Har ett litet kylskåp som inte verkar helt ok. Om jag har termostaten på max så blir det ca 2 grader på nedersta hyllan i skåpet. Men på översta hyllan är det mellan 8-10 grader. Det är ett litet skåp med glasdörr tänkt att ha öl i, och det är ca. 60cm högt inuti, ganska litet alltså. Ser ingen "serviceventil" någonstans så att få det fixat skulle säkert kosta mer än det smakar.

Skulle jag kunna få jämnare kyla med hjälp av någon liten fläkt (PC-fläkt) någonstans inne i skåpet?
 
A
Tyvärr är detta vanligt
Men en fläkt som du skriver kan hjäpa upp det.
Spelar ingen större roll var du placerar den bara det blir cirkulation
 
Ok. Tack för svar. Skåpet är nästan nytt. Undrar om det är något fel på det, eller om dom helt enkelt inte är bättre.....

Kondensorn (tror jag det heter) sitter inbyggd i höger sida av skåpet, helt osynlig. Man känner att väggen bli lite ljummen. Jag har möjlighet att släppa på sidoplåten om jag vill. Det kanske inte påverkar spridningen av kylan i skåpet men det kanske skulle göra gott om kondensorn blir av med värmen lättare....
 
Men hur sitter kylelementet? På många kylskåp är det bara bakre väggen inne i skåpet som blir kall, och så finns det en ränna för kondensvatten synlig i nedre delen. Men andra lite dyrare skåp har elementet dolt, och en dold fläkt som sprider kylan. På sådana skåp blir det dålig kyla om fläkten lägger av.
 
Kylelementet sitter synligt i ryggen på skåpet. Modellen saknar fläkt.
 
Satt och surfade en stund och bevakade kylen nu. Reagerade över att den går ganska korta intervall. Byglade termostaten och väntade en stund. Nu blev det ganska snart frost på förångaren, förut har det varit vattendroppar. Och termometern har dykt oxå. Termostatfel?

Dock kvarstår ju faktum att det diffar mellan botten och toppen i skåpet...en större diff än vad jag vill ha.

En annan termostat och en fläkt borde kunna ge mig önskad temp i hela skåpet.

Ser att hela förångaren täcks av frost...är det ett tecken på att det finns tillräcklig mängd köldmedia?
 
A
Grovt sagt så är det så som du beskriver
Jag fick läsa om ditt inledande inlägg då såg jag att du hade termostaten på max
Detta i kombination av din tillägsindormation att förångaren inte han bli påfrostad är termostaten en bov i dramat för det borde bli mycket kallare totalt i skåpet, dock kommer det även fortsättningsvis bli kallast längst ned.
 
Ok. Har hittat en mindre fläkt som jag sätter in i morgon. Det finns 12v i skåpet redan för belysningen så det är bara att nalla ström där.

Får väl kolla med tillverkaren om man kan få köpa loss en termostat....eller så kanske det går att ta nån universalmodell.

Om man skulle glömma termostaten i byglat läge vad händer då? Ölen sprängs ju...men kan kompressorn bli överhettad?
 
A
Det finns många olika termostatlösningar
Du kan köra byglat under tiden du hittar något
Håll bara uppe alkoholhalten i ölen...
 
Skall röret från termostaten ha fysisk kontakt med förångaren?
 
A
beror helt på konstruktören men troligtvis skall ditt rör ha kontakt om det finns fäste för det vill säga.
 
Nu har jag fått jämn temp i skåpet och det blir kallt som satan. Men antingen har jag satt dit fel termostat eller så måste den ha bättre kontakt med kylytan. Har den på lägsta men kylen stannar aldrig...kröp ner på minus efter några timmar så jag fick stänga av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.