Nu är det så att jag hyr ett jättefint gammalt hus, byggt på början av 1900 talet. Renoverat och tilläggsisolerat på 70 talet. Badrum och wc har blivit renoverat senaste åren. Utöver det har det lagts laminat i delar av huset på senare år.

Jag har bott här sedan mitten av juni. Då jag hade bott här ca. en månad kände jag för första gången en konstig lukt i sovrummet, påminner om slask. Jag trodde att lukten var utifrån, den försvann av sig själv. Detta har hänt ytterligare några gånger sedan dess (kommer och går), men jag trodde fortfarande att det kommit utifrån då jag inte kunde lokalisera lukten.

Igårkväll hände det igen. Jag försökte då lukta överallt i rummet. Kom fram till att i hela huset vid golvlisterna luktar det lite gammalt. Dock hittade jag vid golvlisten vid en vägg mellan sovrummet och wc en starkt illaluktande slasklukt som kom upp i sovrummet. Se bild 1. Jag gick ut ett varv runt huset och luktade i hålen till grunden, ungefär under sovrummet och wc finns ett hål i grunden (med ett rör jag inte vet vart leder) och där luktade det också slask starkt, se bild 2.

Det finns tre källare under huset, men i inga av dessa luktar det slask alls. Idag var hyresvärden hit, men lukten var borta här inne och det luktade bara lite vid röret I grunden.

Jag har funderat på att köpa huset, men nu undrar jag vad detta kan betyda med lukten som kommer och går..? Några idéer..?
 
  • Golvlist och rörledningar i ett hörn av ett rum, markerat område indikerar luktens källa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilgaller vid golvlisten på en äldre husvägg, markerat med röd cirkel, med vegetation framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Luftventil finns nog fler på husets grund , luktar det slask där så är något inte som det ska ,
går att komma in i det utrymmet ,
Kanske lossa ventilen och köra in armen , fota med mobilen åt alla håll ,om det är blött på marken
eller något avlppsrör läcker
Vart går dom två rören som syns på fotot
 
Det ser ut som att det är kromade vattenrör i ett rum som inte har våtrumsskydd, det luktar problem det. Kan leda till kondens som letar sig in i väggar och golv.

Lukten beror troligen på fuktproblem någonstans, i krypgrunden eller annorstädes. Luft kan ju vandra lite hur som helt i ett hus, men baserat på att lukten verkar komma från golvet så gissar jag på fukt i golvkonstruktion eller krypgrund.
 
Tack! Dessa två rör finns i mitt sovrum, leder till elementen (har oljevärme i huset). Vidare verkar rören leda till wc genom väggen. Är detta alltså fel sorts vattenrör? Det är precis vid dessa rör det är en springa under golvlisten och där letar sig lukten upp, men detta händer ju bara ibland.

Det konstiga är att det bara är i en ventil till krypgrunden som det luktar slask (kanske bara ibland?! Eller iallafall mindre ibland och mer ibland)... I den ventilen finns ett rör som böjer sig längre fram så jag har inte fått luskat ut vart det går... ☹
 
R det till elementet så är det helt OK. Men om det är badrum på andra sidan av där det luktar så kan det finnas fuktskador från vattenläcka där...
 
Eller ett läckande avloppsrör.
 
Ventilen i grunden, är den nära badrummet?

Avlopp brukar lukta lite mer, luktar det murket trä i skogen, eller luktar det mer än så?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ventilen i grunden, är den nära badrummet?

Avlopp brukar lukta lite mer, luktar det murket trä i skogen, eller luktar det mer än så?
Ja, den är nära badrummet och sovrummet.. Det luktar nog mera surt och ibland ganska mycket, ibland inget alls åtminstone inomhus
 
Läckage i avlopp eller fukt. Svårt att komma längre utan mer info.
 
Hej Jessika,
Vi hade ett snarlikt problem, jag vill påstå att det luktade mögel, jord, svartmögel, ofta då vi om hem från jobbet, höst och vår om jag minns rätt. Vet inte om din beskrivning av slask stämmer in på detta. Men jag kunde inte lokalisera lukten. Tror jag sniffade på hela huset krypgrund, bostadsutrymme, vind, tomt, överallt utan att finna källan. Ofta blir man lite luktblind redan efter några minuter då man sniffar intensivt tycker jag. Fick tipset av ett mögelanslys företag att tex lägga lite isolering eller annat material från ställen där man kom åt att ta det tex vinden, i plastpåsar och sen sniffa på då näsan är utvilad. Men inte detta gav heller någon ledtråd. Då ska även tilläggas att jag förmodligen är dna-etniskt 100% svensk man. Det ter sig uttryck i att det man fruktar mest av allt är fuktskador. Genom åren har evolutionen utvecklat ett sjätte sinne i oss att reagera på faror för fukt, lukt av mögel mm. Något som inte tycks gälla kvinnor konstigt nog, t ex min sambo har inga problem med jordspill från blomkrukor på nylagd trall.
Nog skämtat, jag höll på bli galen av mögellukten som slog emot varje gång man kom hem. Kan tillägga att min sambo inte kände av samma vedervärdiga lukt.
Sniffade till slut i slaskens vattenlås, DÄR var lukten! Förklaringen var att då huset stått oanvänt en åtta timmar skedde någon form av luftförflyttning från kök till resten av huset vilket sög lukt från slasken ända till hallen. Nu har vi renoverat köket och bytt en del av slaskens rör, dvs ca 5 meter avloppsrör är nya och givetvis är slasken med vattenlås bytt, detta inte pga lukten utan för att vi ville ha ett nytt kök förståss men nu är lukten borta. Sniffade även lite på de gamla rören vi passade på att byta och mögellukten var påtaglig på insidan av dem. Tror därför att det är vanligt med denna bakterie/svamp i avloppsrör som kan sprida sig ända till vattenlås. Så om luftförflyttning pga ventilationsriktning kan ske så kan nog lukten sprida sig ganska lång från källan. Vi har/hade även ett hus med självdrag vid tillfället som jag nu tilläggsisolerat och ändrat/satt i ny ventilation på vilket troligen påverkat luftförflyttningen i huset.

Så min fråga är har du sniffat i slasken? Kan det vara därifrån lukten kommer och sprider sig i ditt hus?
Mvh
Fredrik
 
Tack för alla svar! Fredrik det ska jag absolut testa, har inte testat det. Men kan det isåfall lukta från hålet i krypgrunden också?
 
Lukt/stank kan ofta vara väldigt svårt att lokalisera. En gång kom jag hem efter kort semester och det luktade aber. Men framför allt i ett plan kring 1,5m. Inte sopor osv. Svårt att avgöra rum helt. Till slut fann jag gammal espressomjölk, kanske 5cl, i en karaff på espressomaskinen ..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jessikaa Jessikaa skrev:
Tack för alla svar! Fredrik det ska jag absolut testa, har inte testat det. Men kan det isåfall lukta från hålet i krypgrunden också?
Håller med, låter lite väl osannolikt att det luktar där från slasken. Om du inte har någon avluftning eller hål i avloppssystemet där lukt kan läcka ut om rören går i krypgrund eller närheten.
 
hsd
Inte för att det har med ditt problem att göra men vi fick en konstig slasklukt i kök och hall, sökt och sniffade men näsanvänjer sig fort och efter ett par dagar hittade vi källan till doftsensationen - en mango i fruktskåen höll på att upplösas men skalet såg helfräscht ut så när vi sökte doftkällan misstänktes inte den, att det är väldigt svårt att lokalisera en lukt fick vi lära oss
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Inte för att det har med ditt problem att göra men vi fick en konstig slasklukt i kök och hall, sökt och sniffade men näsanvänjer sig fort och efter ett par dagar hittade vi källan till doftsensationen - en mango i fruktskåen höll på att upplösas men skalet såg helfräscht ut så när vi sökte doftkällan misstänktes inte den, att det är väldigt svårt att lokalisera en lukt fick vi lära oss
Jag är förvirrad - ni tyckte den luktade väldigt gott alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.