Ett extrakort till mobilen kostar väl från 30kr per månad, om du inte kör med kontantkort istället. Men då kostar ju data enligt plan...

En komplett lösning med dator, sensor och Internet bör gå på ca tusenlappen om du köper delarna i Sverige. En färdig lösning börjar nog på 2000, minst. Plus månadskostnaden.
 
useless useless skrev:
Man brukar kunna dra en slang till avlopp/golvbrunn.
Vilket är svårt om man kallställer...
 
Avfuktaren går ändå inte om det är minusgrader...
 
Jag tror inte alls på varken solfångare eller solfläkt. Den solexponerade ytan är så liten att den instrålade effekten är väldigt liten, kanse så liten som 30-50 W. Det är rå-effekten som solen ger på denna lilla ytan. Sedan ska det omvandlas till något nyttigt, el, värme. Med 30-50 W kan du inte alstra mycket värme. Då kan du lika gärna tända en glödlampa på 40 W, det blir inget varmt av det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Kullan skrev:
Måste kanske fråga upp om det där med ångspärr då. Hur det är gjort. Snickarna vet dock att jag har haft plan på att kallaställa stugan.
Normalt sett har du inga problem med detta förrän solen tittar fram på våren. Kanske lägga att värma till 10 grader i mars? Det är ju billigt då solen gör en stor del av uppvärmningen.
 
useless useless skrev:
Avfuktaren går ändå inte om det är minusgrader...
Nej, men avloppet kan fortfarande vara fruset när det sen blir plusgrader.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte alls på varken solfångare eller solfläkt. Den solexponerade ytan är så liten att den instrålade effekten är väldigt liten, kanse så liten som 30-50 W. Det är rå-effekten som solen ger på denna lilla ytan. Sedan ska det omvandlas till något nyttigt, el, värme. Med 30-50 W kan du inte alstra mycket värme. Då kan du lika gärna tända en glödlampa på 40 W, det blir inget varmt av det.
En vanlig luftsolfångare är väl på minst nån kvadratmeter? Skiner solen på den så får man betydligt mer än 30-50W.
Å andra sidan får man ju i princip lika mycket värme av ett fönster på nån kvadratmeter...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte alls på varken solfångare eller solfläkt. Den solexponerade ytan är så liten att den instrålade effekten är väldigt liten, kanse så liten som 30-50 W. Det är rå-effekten som solen ger på denna lilla ytan. Sedan ska det omvandlas till något nyttigt, el, värme. Med 30-50 W kan du inte alstra mycket värme. Då kan du lika gärna tända en glödlampa på 40 W, det blir inget varmt av det.
Luftsolfångare där fläkten drivs av solceller skulle fungera alldeles utmärkt för att värma upp på dagen under våren, problemet är att det man vill åt är en jämn temperatur inne i stugan på vårkanten.

På vintern är luften tillräckligt torr. På hösten är tempersturvariationerna ute inte så stora förrän kylan kommer och då är ju luften torr.
 
useless useless skrev:
Man brukar kunna dra en slang till avlopp/golvbrunn.
Kändes ju tveksamt i ett kallställt hus då :thinking:
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte alls på varken solfångare eller solfläkt. Den solexponerade ytan är så liten att den instrålade effekten är väldigt liten, kanse så liten som 30-50 W. Det är rå-effekten som solen ger på denna lilla ytan. Sedan ska det omvandlas till något nyttigt, el, värme. Med 30-50 W kan du inte alstra mycket värme. Då kan du lika gärna tända en glödlampa på 40 W, det blir inget varmt av det.
Nä, hört fler som resonerar som du. Och särskilt just att det är på vintern och i norr jag tänker mig denna funktion. Inte många soltimmar här då, om det ens är sol. Medan andra säger att "de har utvecklats, funkar även vid mulet väder osv". Man vet inte vad man ska tro riktigt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett extrakort till mobilen kostar väl från 30kr per månad, om du inte kör med kontantkort istället. Men då kostar ju data enligt plan...

En komplett lösning med dator, sensor och Internet bör gå på ca tusenlappen om du köper delarna i Sverige. En färdig lösning börjar nog på 2000, minst. Plus månadskostnaden.
Å det kändes i dyraste laget faktiskt :confused:
 
useless useless skrev:
En vanlig luftsolfångare är väl på minst nån kvadratmeter? Skiner solen på den så får man betydligt mer än 30-50W.
Å andra sidan får man ju i princip lika mycket värme av ett fönster på nån kvadratmeter...
Ja jag har mycket fönster i söder och väster på stugan, och väldigt öppet läge. Så kan säkert bli varm där under dan. Men är det nästan värre då? Dvs är det inte kallt å varm, omslag, kondens, fukt osv som är problemet?
 
K Kullan skrev:
Ja jag har mycket fönster i söder och väster på stugan, och väldigt öppet läge. Så kan säkert bli varm där under dan. Men är det nästan värre då? Dvs är det inte kallt å varm, omslag, kondens, fukt osv som är problemet?
Jo, det är det som är problemet. När huset blir varmt under dagen så kommer luften att kunna bära mer fukt, dvs den kommer att "dra in" fukt i huset. Och eftersom fukten har svårt att komma ut igen om det är dåligt ventilerat så blir den kvar.

Med bra isolering och persienner/fönsterluckor så blir det bättre, då kommer temperaturen inne i huset att inte variera så mycket och då bör du inte få några större problem. En luftsolfångare skulle dock kunna hjälpa dig om du har den temperaturstyrd (eller om du har temperaturstyrda rullgardiner kanske), dvs du får inte värma upp huset för mycket. 10 grader är ganska lagom så länge som du har kalla nätter. Eftersom du har 20cm isolering så bör då nattemperaturen inte kyla ned så mycket. Men luften får inte tas utifrån, du måste i detta fallet cirkulera luften som du har inne i stugan. Uteluften drar annars med sig fukt in i stugan.

Allt handlar om att inte få in fukt i stugan som sedan kan kondenseras.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
K Kullan skrev:
Vad har du för sorts stuga, material i den, ventilation osv? Är det vatten i stugan? Hur tömmer ni detta? Vidtar ni någon mer åtgärd?
Gammalt timmertorp. Ventilation genom befintliga springor :p och paxfläkt i badrummet. Den går dock inte vintertid. Kommunalt vatten och avlopp. Töms vintertid. Tömmer tvättmaskin. Har ingen diskmaskin. Spolar spolarvätska i högtryckstvätten och blåser ur den med tryckluft. Duschblandare förvaras frostfritt.
 
@Alfredo, timmertorp och ingen plast i väggarna? Inte konstigt att det fungerar bra för dig.
 
  • Gilla
Diim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.