Vi skall anlägga en ganska lång (19 m) rak gång som sen viker av mot entré (granitplattor).

Har någon erfarenhet av lämpligt avstånd mellan spottarna? Hörde någon som sa 1 m, men känns som det blir väldigt många.
3D-plan av en trädgård med ett moderniserat funkishus och en planerad gång med möjlig belysningslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kommer använda decklight super från Hidealite

Huset är ett moderniserat funkishus. Tror ni det blir bäst att sätta spotlights mitt emot varandra på varje sida av gången, eller ett zick-zack mönster?

Vi också osäkra på om det är bäst att använda spottar som har ljusspridning 25 eller 45 grader.
 
De kommer ju att lysa rakt upp i luften och inte belysa gången (där jag antar de kommer sitta monterade)
Jag antar att större vinkel blir bättre. Jag skulle sätta mitt emot, eller tätare bara på ena sidan. Prova dig fram genom att lägga,ut dem.
Jag har mindre,och ljussvagare led spottar i kanten på mitt trädäck. Ca 50 cm mellanrum. Men det är för att markera kanten inte att ge ljus att se var man går.
Är det inte bättre med pollare som lyser ber på gången ?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Håller med. Pollare, eller sådana decklights som lyser åt sidan och sticker upp en centimeter. Förutom att det lyser upp gången bättre slipper de som går där se ut som spöken i det uppåtriktade ljuset.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Håller med. Pollare, eller sådana decklights som lyser åt sidan och sticker upp en centimeter. Förutom att det lyser upp gången bättre slipper de som går där se ut som spöken i det uppåtriktade ljuset.
Tack för era svar. Låter klokt med större vinkel.
Pollare vill vi inte ha, vi tycker gången är för lång för det och vi vill dessutom ha en robotgräsklippare som kan navigera smidigt.

Spottarna mitt emot varandra eller zick zack är svårt val. Gjorde tre alternativ. Börjar luta åt zick zack men inte alltför stort mellanrum Planritning av trädgård med gångväg och zickzack-mönstrad belysning längs kanten, markerad med spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning som visar en plan för utomhusbelysning med en gång omgiven av gräs, markerade spottar och ingen pollare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av trädgård med gångväg och föreslagna platser för spottar i zickzackmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Provlägg spottarna. Du kan montera dem i en planka eller något så att de ligger som de ska.

Jag tycker fortfarande att uppåtriktat ljus på en gångväg är väldigt märkligt men det är ditt hus...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att ha väldigt svag belysning belysning på som mer markerar var gången går någonstans
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Om syftet är att bara markera var gången är så blir det nog konstigt med zickzack-varianten, man kommer nog omedvetet att börja gå i zickzack för att utnyttja det lilla ljus som finns, särskilt om det är hela två meter mellan spottarna på en sida i stället för en halvmeter.

Men är du säker på att ni inte kommer att tycka att det är bra att se om det ligger någon tappad leksak eller nedfallen gren som man riskerar att snubbla på?
 
Redigerat:
M Mandala1 skrev:
Tack för era svar. Låter klokt med större vinkel.
Jag tror tvärt om. Med en så liten vinkel som möjligt så slipper du bli bländad.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror tvärt om. Med en så liten vinkel som möjligt så slipper du bli bländad.
Men kommer man då att se nästa spott när den befinner sig 1,5 m bort?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men kommer man då att se nästa spott när den befinner sig 1,5 m bort?
Det kommer inte undgå någon. Jämför med en ficklampa som kanske har en spridningsvinkel på 30°. Det är ju inte läser direkt, så ljuskällan ser man ju ifrån 180°.
 
K
Skulle precis som nyfniken säga att om ni bör ha så liten vinkel som möjligt. Är där inte någon växtlighet som reflexterar ner ljuset bör ni nästan ha frostat glas och gå ner något i effekt också. Att skicka ljus rakt upp i luften/rymden blir mest energislöseri. Vissa väldigt dimmiga kvällar blir det kanske effektfullt men oftast är det ju ljuskällan som bör vara så tydlig som möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.