Hej!

Mitt första inlägg i forumet.

Vi planerar att bygga ett suterränghus och jag har skissat på en planlösning som ni är välkomna att komma med åsikter om och förslag på eventuella ändringar. Både jag och min fru är uppväxta i hus men har alltid själva bott i lägenheter så detta blir vårt första hus.

Några av våra tankar.
Tomten är på 943 kvm och vi har en fin utsikt mot väst-norr som vi såklart vill utnyttja så mycket som möjligt. Tomten ligger mot nord-nordväst och balkong och terrass är placerade mot väster för att få lite kvällssol där. Jag har ritat ett rakt hus för att hålla nere kostnaderna (såklart inte bara det som påverkar priset). Vi är inte låsta vid måtten eller vinklarna på huset men ca 160 kvm känns lagom för oss och kan rymmas inom budget. Förmodligen kommer vi bygga med Trivselhus och totalentrepenad. Tanken med denna egna skissen är att det blir ett underlag och en utgångspunkt för Trivselhus arkitekt. Eftersom jag gillar att vara väl förberedd så kan det vara bra med lite mer input innan mötet med arkitekten.
(Jag har inte arbetat så mycket med fönstersättningen än eftersom vi kommer få hjälp av arkitekt med detaljerna).

Några saker vi behöver (vill) ha i huset:
3-4 sovrum.
Vardagsrum och Allrum
Ett rum som kan utnyttjas som kontor.
Halvöppen eller öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Rimlig ljudmiljö (t ex diskmaskin ej för nära vardagsrum, ej för öppet mellan våningsplanen, jag har tänkt mig en inbyggd trappa).
Jag har ritat en nästan-on-suite. Vi gillar idén med on-suite men jag har prioriterat bort gästtoa och därför ritat dörrar så att utrymmet kan stängas av vid behov. Tankar kring det?

Planlösningsskiss för ett suterränghus med dimensioner, rumsuppdelning och möbler, inklusive kök, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av planlösning för ett sjuterränghus med terrass, markerade rum och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av suterränghus planlösning med dimensioner, rumsindelning och noteringar om tomtens läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara fråga om ni vill ha mer information om något och tack på förhand!

Vänligen
//Daniel
 
Vad är taksluttningen? Kaminens position kommer ge en lång skorsten då den ska upp 1m ovanför nock.

Eftersom ni inte har någon grovingång kommer huvudingången bli väldigt skitig snabbt. Detta i kombination med en trappa som ger mycket spring just där kommer bli irriterande. Placera den hellre i mitten av huset om det går.

Tvätt/Tork är helt för smal. Måste vara minst 60+60+120 = 240cm bred för att kunna ha saker på båda sidorna.

Toaletten som sticker upp framför vasken på ovanvåningen ser inte bra ut.
 
Redigerat:
BirgitS
Har ni (kommande) småbarn, tonårsbarn eller vuxna barn?

Var ska ni ha garage/carport?

Ni bör planera så att det går att få till en mindre uteplats med förmiddagssol. Det är mysigt att äta frukost ute under sommaren.

Det måste finnas en (liten) ho i samma bänkyta som hällen i köket. Det har hänt alldeles för många skållningsolyckor när folk har gått med stora pastagrytor över köksgolv.

Alldeles för lite kläd- och skoförvaring för en hel familj i hallen.
 
Hej!

Tack för två snabba och bra svar =)

Vi har ett barn på 8 månader. Eventuellt ett barn till om 1-2 år.

Takhöjden får lov att vara max ca 1,5 meter då max nockhöjd är 6 meter. Som jag har förstått det räknas nockhöjden från ett medelvärde av trädgårdens höjd. Sluttningen är 3 meter hög. Nockhöjden bör då bli max 4,5 meter från framsidan och 7,5 meter från baksidan. Det som enligt någon jag pratade med på kommunen var lite oklart är hur man får lov att räkna det om man placerar huset exakt 6 meter från gatan vilket är minimum enligt detaljplanen, då kanske nockhöjden kan räknas från gatan vilket skulle tillåta lite högre tak. Hur som helst så planerar vi ett lågt tak antingen ett pulpettak eller ett tvärställt sadeltak så här:
Skiss av ett hus med pulpettak placerat på en sluttande tomt med måttmarkeringar som visar nockhöjd jämfört med gatunivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller så här

3D-rendering av modernt svart hus med sadeltak, balkong och stort trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vask var tänkt att finnas på köksön, hade glömt rita in den.

Jag håller med om lite förvaring i hall. Jag gör en liten justering och placerar skafferiet i hörnan bredvid vasken istället.

Gällande trappan har vi tänkt på risken för att dra ner smuts. Min tanke är att den risken kanske blir acceptabel med tanke på att skorna och den mesta av smutsen kommer hamna närmre dörren än trappan om man placerar skohyllan nära ytterdörren. Vad tror ni?

Jag håller med om badrummet på övre plan. Jag möblerar om där för att försöka hitta en bättre lösning av vask / toalettstol.

Jag gör en ny lösning av tvättstuga och klädförvaring. Den var inte helt bra.

Laddar upp nya skisser ikväll.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Gällande garage / carport är jag osäker på om vi kan få till det. Detaljplanen kräver minst 5 meter från gatan och då hamnar carporten i sluttningen. Känns dyrt att påla mm så det får nog bli bilplats utan tak.

Vi har inte planerat in uteplats med morgonsol. Om man orkar så kan man gå ner i trädgården =) Mitt på sommaren kommer det dock finnas lite (väldigt lite) sol på balkongen på morgonen. Det finns annars plats att ha en uteplats på framsidan där det är sol på förmiddagen och mitt på dagen. Jag tror dock inte vi skulle använda den så mycket.
 
BirgitS
Med småbarn kan det vara svårt att hinna med att njuta av en frukost i solen men det blir ju annorlunda sen så tänk på att försöka anpassa så det går att göra en liten uteplats senare, t.ex. till höger om badrummet.

Det är ju mest barn i förskoleåldern som badar så det kan ju vara praktiskt med ett (dusch)badkar där nere. Det är väl troligt att hela familjen kommer att sova på nedre plan i flera år framöver. Glöm inte att planera in för skötbord. Eftersom det gärna blir lite blött utanför en dusch bör den vara placerad på ett sånt sätt att man inte behöver gå framför duschen för att nå toalett och handfat.

Det blir mycket blött och lerigt när småbarn kommer in med stövlar, galonbyxor eller snöiga overaller. En sittplats i hallen är bra när något barn trilskas när overallen ska på.
 
ullet
Barn är ju olika, men för oss skulle det inte funka att i nuläget ha sovrummen så utspridda i huset. Våra två barn (3 och 5 år) vaknar nästan varje natt och kommer antingen över till vår säng, eller så måste någon av föräldrarna gå över till deras.

Dock kanske situationen är annorlunda när dom blir tonåringar, då kanske utspridda sovrum är en jättestor fördel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som Birgit säger är tanken att föräldrar kan välja att sova uppe eller nere. När barnen är små och man gärna inte vill att de springer i trappan själva sover man där nere. Då behöver man bara gå genom allrummet för att komma till barnens rum. Vi hoppas att den lösningen kommer fungera bra.

Ändringar är gjorda i badrummen och klädvård. Garderob på entréplan fick bli lite mindre och dörr flyttad för att få mer utrymme kring vasken. På nedre plan är vägg mellan klädkammare och tvätt borta vilket gjorde rummet mycket luftigare. Vill man ha garderober i det stora sovrummet så finns det plats för det. Badrum är ändrat till badkar med dusch i. Det fungerar helt ok (vi har det så idag). Plats för skötbord finns i badrum och även tvättstuga.

Det mesta känns bra som jag kan komma på med reservation för hall i minsta laget. Jag funderar dock också på om vardagsrum och kök kommer kännas tillräckligt stort och luftigt? Jag har sett två liknande lösningar. Den ena var 55 kvm och det kändes bra i storlek. Den andra var 46,5 kvm och där kändes köket litet men det var sämre planerat med en trappa i mitten.

Uteplats i öster går att bygga till i efterhand om vi känner att det saknas. Jag tror att det blir mest naturligt att placera parkeringsplatsen i väster bredvid köket så parkering bör inte hindra.

Fler åsikter välkomnas.

Arkitektonisk planritning av en entrévåning på 81 kvm med kök/vardagsrum, sovrum, bad, hall och trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av nedre våningen i ett hus med placering av sovrum, bad, allrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
På nedre plan är vägg mellan klädkammare och tvätt borta vilket gjorde rummet mycket luftigare.
Men det blir mycket outnyttjad golvyta.

Var finns det plats för dammsugare och rengöringsprodukter?

Det mesta känns bra som jag kan komma på med reservation för hall i minsta laget.
Håller med, ni får vara beredda på att plocka bort alla kläder som inte används för tillfället, vilket är ett merjobb när det plötsligt regnar en morgon och alla regnkläder är någon annanstans. Kanske hänga blöta galonisar i badrummet.

Jag funderar dock också på om vardagsrum och kök kommer kännas tillräckligt stort och luftigt? Jag har sett två liknande lösningar. Den ena var 55 kvm och det kändes bra i storlek. Den andra var 46,5 kvm och där kändes köket litet men det var sämre planerat med en trappa i mitten.
Nog tror jag att det är tillräckligt stort, däremot känns det som onödigt många kvm golv kring matplatsen medan själva köket är litet. Ni kan t.ex. fundera på att göra ett U-kök och då flytta kökshalvön uppåt.

I nuvarande förslag skulle jag sätta lilla hon till vänster om hällen för att göra det möjligt att även stå på kortsidan av kökshalvön och jobba med något. Dessutom om man är högerhänt är det normalt enklare att slå av potatisvattnet etc. med en ho som är till vänster om hällen eftersom en högerhänt helst håller kastrullen i höger hand och då slipper passera hon med kastrullhandtaget.

Tanken med denna egna skissen är att det blir ett underlag och en utgångspunkt för Trivselhus arkitekt. Eftersom jag gillar att vara väl förberedd så kan det vara bra med lite mer input innan mötet med arkitekten.
Tycker att du kan presentera det du har men säga att du ser de här problemen med lösningen och gärna önskar att arkitekten kommer med förslag som löser problemen.

Rimlig ljudmiljö (t ex diskmaskin ej för nära vardagsrum, ej för öppet mellan våningsplanen, jag har tänkt mig en inbyggd trappa).
Det finns tysta diskmaskiner, vår är specad till 39 dB och den stör jag mig inte på jag sitter vid köksbordet 1,5 m bort. Till skillnad från den tidigare med 44 dB.
Jag ser inte att du har ritat in någon dörr till trappan någonstans. Jag skulle föreslå på övre plan så att en vuxen kan öppna den och ropa ner att maten är klar.
 
Nu är jag ingen expert på att planera tvättstugor men det finns förmodligen många bra sätt att utnyttja ytan på =) Jag har gjort ett förslag.

Jag har lagt till en tillbyggnad för att få en större entré. Det blev riktigt bra och borde vara värt kostnaden för de extra 3,3 kvm. Vi var inne i ett visningshus där vi tyckte entrén var för liten så då ska vi ju inte göra samma misstag själva =)

Ritning av en lägenhets entréplan på 84 kvm med detaljerade mått på kök, vardagsrum, bad och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en nedre planlösning med entré, vardagsrum, kök och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående köket så har vi ett väldigt likt kök i vår lägenhet idag med undantag för att vi har två högskåp mindre och två spisplattor till (4 induktion och 2 gas). Det är väldigt bra men i lägenheten har vi stadsgas och jag tror inte vi skulle vilja hålla på med gastankar i huset så det blir nog bara 4 induktion. En spis med inbyggd fläkt tänker vi oss. Vi är supernöjda med köket och vi har inte känt något behov av en extra vask i köksön så nu när vi tänker efter så kommer vi skippa vasken för att få de stora bänkytorna som vi inte vill missa. Köksön är 3 meter och vi kan utan problem slänga upp 10 tallrikar och fixa nyårsmiddagen. Vi har dock ganska ofta saknat en extra ugn så vi funderar på en vanlig ugn och en kombinerad ugn / micro.

Bild på nuvarande köket:
Modernt kök med svarta skåp, vit köksö, inbyggda vitvaror och matplats med träbord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med svarta skåp, vit bänkskiva, köksö, inbyggd ugn, gasspis och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En tyst diskmaskin har vi också tänkt skaffa till huset (y)

Angående dörr till trappan så är det nog inget vi behöver i början utan det kan man nog bygga till i efterhand vid behov.
 
BirgitS
Jag tror ni kommer att uppskatta den större hallen mycket.

P Pumpernickel skrev:
Vi är supernöjda med köket och vi har inte känt något behov av en extra vask i köksön så nu när vi tänker efter så kommer vi skippa vasken för att få de stora bänkytorna som vi inte vill missa.
Det är ett krav att det finns en vask i samma bänkyta som hällen, så utan det får ni inte bygglov och slutbesked. Ni kanske inte känner något behov av den i nuläget men det blir annorlunda med två småbarn kring benen och tappade leksaker på köksgolvet för då vill man inte riskera att snubbla och hälla ut några liter kokande vatten på ett barn.

Många verkar sätta in två diskmaskiner numera så behöver inte tallrikar och glas mellanlanda i skåpen mellan användningarna så mycket.

Det finns en tråd som det skrevs i under veckan som handlade om fläkt i bänkytan/hällen, verkar kräva en del tänkande när det gäller hur imkanalen dras.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Även om ni inte vill ha ljudspridning i huset, så fundera på att vrida trappan 90 grader, så att du slipper ha en hall där nere, och istället kan ha ett bra förråd på hela den ytan.

Klädvårdsrummet ser bra ut, men välj inte fasta garderober utan ha den delen oinredd från början, så att det är fritt fram att sätta in Elfahyllor, torkställ, garderober eller vad som nu tänkas kan, inklusive eventuellt möjlighet till grovingång.

Fundera allvarligt på köket. Ett L-kök med en mindre disk ut eller en mindre köksö är i mitt tycke trevligare än ett parallell-kök.

Den utdragna hallen var en bra idé, dels ger det liv i fasaden, dels bildar det två finfina lähörnor för kaffekoppen, beroende på sol- och vindriktning!
 
Tack för svar.

Vi har funderat på den riktningen på trappan men då förlorar vi en vägg i vardagsrummet och det finns inte så mycket väggytor att möblerna mot.

Ja tvättstugan kan inredas i efterhand när man vet lite mer vad behovet blir. Vi får se lite vad husleverantören har för idé också.
 
Gammelnörden
Nu är jag lite sen på bollen, men jag tycker att det är värdefullt att veta vad man inte vill ha om man är osäker på om en planlösning är bra eller inte. Så därför dristade jag mig till att göra ett förslag som kanske inte alls faller i god jord, men som därmed bekräftar vad TS tycker är bra med planlösningen hittills. ;)
Planritning av en lägenhet på 81 kvm med detaljerad rumsuppdelning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en planlösning för nedre plan i en bostad, inkluderar terrass, sovrum och bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.