Hej!

Tänkte bygga ett Attefallshus för uthyrning på tomten. Kommer inte ha tid att bygga själv, så valen står mellan att låta en byggfirma göra jobbet eller att anlita en husleverantör för nyckelfärdigt. Detta avskräcks jag dock av pga ockerpriserna på de färdiga husen.

Attefallaren är tänkt vara fullutrustad med badrum, tm/tt, kök, kyl/frys, förvaring och sovloft. Vill gärna få till 4-5 bäddplatser, ev via en bäddsoffa. Tänker mig lite New England-stil med liggande panel och spröjsade fönster, för att efterlikna stora huset så mycket som möjligt. Plåttak likt huvudbyggnadens utbyggnad. Tycker att "Heidi" verkar jättefint:
http://www.dreamsandcoffee.se/attefallshus/attefallshuset-heidi-35182554

Har förberett och dragit tomrör för vatten, avlopp, fjärrvärme och vvc till platsen (frostfritt djup) som är ca 8 meter från huvudbyggnaden. Finns även el, nätverk och kabel-tv ditdragen sedan tidigare. Tomrören behöver borras in genom 1m solid stengrund och avloppet sedan bilas en sträcka av ca 4 meter i golvet på källaren i stora huset för att nå befintligt avlopp. Tänkte mao nyttja fjärrvärmen i stora huset för golvvärme i attefallshuset.

Idag står det ett gammalt rivningsfärdigt skjul på platsen. Detta står på en dålig gjuten sula. Tänkte försöka riva skjulet och sulan själv.
Attefallshuset kommer att byggas i Göteborg, med ett attraktivt läge nära kommunikationer och en mataffär.


Behöver lite hjälp att tänka här :) Har aldrig byggt ett attefall förut.


Frågor:
Finns det mycket pengar på att spara i slutänden på att inte välja nyckelfärdigt? Vill ändå ha ett högkvalitativt lågenergi-hus med bra ljudisolering etc (grannen har ett garage nästan dikt an och gillar att väsnas emellanåt... ;) ). En aspekt är ju byggtiden kontra förlorade hyresintäkter. Tar det ett halvår mer att färdigställa så det kanske 40 000:- i hyresintäkt.

Marken är härlig Göteborgs-lera. Fått indikation från Stadsbyggnadskontoret att de vill se att jag gjort en trovärdig geoteknisk undersökning. På ritningar är marken markerad som ostabil (lera). Kan t ex inte teknisk som ”slutagräv” borra ned plintar djupare bara? Eller bör man ha gjuten sula?

Någon som känner till bra byggfirmor som byggt attefallshus tidigare i Göteborgs-området?

Var kan man hitta bra ritningar?

Vanliga misstag och annat att tänka på? :)
 
Åsa Lund
Fundera på om du ska ha mätning av el och varmvatten samt ev värme i huset?
Min erfarenhet från allmännyttan är att vattenförbrukning går ner till hälften om de får betala själva.
Gäller troligen samma för el.
Att var och en betalar sin egen förbrukning är inget konstigt i mina ögon
 
  • Gilla
Mats.B
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fundera på om du ska ha mätning av el och varmvatten samt ev värme i huset?
Min erfarenhet från allmännyttan är att vattenförbrukning går ner till hälften om de får betala själva.
Gäller troligen samma för el.
Att var och en betalar sin egen förbrukning är inget konstigt i mina ögon
Ja det är absolut något att överväga, tack för inputen!
 
Vatten må vara hänt, men värme och VV.

Svårt att bygga loft som fungerar på 4m höjd, vi ritade om en Attefallare och gjorde den bredare/längre/högre, och får ett riktigt loft på 180cm istället för 128cm, kolla hur mycket du får bygga på tomten, bättre att söka bygglov och bygga nåt vettigt.

Vi har pratat med olika byggfirmor, tänkte sätta in kök samt göra lite småjobb själv.

Stor bonus att du har tänkt mycket före med VA mm, vi byggde för 6år sedan nytt, men blir klart bökigt med VA, samt dyr anslutningsavgift trots att vi mäter från samma punkt som villan, Ocker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.