Välkommen till vårt projekt.

Kan säga rakt ut att vi kommer fuska lite i uppdateringstråden då vi började renovera detta huset i mitten av november 2016 och kan komma med brasklappen om att det mer än hälften klart.

Som en dröm för en murare så är hela stommen tegel, inget man såg på visning då de klätt insidan med isolering och gips fast man kunde ana det med ca 50 cm tjocka väggar. Naturligtvis så var tanten som bodde här innan intresserad av blommor så alla ytterväggar hade en fin rabatt närmast huset på alla sidor så ni kan ju få en ide om vad som gömde sig där bakom.

Då vissa rum redan är klara så kommer jag släppa de mesta av bilderna i en video jag klipper ihop men kommer uppdatera löpande på det som är kvar (lite fegt att backtracka men det har vart en ganska tung renovering fysiskt men vi har lyckats hålla humöret på topp hela vägen)

Här är några bilder hur det såg ut som värst
 
  • Pågående renovering av hus med tegelstomme, synliga tegelväggar, en stege och delvis renoverat kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig renovering med tegelväggar och rivet golv fyllt med byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering med tegelstommen synlig, röran och riven vägg i en köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av ett tegelhus, visar en man som arbetar i ett rum med synliga tegelväggar och partiell putsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med blottat tegel och isolering, hinkar, säckar med byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat kök under renovering med synliga tegelväggar, köksskåp och renoveringsmaterial utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LarsTranan och 11 till
  • Laddar…
Oj vilket projekt! Väntar med spänning på fler inlägg:D
 
  • Gilla
Fixarjon och 1 till
  • Laddar…
Jag ska ta det lite i ordning så börjar med planlösning och beskriving av huset
Ritad planlösning av ett hus med sovrum, badrum, kök, matplats och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset var 82m2 när vi köpte men på grund av omfattande mögelskador så var allt tvunget att rivas ner till tegelstommen och det var isolerat i alla rum på insidan med en 95mm regel plus gips så fick en del gratis kvadrat av det samt ändrat om i planlösningen.

Huset blev registerat 1909 och varken mäklare eller säljare visste när det var byggt men en glad överaskning i väggarna gav en fingervisning om hur gammalt huset verkligen var.
Två gamla svenska mynt på en träyta; en 5 öres mynt från 1874 och en 2 öres från 1890, vilket tyder på husets ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(stora delen 1875 tillbyggnaden 1890)

Likt idag så lämnar murare ett meddelande till efterlevande så redan då bestämde jag att jag tänkte hedra mina tidigare kollegor och hålla huset till material de kan ha tänkt sig haft i huset från början.

Men det fanns många problem då fukt och dålig ventilation hade gjort sitt samt det fanns inget riktigt badrum, elen var katastrof och alla stammar helt slut och ologiska, i princip har alla rum fått vara nere till skelettet sen har jag börjat om från början igen.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag har klippt ihop bilder på första delen som är färdig så lagt den på en video här

Är det några frågor så kan ni säga tiden på klippet vet jag vad ni menar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Kul att se, imponerande jobb!
Men lägg gärna ut massor av bilder också. Enklare att scrolla i lugn och ro då.
 
maah maah skrev:
Kul att se, imponerande jobb!
Men lägg gärna ut massor av bilder också. Enklare att scrolla i lugn och ro då.
Visst kan jag göra det, håller på nu att klippa ihop andra delen av projektet men kan bjuda på denna trevliga bild vi fann tapetserad på väggarna
Gammalt tidningspapper delvis täcker en blommig tapet i nyanser av blått och gult, som visar ålderns patina och historik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Video del 2 är klar nu.
Den behandlar badrum och tvättstuga men massor av jobb där också.
 
  • Gilla
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
Jag lägger upp lite bilder rum för rum tills vi är i real tid då det finns ändå en hel del kvar att göra

Vardagsrummet
Här ser ni den vackra tapeten samt härliga påbyggnaden av gips och isolering innefrån

Renoveringsarbete i vardagsrum med exponerad isolering, uppbrutna golv och byggmaterial överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvungen att riva allt sen ge alla väggarna ett varv med vinkelslip då det var mura extremt snett, som högst skilde det 7 cm från nere och uppe. Även ny dragning av hel.
Renoveringsprojekt i vardagsrum med oslipade murväggar, exponerade kablar och nytt trägolv, genomgång till annat rum syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under all gips hittar jag orginalventilerna, förstås igensatta och även igenmurade på från utsidan av fasadtegeln
Renoveringsprojekt i vardagsrum med exponerade murade väggar och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningen till köket gick genom den gamla delens yttervägg och har nog bara vart en bakdörr innan , jag tror den var ca 175cm hög och kanske 60 cm bred, jag plockade ner tegel till den blev lite mer öppen samt ordnade en balk.
För dyra att köpa så gjorde jag min egen där jag fräste ut en kana i lecablock, i med två armeringsjärn och lite expanderbetong för kostnaden av runt 200kr istället för 1200 på bygghandlaren.
Renoveringsarbete i ett vardagsrum med synliga tegelväggar och ny eldragning, där en person arbetar med väggstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LarsTranan och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som om du (också) har vissa väggar med obränt lertegel. Hur tänker du kring dessa och frågan huruvida material i en vägg hela tiden ska bli svagare ju närmare ytskikt du kommer?

Edit: Ser på bilden 0:18 del 2 att du slänger på något som inte liknar KC, vad är det?
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Trevligt att se, som skåning gillar man ju tegel lite extra och det är inte så ofta sådana renoveringar kommer upp här (de flesta hus i Sverige är ju trähus). Kämpa på!
 
  • Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Ser ut som om du (också) har vissa väggar med obränt lertegel. Hur tänker du kring dessa och frågan huruvida material i en vägg hela tiden ska bli svagare ju närmare ytskikt du kommer?

Edit: Ser på bilden 0:18 del 2 att du slänger på något som inte liknar KC, vad är det?
Hej, mycket bra öga måste jag säga
Jag anade att någon skulle plocka upp på mina säckar "weber 103" som är med på de senaste bilderna.

Del 1 av huset är i Lerstenstegel. Sovrum, vardagsrum, trappa och toalett.
Del 2 av huset är bränd tegel. Kök tvättstuga och badrum.

Så i dem rum med lerstens har jag grundat med "weber cal 109" sen putsade jag allt med hydraulisk kalkbruk då vi har det billigare från jobbet, såklart är det billigare att blanda kalkbruk själv men jag tycker det lite osmidigt att jobba med.
Finsh är med 1mm "weber 148"

Så vid 0.18 på del 2 är det vanlig b bruk och det är där jag använde dem "weber 103" som finns på vissa bilder. Finsh är gjord med c bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
LarsTranan
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Hej, mycket bra öga måste jag säga
Tack för smicker :rofl:

Jag är inne på samma lösning. Hydralisk kalkgrund + hydralisk kalkputs. primade du väggarna innan kalkgrunden?
 
nimhed nimhed skrev:
Tack för smicker :rofl:

Jag är inne på samma lösning. Hydralisk kalkgrund + hydralisk kalkputs. primade du väggarna innan kalkgrunden?
Vad jag vet finns det ingen primer men du kan mätta leran med kalkvatten i omgångar innan du slår på kalkgrunden, jag körde dubbla lager kalkgrund istället. Ena lös som vatten (kalborste) och ett hårdare (slev) så som grunding ska vara.

Tidigare ägarna hade lagat med B-bruk så man fick de vad det gjorde med väggarna close at hand, bruket höll sig helt men teglen var som sand bakom.

Då jag var lite stressad imorse så kan vi fortsätta med detta rummet

Här har västra väggen fått grund och de värsta svackorna på norra väggen har fyllts ut även börjat bygga ut smygarna
Renoveringsarbete med lerputsad vägg, byggmaterial och verktyg framför två fönster skyddade med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen mot öster och sovrummet putsade jag upp fort för att där fanns en ordentlig rasrisk men nu är den bara utslagen, avstockad sen spikriven.

Jag har gjort så på alla väggar för att sista lagret med 1mm bruket ska få maximalt med fäste sen tycker jag det är ganska onödigt att använda skurbräda när man vet man ska ha ett lager till. Spikbräda gör det lika slätt men är lite mer oförlåtande om man inte är lätt på handen eller har putsat för snett men en stor fördel när man använder sådär dyrt bruk som t.ex hydralisk kalkbruk så är man snabb (högst 3 timmar) nog kan man plocka upp det som ligger på marken efter riv och köra i blandaren igen.

Alla väggar är nu spikrivna och jag har murat tillbaka sten runt balken som går genom huset, det är en I-balk i järn som står på 2 gjutna pelare. En kvarleva efter de förra ägarna när de har öppnat upp huset och tagit ner en bärande vägg, så det inget att göra åt mer än att försöka så den at de mer naturlig ut i rummet med puts.
Renoveringsprojekt med nymurade och grundputsade väggar, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett rum med pågående arbeten, väggar i grundputs och synliga arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningen till köket är även nätad och putsad samt smygarna färdiga. Nu börjar man ha en riktig grottkänsla
Renoveringsrum med nyapplicerad kalkgrund, öppet dörrhål, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sovrummet sparade vi på orginal pärlsponten men i detta rummet var det för mycket skador/sågade plank samt vi använde dessa som lagningar till sovrummet så efter vart oense i minst två veckor så tog vi beslutet att ta ner det gamla. Det var ett mycket gammalt mått på pärlan också så det skulle bli svårt och dyrt att hitta ersättning samt det var väldigt tidsödande att slipa det gamla taket.
Balkarna var klädda i fuskträ och under det så såg vi ingen anledning varför de gjort de, då de var tapetserade men utan större skador.
Två personer renoverar ett rum, en målar vägg och den andra bär stolar, med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nyligen putsade väggar och ett oskadat men äldre tak med dekorativ pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för finputs " Weber 148"
När det kommer till avslut är jag extra noga och kör över hela fasaden med en filtbräda för slätheten sen tar jag en hård svamp(typ kakelsvamp) och är lätt på handenoch skurar ett varv till.


Person i arbetskläder applicerar kalkbruk på en vägg med hjälp av en slev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person applicerar kalkgrund på en vägg i ett renoveringsrum med byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg med nylagt kalkgrundslager, träbalkar och renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyputsade väggar, synliga takbjälkar och gamla fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Vad jag vet finns det ingen primer men du kan mätta leran med kalkvatten i omgångar innan du slår på kalkgrunden, jag körde dubbla lager kalkgrund istället. Ena lös som vatten (kalborste) och ett hårdare (slev) så som grunding ska vara.

Tidigare ägarna hade lagat med B-bruk så man fick de vad det gjorde med väggarna close at hand, bruket höll sig helt men teglen var som sand bakom.

Då jag var lite stressad imorse så kan vi fortsätta med detta rummet

Här har västra väggen fått grund och de värsta svackorna på norra väggen har fyllts ut även börjat bygga ut smygarna
[bild]

Väggen mot öster och sovrummet putsade jag upp fort för att där fanns en ordentlig rasrisk men nu är den bara utslagen, avstockad sen spikriven.

Jag har gjort så på alla väggar för att sista lagret med 1mm bruket ska få maximalt med fäste sen tycker jag det är ganska onödigt att använda skurbräda när man vet man ska ha ett lager till. Spikbräda gör det lika slätt men är lite mer oförlåtande om man inte är lätt på handen eller har putsat för snett men en stor fördel när man använder sådär dyrt bruk som t.ex hydralisk kalkbruk så är man snabb (högst 3 timmar) nog kan man plocka upp det som ligger på marken efter riv och köra i blandaren igen.

Alla väggar är nu spikrivna och jag har murat tillbaka sten runt balken som går genom huset, det är en I-balk i järn som står på 2 gjutna pelare. En kvarleva efter de förra ägarna när de har öppnat upp huset och tagit ner en bärande vägg, så det inget att göra åt mer än att försöka så den at de mer naturlig ut i rummet med puts.
[bild]
[bild]

Öppningen till köket är även nätad och putsad samt smygarna färdiga. Nu börjar man ha en riktig grottkänsla
[bild]

I sovrummet sparade vi på orginal pärlsponten men i detta rummet var det för mycket skador/sågade plank samt vi använde dessa som lagningar till sovrummet så efter vart oense i minst två veckor så tog vi beslutet att ta ner det gamla. Det var ett mycket gammalt mått på pärlan också så det skulle bli svårt och dyrt att hitta ersättning samt det var väldigt tidsödande att slipa det gamla taket.
Balkarna var klädda i fuskträ och under det så såg vi ingen anledning varför de gjort de, då de var tapetserade men utan större skador.
[bild]
[bild]

Dags för finputs " Weber 148"
När det kommer till avslut är jag extra noga och kör över hela fasaden med en filtbräda för slätheten sen tar jag en hård svamp(typ kakelsvamp) och är lätt på handenoch skurar ett varv till.


[bild]
[bild] [bild] [bild]
Vilket hantverk, trevligt projekt att följa. Vanligtvis så jobbar alla med trä men häftigt att följa detta :D
 
Då jag sitter och väntar in lite folk till vår loppis med familj och vänner så kan jag försöka "göra" färdigt vardagsrummet.
Vaknade tidigt så har redan vart ute och satt ut mina skyltar för att locka in folk.
Det är marknad i Trelleborg och jag bor väldigt centralt så jag passar på att kapa det med en egen loppis där vi kan sälja av sådant från flytten för 3 månader sedan.
Skylt för loppis uppsatt på en lyktstolpe vid en gata med äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till Vardagsrummet

Allt är nu putsat och vi har plockat ner hela taket samt rättat upp hela betongbalken då det var en skillnad på 3 cm höjden så det såg hemsk ut, tur för mig att vi hade jobbat en del med Sto GM (Kunde gjort med A-bruk men Både Sto och Sika har överlägsna betongprodukter som även är finkorniga som passar mycket bättre till sådant här) så där blev en säck över att fixa det med.
Taket är även extemt snett det också men brädorna är av mycket hög kvalitet och de ända som fått röta är de närmast norr och södervägg.
Plockade bara bort sista raden så nuddar aldrig sten-trä, inte för det skulle vara särskilt troligt för jag har även fasad tegel så är känns det bättre
Renoverat vardagsrum med avlägsnat tak, exponerade träbjälkar, slipade och putsade väggar klara för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att läkta upp, allt är snett så det är bara att hitta lägsta punkten i rummet och utgå därifrån.
ställer lasern mitt i rummet på gipslyften som är snurrbar sen tar vi ut ett mått som når under betongbalken.
Nu är det bara att börja sätta allt i nivå. Balkarna är slipade och oljade och blev riktigt fräsha
Renoverat vardagsrum med nylagt träregelverk och laserlinjer på en ojämn takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de värsta ställena måste vi skimsa in ett läkt extra och 2 masonit skivor som vi kör på distanser tills läktet är tillräckligt stumt.
Ett underkonstruktionstak med blottade träbjälkar, gipsplattor och elektriska ledningar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för tak, bara att hitta pärspont som var av tillräckligt hög kvailitet visade sig vara lite av en utmaning då många av de vanliga affärerna sålde bara fuskspont (mdf eller formad trä) eller undermålig trä där man kunde de helt för mycket ådring men lyckades hitta fina på Beijer av märket raw som ändå låg helt okey i prisklass (runt 140-150:- /m2 målad och klar) Väldig nöjd med kvaliteten på Raws träprodukter så köpte alla lister och dörrfoder av dem.
Renoverat vardagsrum med nyputsade väggar, oljad bjälke och påbörjad taklattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat vardagsrum med putsade väggar, nytt pärsponttak och slipad betongbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i skyddshörlurar står på arbetsbord i renoverat rum med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dags att måla.
Allt är kalkputs så det är inte bara att måla med vilken färg som helst då det måste andas. Att renovera detta rummet med puts och färg blev ca 2,5 gånger dyrare i materialkostnad än om rummet vart exakt fast samma med bränd tegel men får trösta med med att lerstensteglen har mycket bra isoleringsförmåga.
Nu köpte jag Murtex silikatfärg från nordsjö och den tillhörande primer som man ska ha två gånger på väggarna och den blev bruten i S2000N om jag minns rätt.
Delvis renoverat vardagsrum med nyputsade väggar, synliga takbjälkar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat vardagsrum med putsade väggar, slipat och oljat träbjälklag, samt arbetsbord och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla pergogolvet är utslitet men rågolvet är helt för snett för att lägga parkett på så måste gå över hela rummet med en hyvel och en slip innan jag är nöjd.
Renoverat vardagsrum med oputsat golv av träplankor och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag skulle försöka hinna bli klar men tyvärr är tiden slut för idag då jag måste plocka fram grejer till loppisen
 
  • Gilla
aidgen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.