Vi funderar på att sätta in ett bubbelbadkar men det är inte förberett för detta idag. På andra sidan väggen däremot finns ett vägguttag i lagom höjd. Är det därifrån en elektriker hade hämtat strömmen? Dvs borrat sig igenom väggen och skarvat på sig på vägguttagets tåtar? På så sätt blir inga kabklar synliga och det är placerat precis på andra sidan badkaret.
 
Beror på hur mycket ström badkaret drar .. vägguttag brukar ju vara avsäkrade med 10A, mitt bubbelbadkar med värme i kräver 16A ..

Problem nummer två är att du får göra ett hål i tätskiktet i närheten av badkaret, vilket kan vara allifrån mindre bra till omöjligt.
 
Hmm får köra på vanligt badkar..
 
Precis så har jag kopplat vårat bubbelkar. Kan tillägga att det är ett billigt från Bauhaus så ingen uppvärmning i det. Det klarar sig utan problem med 10 A.
 
Nu har en elektriker varit här och dragit fram el till en dosa på väggen. Denna är kopplad till en 10A säkring. Nu till min fråga, Jag ser att Bygghemma har ett par badkar från Bathlife och dessa har värmeelement på 1500W och luftpump på 700W om man kör dessa på max samtidigt. Kan jag då inte välja badkar med båda funktionerna?
 
En 10A säkring kan belastas med 2300W, så det borde funka.
 
Okej..
 
Fast de förutsätter lite halvt att startströmmarna är låga på luftpumpen. Däremot tror jag att du får köra 13A på 1.5mm2 kablage. Kolla med din elektriker. Sen är väl värmare inget måste, man kan ju fylla på konstant med varmvatten ;)
 
Men jag har automatsäkring
 
Ja typ 5minuters jobb att byta om de är DIN monterad.
 
Säkringen tål en del överström under kortare tid, så det borde inte vara något problem. Det är ju inte pumpen som drar mest ström.
 
Okej, köper med värmare så får jag se
 
Det här ät lite i-lands problem, jobbigt om den går när du badar. Men största problemet jag haft är att hitta en universal fjärrkontroll man kan bada med. Ingen höjdare när man vill byta låt eller ändra volymen utan fjärr...
 
B larry78 skrev:
Det här ät lite i-lands problem, jobbigt om den går när du badar. Men största problemet jag haft är att hitta en universal fjärrkontroll man kan bada med. Ingen höjdare när man vill byta låt eller ändra volymen utan fjärr...
En liten Alexa löser det problemet så du kan styra med rösten, även nyare telefoner typ Iphone 7/8 är ju IP67. Jag brukar tvätta telefonen i handfatet när den blir smutsig utan problem :) vi kör Sonos och alexa i badrummet så man kan byta låt eller justera volymen genom att skrika till Alexa.
 
De som har värmare, kan man reglera detta med ett vred på badkaret eller ställs de in under karet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.