Har sålt ett hus och den nya ägaren har inte gjort någon besiktnings och jag har upplyst om vad jag vet om huset. Nu hör det till saken att dom påstår att det är mögel i ett köksskåp under diskhon och hävdar dolda fel:thinking:
Jag menar att dom har juni te följt upp sin besiktningsrätt innan köp och jag har inte haft nå sådana indikationer på att något skulle vara fel.
Vad är det dom gäller??
 
Hur menar de att det skulle vara dolt? Var möglet bakom något de var tvungen att riva ut?

Att de besiktat eller inte betyder egentligen inget i sammanhanget. Ett dolt fel är ett fel som inte skulle gått att finna eller förutse baserat på husets skick och ålder.
 
Dom menar att det luktar mögel under diskhon när man öppnar skåpsluckorna.dom har inte behövt riva något, men har en aning att dom ska byta ut köket och menar att det skulle vara fel just där.och använda min försäkring ...
 
Har man konstaterat att det faktiskt finns mögel där?
Det är upp till köparen att besikta objektet.
 
Vet inte hur dom kommit fram till det, finns inga provresultat eller nå annat som intygar det..
 
http://www.boupplysningen.se/juridik/dolda-fel

Man kan inte förvänta sig att ett kök med några år på nacken fortfarande är felfritt

Citat ur länken: "Felet ska inte ha varit förväntat. I förhållande till bostadens ålder, skick och pris ska du inte kunnat förvänta dig felet."
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren
Man vill ju vara lite insatt i saker,så man inte går och gör bort sig pga förlite fakta.
 
Och om dom luktat i skåpet under bänken (vilket dom kunde göra innan köp) så hade dom upptäckt lukten. De hade då lett till att dom skulle ha utfört en grundligare undersökning. Det innebär samtidigt att felet INTE var dolt. Dom har inte en chans då dom inte har utfört den undersökning som dom borde ha gjort innan köp.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hemmakatten
Eftersom det fanns en mögellukt så borde köparna ha upptäckt det vid en besiktning och där med är eventuellt fel inte dolt.

Du bör inte ta på dig ansvar och inte bekosta någon besiktning eller annat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Varsågod, jag och mina syskon var lite oroliga när vi skulle sälja ett hus för några år sedan där vi var osäkra på det skick det var i då. Men mäklaren lugnade oss med att vi inte behövde oroa oss för dolda fel och att behöva ersätta en köpare då det är svårt att hävda dolda fel på annat än nyare hus och t ex nyrenoverade badrum etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.