B
Vi har en mur som skiljer vår tomt från den allmänna vägen bredvid. På muren är det ett enklare trästaket enligt bilderna. På en sträcka av ca 20 meter så lutar muren utåt och ser ut att hålla på att välta. Det var så när vi köpte tomten för ett år sedan, och jag känner att vi bör fixa det innan det blir värre. Det är en ganska brant slänt ner till muren och jag gissar att muren är anlagd på berget som ligger grunt.

Hur gör man det här?

Jag gissar att man behöver gräva ut jorden som ligger och trycker på insidan för att sedan antingen kunna trycka tillbaka muren och förankra den på nytt eller gjuta en ny mur? Vill helst lösa det här på enklaste och billigaste vis utan att göra en dålig lösning

En lutande betongmur med enkelt vitmålat trästaket bredvid en allmän väg, indikerande stabilitetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mur som lutar utåt med angränsande grönska och ett enklare trästaket längs en allmän väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mur med lutning och sprickor vid väg med trästaket ovanpå och brant slänt på nedsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Billigast kanske är att ta bort befintlig mur och lite av slänten och sätta ner gabioner eller nått prefab element.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
Ja det är ju ett alternativ. Är det inte svårt att få dit en gabion om det är berg under som sluttar? Samma gäller ju om man ska gjuta ett nytt fundament för ett staket. Är svårt att forma när det är ojämnt berg under. Men det är kanske ända vettiga allternativet
 
Fy fan, vilket jobb. Tradigt sådant också. Sorry att jag inte bidrar med något, lycka till.
 
B
Precis så jag känner också
 
harry73
Muren verkar i alla fall delvis vara murat med lecablock.
Sedan är det fukt på trädgårdssidan som gör att marktryckt blir för stor. Kan eventuellt vara pga tjälen som trycker muren utåt.

Det viktigaste är att fixa dräneringen på din sida. Eventuellt en halv meter bred remsa med lecakulor och dräneringsrör i botten. Lecakulor borde pga sin ringa vikt även minska marktrycket, framförallt om den är lite bredare (därför föreslog jag 50cm)
Går det att trycka bort muren, kan du sätta jordankare för att fixera den, eller så får du mura upp muren igen. Blir det lite skador kan man putsa muren efteråt för att dölja det värsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.