Åsa Lund
Min morbror bodde i en sådan under några år. Helt ok kåk faktiskt!
 
Det skulle vara tråkigt med en utveckling som skett de sista 50 åren i USA (och till viss del Kanada) där vi får en mängd så kallade trailerparks där underklassen kommer att förväntas att bo.
Visst är det redan så idag att vi har rikare och fattigare områden i Sverige, men det känns lite beklämmande att de ska ske ytterligare en differentiering inom bostadsmarknaden, i värsta fall såpass stor att banker kommer ställa orimligt höga krav på bostadslån kontra trailer-lån.

Sen är det inget fel att bo i vagn alls, det tycker jag varken för egen del eller för de som väljer den livsstilen. Problemet blir om vi tvingas till det för att över huvud taget ha en bostad.
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Fred_HL Fred_HL skrev:
Sen är det inget fel att bo i vagn alls, det tycker jag varken för egen del eller för de som väljer den livsstilen.
Problemet blir om vi tvingas till det för att över huvud taget ha en bostad.
Fel och fel, det beror kanske också på omständigheterna.
Kan det inte bli besvärligt med vatten och avlopp i vår kalla nord?

Ja, jag har sett dessa trailer parks i Florida, men finns de alltså ända upp i kalla Canada?
Har för övrigt en kamrat som bodde rätt många år i en trailer, men det var här nere i soliga, varma Halland.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fel och fel, det beror kanske också på omständigheterna.
Kan det inte bli besvärligt med vatten och avlopp i vår kalla nord?
Det finns ju bevisligen folk i Sverige som bor permanent i olika typer av vagnar och tinyhomes på hjul. Så det går att lösa.

Välisolerat är en förutsättning såklart, och utan att veta så gissar jag att många bär in vatten och ut (bdt och separett) avlopp när det är som kallast. Förbränningstoaletter är populärt.

Pratar vi permanenta vagnparker så är det en baggis att dra frostfria lösningar till varje ”tomt” och vidare in i vagnen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fel och fel, det beror kanske också på omständigheterna.
Kan det inte bli besvärligt med vatten och avlopp i vår kalla nord?

Ja, jag har sett dessa trailer parks i Florida, men finns de alltså ända upp i kalla Canada?
Har för övrigt en kamrat som bodde rätt många år i en trailer, men det var här nere i soliga, varma Halland.
Varför skulle det vara besvärligt, det är ju bara koppla på.
 
A Andy78 skrev:
Varför skulle det vara besvärligt, det är ju bara koppla på.
Jag tänkte just på vatten och avlopp mellan mark och vagnen.
Det är väl inte idealiskt att dra VA-ledningar ute i det fria när vinterkylan sätter i?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tänkte just på vatten och avlopp mellan mark och vagnen.
Det är väl inte idealiskt att dra VA-ledningar ute i det fria när vinterkylan sätter i?
Tja, inte värre än för alla hus på plintgrund.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tänkte just på vatten och avlopp mellan mark och vagnen.
Det är väl inte idealiskt att dra VA-ledningar ute i det fria när vinterkylan sätter i?
Det finns iaf två ställen i Oskarshamns kommun där det står/stått en massa villavagnar som migrationsverket har hyrt. Jag har tidigare jobbat med en av delägarna som har villavagnar på ena/bägge ställerna, när både hon & jag jobbade på samma camping.

Det finns flera campingar som både äger egna villavagnar samt hyr ut mark till privata villavagnar, det har det gjorts sedan iaf slutet av 90-talet.
 
Har arbetskamrater och släktingar som bor i husvagn året runt, dom senaste 10 åren, och det är väl compakt living, dalabadetTrelleborg.
 
Detta kanske är framtiden, även för medelklassen. Man abonnerar på trailers och byter upp sig var tredje år som man gör med bilen. :cool:

Det är ju så populärt med compact-living också, storleken borde inte vara något problem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fel och fel, det beror kanske också på omständigheterna.
Kan det inte bli besvärligt med vatten och avlopp i vår kalla nord?

Ja, jag har sett dessa trailer parks i Florida, men finns de alltså ända upp i kalla Canada?
Har för övrigt en kamrat som bodde rätt många år i en trailer, men det var här nere i soliga, varma Halland.
Jag drömmer inte heller efter den lösningen. Men det finns redan villavagnar och husvagnsplatser som är klara för att koppla in vatten och ansluta avlopp för gråvatten. Så den delen är inte största problemet då de kan isoleras bättre och anslutas med värmekabel.

Men marken brukar vara dyraste kostnaden. Så då är det väl bättre med tvåvåningsmoduler. Som kan isoleras bättre och har bättre funktion. Men dessa områden riskerar att bli segregerat ändå. Men kan vara en lösning för studentlya men tveksam till ungdomsbostad. Om man inte inför vissa villkor. Som redan finns ex studier högst 5 år.
 
Redigerat:
Noll problem med värme isolering, vatten, avlopp. Billigt värma upp och hålla värmen - kompakt.

Sen vaddå, en lgh med kokvrå på 30kvm i ett stort hyreshus eller en sjysst utrustad villavagn lite lantligt eller kanske i utkanten av ett samhälle där det funnits möjligheter att snabbt dra fram vatten/el/avlopp....

Jag skulle ta villavagnen direkt. Alla dagar i veckan!

Nej, vill inte ha stora områden med bara villavagnar, men att göra det enkelt och smidigt att använda/bygga/placera dessa villavagnar som alternativ i mindre kluster där det passar. Varför inte?

Ok, skulle kanske inte funka som permanent lösning för mig nu. MEN problemet är ju att vi har massor av ungdomar som inte kan hitta eget boende. Eller att man inte hittar en bostad när man letar nytt arbete. De kan ha detta som instegslägenhet.
 
Som oftast är Bert Karlssons affärsidéer problematiska i så måtto att de är kortsiktiga. Varför envisas karl´n att dessa bostäder ska stå på hjul?

"Jo!" svarade han från början själv, "då slipper man begära bygglov."

Denna "fördel" är - har det visat sig - bara en vanföreställning i trakten av Skara.. Berts lilla Rullebo är - i stadigvarande bruk - inte alls bygglovsbefriad. Om han slutade tramsa med sin populistiska ideologi skulle han istället kunna låta sitt företag utveckla seriösa och attraktiva sätt att bygga med dessa volymer i grupp eller hela områden.

Jag ser idel fördelar i att volymhus, industriellt framställda och med hyfsad standard, kompakta, effektiva och flyttbara. Grundläggningen förenklas, och man kan bygga på "svårare" tomtmark. Flyttbarheten förlänger den ekonomiska livslängden i mindre heta regioner.

Men! Volymhus måste inte alls ha hjul för att vara flyttbara. Hjulen sitter där av politiska skäl, och borde av praktiska skäl försvinna, därför att de hämmar de slumrande möjligheter som detta koncept hyser.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Jag har tittat på en Rullebo i verkligheten då det hade varit intressant som gäststuga. Hjulen är underdimsionerade och på dem rullar man bara några 10-tals meter. Efter 5-10 år tror jag inte att man rullar en meter utan att först byta ut dem.

Spikpistolen var felinställd när exemplaret jag tittade på byggdes. 5-10mm in i träet var spikskallarna. Sprucket virke (bl.a. p.g.a. den felinställda spikpistolen) vare inte bytt.

Bra ide men kass genomförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.