Hej, jag har en kort och enligt mig simpel fråga :)

Skall renovera entreplan på mitt hus som är byggt med platta på mark 1960. I nya planlösningen så vill jag flytta badrumet tvärs över hela huset, och tänkte då slå två fluger i en smäll, vi byter alla avloppsrör till tomtgräns.

Min undran är som följer:

Min plan är att gå runt huset på utsidan med avloppsrör, givetvis nergrävt under mark, detta för att slippa bila upp 15m betongplatta, vilket jag ockdå tror bara är 10cm tjock.. inte kan man dela hela plattan genom hela kåken?

Men bör man göra något mer än att förlägga avloppet isolerat? Gjuta en klack ovanför? Lägga nå 45x145 med varningstext om avlopp? Tänker mig att någon i framtiden kanske vill dränera, trist att dem då gräver av avloppet.

Hur brukar man göra?

Tack på för hand!
 
Blir det inte lite väl många böjar då, innan du är framme. En lösning är kanske att sätta en ny (extra) avloppsbrunn på lämpligt ställe i trädgården
 
nimhed nimhed skrev:
Blir det inte lite väl många böjar då, innan du är framme. En lösning är kanske att sätta en ny (extra) avloppsbrunn på lämpligt ställe i trädgården
Blir någelunda samma antal böjar.

Handritad skiss av rum med markerad tänkt placering av badrum och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ändå vara skönt att ha den där brunnen i händelse av stopp. Jag hade i alla fall satt en brunn i närheten av hörnan, lite som en spolbrunn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.