Mark0 Mark0 skrev:
Jag kan bekräfta att det stämmer angående att resor inte får räknas in i priset.
Jag jobbar med RUT/ROT frågor i en helt annan bransch men det är samma regler som gäller.
Vårt företag fick backning av skattemyndigheten pga. att vi inte specificerade resor till och från kund, från början "ingick" det i arbetstiden. I rot-avdrag får inte resor ingå utan endast arbetstid på plats.
Det var bara att ändra systemet så nu står resorna separat på fakturorna, skatteverket kontrollerade oss igenom strax efter för att se så vi följde reglerna.
Ja, men då är det väl en faktureringsfråga? Hela arbetskostnaden gav inte Rot....
 
Fast normalt skriver man bara "reskostnad/bilersättning" osv. på en av raderna i den specade fakturan.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja. Det tar tid. Många renoverar i närområdet, men många bygger dåligt. Vi har liggande panel och skulle vilja hitta någon som inte skarvar snuttar.....vi vill ha ca 1.20 mellan skarvar. Pratade faktiskt med grannen om det. Han trodde många ville spara pengar som därför sade åt entreprenören att ”snutta”.
Snutta? Byggfirman beställer ju en bil med färdigkapat virke direkt till arbetsplatsen direkt från den firma som byggfirman har en lång och bra relation med.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att förtydliga.
Även då man lämnar ett totalpris måste man speca dom olika delpriserna för att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning vad som kostar vad och vad man kan få rot på. Så det räcker inte med att bara ange en klumpsumma utan man ska även ange dom olika delsummorna. Om man vill vara det minsta seriös.
Specar man rotavdraget så räcker det. Är man lite kunnig i matematik går det enkelt att räkna ut arbetskostnad.
Ftg har ingen skyldighet att skriva vad mtrlkostnad och resekostnad vid fasta priser.
 
Är man lite smart så skriver man ut delkostnaderna så att även kunden kan förstå fakturan, på det sättet spar man timmar på att sitta och förklara. Och visst kan man räkna ut om man är lite "smart", men jag tycker att det är lite smartare att skriva i klartext på en gång så att även dom mindre "smarta förstår.
Ps
När man söker ROT skall man i alla fall speca matr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är man lite smart så skriver man ut delkostnaderna så att även kunden kan förstå fakturan, på det sättet spar man timmar på att sitta och förklara. Och visst kan man räkna ut om man är lite "smart", men jag tycker att det är lite smartare att skriva i klartext på en gång så att även dom mindre "smarta förstår.
Ps
När man söker ROT skall man i alla fall speca matr.
Av vilken anledning ska kunden förstå fakturan?
Kunden har väl förhoppningsvis signerat en väl specad offert.
Finns ingen anledning för företaget att speca en gång till.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Av vilken anledning ska kunden förstå fakturan?
Kunden har väl förhoppningsvis signerat en väl specad offert.
Finns ingen anledning för företaget att speca en gång till.
Så alla jobb beställs med en välskriven offert? Knappast.......

För övrigt hade jag aldrig betalt en faktura jag inte förstår
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så alla jobb beställs med en välskriven offert?
...Och ingenting tillkommer under arbetets gång.
 
useless useless skrev:
...Och ingenting tillkommer under arbetets gång.
Och jag skulle aldrig acceptera en dåligt skriven offert.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Snutta? Byggfirman beställer ju en bil med färdigkapat virke direkt till arbetsplatsen direkt från den firma som byggfirman har en lång och bra relation med.
Inte de som renoverar i våra kvarter....
 
E elmont skrev:
Fast normalt skriver man bara "reskostnad/bilersättning" osv. på en av raderna i den specade fakturan.
Detta gäller avtalet, inte fakturan,
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
useless useless skrev:
...Och ingenting tillkommer under arbetets gång.
Det avtals in, genom sk ÄTA. Finns tom blankett....
 
Visst, man kan skriva fakturan som man vill. Men vissa av oss har inga problem med varken kunder som inte förstår eller skattemyndigheter som sätter sig på tvären.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Det som brukar vara är att kunderna inte har tillräckligt med rotavdrag kvar.
 
Har inte följt tråden, men för att besvara ursprungsfrågan:
Ja! Hantverkaren har rätt, jag har själv som egenföretagare och hantverkare fått Skatteverket på mig för att jag inte har specificerat en "skälig resekostnad", då det räknas som arbetstid som inte är avdragsgill för ROT-avdraget. Skatteverkets handläggare menade då att om jag inte kan eller vill specificera och ta betalt för resekostnaden så måste dom räkna av det från avdraget. Men vad som är en skälig resekostnad går väl att diskutera.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.