Hej!

Jag har planer på att lägga ett nytt massivt furugolv på 14mm i min lägenhet från början av 30-talet. Idag ligger det ett laminatgolv (lagt 2015 av förra ägaren) i hela lägenheten och under det finns ett massivt undergolv följt av träbjälklag (trähus).

Det är dock så att huset har satt sig en del sedan det byggdes och därför är inte golven plana längre utan de lutar. Kort och gott kan man säga att alla rum har en nivåskillnad på ca 2-4 cm. Vardagsrum och sovrum lutar in mot centrum medan hallen och köket lutar åt ett håll (inåt i rummet).

Jag har absolut inget emot att det lutar utan tycker snarare att det ger lägenheten mer charm jämfört med nybyggen som är vinkelräta överallt. Frågan är om det kommer ställa till med problem vid golvläggningen? Funkar det att lägga ett massivt furugolv på 14mm på ett underlag med sådana nivåskillnader? Golvet kommer i fallande längder på 2,5-5m så det blir minimalt med ändskarvar. Tanken är att laminatgolvet ska bort och att det nya golvet ska skruvas fast i det gamla undergolvet.

Tacksam för svar!
 
Skilj på planhet och vågräthet. Att det lutar ser jag inga problem med vad gäller golvet, men om det är ojämnt har du större problem då 14mm furugolv inte är bärande på det sättet. Det behöver alltså ligga an ”överallt”.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Skilj på planhet och vågräthet. Att det lutar ser jag inga problem med vad gäller golvet, men om det är ojämnt har du större problem då 14mm furugolv inte är bärande på det sättet. Det behöver alltså ligga an ”överallt”.
Bra, då var det som jag själv misstänkte. Det kommer ligga an överallt precis som laminaten som sitter idag gör det. Blev dock fundersam när jag började läsa om just detta online.
 
Jag fick precis det här svaret av golvleverstören vilket återigen gör mig fundersam:

”Vi säger ca +-1,5 mm på 2 meter. Det låter som det är lite för mycket avvikelse hos er vilket kan försvåra montaget och ge knirr/gnissel i golvet.”

Vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Det laminatgolv som ligger idag fungerar väldigt bra.
 
F Feffi skrev:
Jag fick precis det här svaret av golvleverstören vilket återigen gör mig fundersam:

”Vi säger ca +-1,5 mm på 2 meter. Det låter som det är lite för mycket avvikelse hos er vilket kan försvåra montaget och ge knirr/gnissel i golvet.”

Vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Det laminatgolv som ligger idag fungerar väldigt bra.
Jag förstår inte problemet. Det är inte avvikelse från horisontalplanet som avses utan avvikelse från golvets plan.

Fungerar laminatet så kommer trägolvet funka också!
 
V vectrex skrev:
Jag förstår inte problemet. Det är inte avvikelse från horisontalplanet som avses utan avvikelse från golvets plan.

Fungerar laminatet så kommer trägolvet funka också!
Då får jag hoppas på det. Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.