Idag har elskåpet fått en makeover och blivit grått istället för den rödbruna färgen. Kommer bli bra mot fasaden och skåpet ser lite nyare ut☺
Jag har också grävt ett dike så skåpet kan flyttas till väggen. Skåpet har stått provisoriskt ett antal år i väntan på att få hamna på en fasad igen så snart så! Nymålat grått elskåp brevid ett dike med rör och kablar, redo för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Det blev kanon med skåpet uppsatt och målat grått! Nu ska jag beställa resterande elprylar och bestämma hur många uttag jag ska ha osv. Någon form av belysning framför carporten är nog bra också.
Dock hittar jag inga spottar på 4w led med 230v som inte är bländande och har stor spridning. Tipsa gärna om ni vet någon☺ Gråmålat skåp monterat på husvägg bredvid carport med grusgång och grönskande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gråmålat skåp uppsatt på en husvägg utomhus med trädskuggor och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias12 och 2 till
  • Laddar…
Sitter och ska beställa lite lampor till carporten nu. Det blir spottar och förmodligen hide a lite outdoor 5w Led som kopplas på 220v.

Men vad tror ni ska jag ha 9st i rader om 3? 36 grader står det på spottarna. 6st blir lite tror jag
På gaveln blir det en stallykta istället för en hälsingebock som tänkt. Det är skönt att ha grusplanen belyst.
 
Idag satte jag lite innertak. Tänkte att det skulle gå rätt snabbt med tanke på att det bara är raka kapningar.. Men det tog en väldig tid och jag hittade inga perfekta längder men 4.8m passade rätt bra. Lappar i luckorna efteråt.
5 timmar tog det att göra dryga hälften och det är ingen vidare arbetsställning☺
Men väldigt skönt att dom är målade! Köpte färdigstruken panel för att få det lite enkelt hehe Halvt färdigställt innertak av vit panel, såg och byggmaterial i en carport under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen hade jag otur, det fattas ett antal brädor och det tog slut på Beijer och även deras centrallager. Hoppas dom får fram snart..
 
  • Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
Nu är innertaket äntligen färdigt! Otroligt tungt att spika och mjölksyran kom snabbt trots att man är en gammal kroppsbyggare hehe. Satte 1 spik i varje bräda för att efterspika på slutet☺

Naturligtvis gick det av bara farten och jag kom på mig själv när jag var färdig att jag glömt göra en lucka...
Så idag skruvade jag upp gångjärn och tog sen på skidglasögon och körde med sticksågen!
Luckan på plats! Nyinstallerat innertak i trä med en lucka försedd med gångjärn och detaljbild av spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nu är innertaket äntligen färdigt! Otroligt tungt att spika och mjölksyran kom snabbt trots att man är en gammal kroppsbyggare hehe.
Jag känner igen det där med problemet att spika ovanför axelled.
Tror att jag körde slut på min överarm/axel med mina serveess då jag spelade mycket tennis (på amatörnivå).

Så numera är det skruva med liten fin elektriskt skruvdragare som gäller.
Mycket skonsammare för axel/arm och för trumhinnorna (y)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag känner igen det där med problemet att spika ovanför axelled.
Tror att jag körde slut på min överarm/axel med mina serveess då jag spelade mycket tennis (på amatörnivå).

Så numera är det skruva med liten fin elektriskt skruvdragare som gäller.
Mycket skonsammare för axel/arm och för trumhinnorna (y)
:D Ja visst är det slitsamt! Otroligt att man förr spikade så rejält.
Skruvdragare låter trevligt såhär i efterhand men jag tycker ändå spikning är snyggast☺
 
Kanon jobbat, skönt när man börjar bli klar
//Mathias
 
Imorgon ska jag borra hål för spottar men lite fundersam på hur dom ska sitta.
Hur långt in ska första raden sitta från gaveln? Det är 36 graders spottar, jag tänkte 60 cm in på första raden men det kanske är för långt ut.. Jag vill inte att ljuset ska komma så mycket utanför carporten
 
richardtenggren
Avstånd = höjd * tan(30 deg)

Så kan du lägga på en offset om du vill ha ljuskäglan lite innanför.
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Avstånd = höjd * tan(30 deg)

Så kan du lägga på en offset om du vill ha ljuskäglan lite innanför.
Så takhöjden hia mig är 2.5m så blir det 2.5x36=90.
Förstår jag det rätt att sporten bör sitta 90cm in för att belysa precis vid ingången?
 
  • Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
richardtenggren
Vet inte hur du får tan(30 deg) till 36, men kolla här:

Uträkning
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vet inte hur du får tan(30 deg) till 36, men kolla här:

Uträkning
Jag trodde det var gradantalet man slog in där och spottarns är ju 36 grader.

Jag lyckas inte förstå det här riktigt hehe. Du får gärna förklara utförligare vad det här räknar ut☺
 
richardtenggren
Då var jag nog lite snabb, jag läste 60 grader. Man får tänka sig ljuskäglan som en kon, eftersom den är rotationssymetrisk så kan man se ett segment som en triangel. Då är tan-funktionen lämplig eftersom vi har höjden(basen i triangeln) och vinkeln. Vinkeln blir då halva vinkeln.

Alltså 2500*tan(36 deg/2)
Länk
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.