet du klagar på ett surrande när pumpen går eller en smäll när tryckströmbrytaren slår till? I det senare fallet kanske det går att hitta en tystare tryckströmbrytare. Antagligen sitter pumpen nere i brunnen.

Prova att öppna den vita lådan med det röda vredet och ta en bild i den. Följ kablarna och se om den är ihopkopplad med tryckströmbrytaren. Har du tur är det ett motorskydd som går att ställa upp en aning.
 
Den röda är en hydropress, den akummelera vatten så pumpen inte behöver gå hela tiden.
Pumpen står någon annan stans.

Två på den.
 
Haha jaha vad dålig koll jag har.......ehm men var finns vattenpumpen någonstans då? Det finns inget mer vad jag vet :p Eller ah okej kanske i brunnen då....
Det är iallafall på den röda knappen jag måste trycka när vattnet slår av. Ljudet är ett smällande, den smäller ihållande under tiden man spolar vatten, inget surrande
 
I vita lådan
 
  • En öppen eldosa med flera kablar och anslutningar, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär låter det
 
Hur ser jag motorskyddet och om det går att ställa upp?
 
Hur ofta smäller det? Första frågan är om du har rätt tryck i hydropressen. Antagligen finns en bilventil på toppen av den. Först behöver du ta reda på tillslagstrycket på hydropressen. Öppna en kran så att vattnet rinner. Titta sedan på manometern på bilden. Den sjunker sakta tills tryckströmbrytaren slår till med en smäll. Därefter börjar den stiga igen. skriv upp vilket tryck manometern visar precis när tryckströmbrytaren slår till. Därefter stänger du av pumpen och spolar vatten tills det slutar att komma. Sedan kontrollerar / ökar du lufttrycket i hydropressen till strax under pumpens tillslagstryck.

Det är en ganska liten hydropress. Om du byter till en större så smäller inte tryckströmbrytaren lika ofta.
 
Den filmen såg jag efter att jag skrev. Så där skall det inte vara. Det är troligen för lågt tryck i hydropressen. Kanske beroende på att den är trasig.
 
I lådan finns en kontaktor. Jag gissar att det är den som smäller. I underkant av kontaktorn sitter motorskyddet. Finns det ett vred någonstans på detta? Men om du får en fungerande hydropress och därmed rimligare gångtider på pumpen så kanske inte motorskyddet löser ut ändå.
 
Trycket stiger sakta men säkert när pumpen går och sjunker minimalt när den slår ifrån, från du börjar filma tills du slutar filma så har trycket stigit en del.
Då bör det inte vara att hydropressen är dålig/trasig, för då borde trycket slagit stort mellan start/stop.

Kontaktorn och/eller motorskyddet är troliga kandidater.
 
Kontaktorn slår till och från en gång per sekund på filmen. Och det hörs på skvalandet att vattentrycket ändras påtagligt med denna frekvens också. Manometern tycks inte följa tryckvariationerna. Kanske är något rör igensatt så att vattnet inte obehindrat kan passera in i hydropressen. Jag vidhåller att det inte är normalt att tryckströmbrytaren slår till och från med den frekvensen.
 
  • Gilla
Johan.W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.