Ibland kan man fråga sig vad det är mäklarna snackar om. Svåra begrepp och ibland sköna omskrivningar. Låt oss testa om du förstår vad de menar!

Quiz: Vad menar mäklaren? https://www.byggahus.se/quiz/119-vad-menar-maklaren

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och även diskutera frågorna.

Vi tackar mäklaren Marcus Bergström i Lomma för att han ställde upp med en beskrivning av ett hus. :)

Man i svart tröja står framför skylt med texten "Visningen av villan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
9 av 10 rätt, missade på den svåra stämpelskattefrågan som jag för övrigt tycker är otidsenlig och orättvis och bör tas bort. :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Oops, också 9 av 10, ren tur, gissade fel på åttan.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 29 personer (61%) av de 47 som gjort quizet.

Man skulle kanske bli mäklare istället?
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Missade denna:

På köpeskillingen tillkommer 1,5 % av densamma i stämpelskatt, en avgift på 825 kr, 2 % av beloppet du behöver låna i banken, plus 375 kr i avgift. Och bankens kostnader på det.

Men det svaret är felaktigt !!
"2% av beloppet du behöver låna i banken" ska vara "2% av värdet på nytecknade pantbrev".

Det är en stor skillnad på nyare hus.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Wohoo :cool:

Skärmdump av ett quizresultat med texten "Du fick 10 av 10 möjliga" och jämförelse med andra användare.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
9/10, det där med stämpelskatten har jag nog förträngt sen husköpet, eller så ville jag aldrig veta det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att jag bara har köpt hus en gång i mitt liv och det var 1997 så tolkar jag 10 av 10 som ytterligare ett tecken på att jag spenderar allt för mycket tid på detta forum.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
10 av 10

Håller dock med largab
L largab skrev:
Missade denna:

På köpeskillingen tillkommer 1,5 % av densamma i stämpelskatt, en avgift på 825 kr, 2 % av beloppet du behöver låna i banken, plus 375 kr i avgift. Och bankens kostnader på det.

Men det svaret är felaktigt !!
"2% av beloppet du behöver låna i banken" ska vara "2% av värdet på nytecknade pantbrev".

Det är en stor skillnad på nyare hus.
Jag fick 10 av 10 och klarade den pga av att jag viśste storleken på stämpelskatten. Håller dock med om att delen om pantbrev en är felformulerad. Skrivningen ovan är bättre.
Det skiljer snarare på hur ofta huset sålt än husets ålder. För några år sedan när vi letade hus var det vanligt med hus för 6 miljoner med 4 miljoner i pantbrev. Ett hus vi tittade på hade haft samma ägare i 50 år. De hade pantbrev på 29500:-. Där gör det lite skillnad...
 
  • Gilla
Lurade och 1 till
  • Laddar…
:D
Fairlane Fairlane skrev:
10 av 10

Håller dock med largab

Jag fick 10 av 10 och klarade den pga av att jag viśste storleken på stämpelskatten. Håller dock med om att delen om pantbrev en är felformulerad. Skrivningen ovan är bättre.
Det skiljer snarare på hur ofta huset sålt än husets ålder. För några år sedan när vi letade hus var det vanligt med hus för 6 miljoner med 4 miljoner i pantbrev. Ett hus vi tittade på hade haft samma ägare i 50 år. De hade pantbrev på 29500:-. Där gör det lite skillnad...[/QUOTEAlltid

Alltid lär man sig något:D
 
Frågan om "sjöglimt" borde var amed.
"Du får stå på en pall hålla dig i fönsterbågen med ena handen, luta dig ut och med andra handen sträcka ut en spegel och om den är rätt vinklad så ser du lite vatten...Om det är klart väder..."
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kul att spika quizet trots att jag bara köpt av mäklare en gång och det var 12 år sedan
 
10/10. Gissade dock på det här med nivåerna på stämpelskatten, så 10% tur då :p
 
Ovanligt lätt den här gången tydligen, 10 av 10.
 
10/10. Tydligen ganska vanligt resultat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.