Hej,
Jag undrar om det går bra att gödsla gräsmattan så sent som den 24 augusti?
Och med tanke på hur varm och torr sommaren har varit. Är det lämpligt att gödsla gräsmattan så sent på säsongen? Vi har 27 grader idag men den kommande veckan ska det bli mellan 15 och 21 grader och det skall ösregna på lördag (25/8). Jag tänkte i så fall gödsla imorgon (24/8) för att invänta regnet som kommer på lördag.
Jag bor i Skåne och har inte gödslat gräset i vår och sommar.
Vår gräsmatta har naturligtvis blivit brun som alla andras men den har tagit sig hyfsat bra sista tiden, det är dock en del ogräs i den nu.
Finns det risk att gödningsmedlet "bränner" rötterna i gräset med tanke på hur varm och torr sommaren har varit?
Tacksam för svar.
Ha en fortsatt trevlig dag!
 
R
Lars Sveberg Lars Sveberg skrev:
Hej,
Jag undrar om det går bra att gödsla gräsmattan så sent som den 24 augusti?
Och med tanke på hur varm och torr sommaren har varit. Är det lämpligt att gödsla gräsmattan så sent på säsongen? Vi har 27 grader idag men den kommande veckan ska det bli mellan 15 och 21 grader och det skall ösregna på lördag (25/8). Jag tänkte i så fall gödsla imorgon (24/8) för att invänta regnet som kommer på lördag.
Jag bor i Skåne och har inte gödslat gräset i vår och sommar.
Vår gräsmatta har naturligtvis blivit brun som alla andras men den har tagit sig hyfsat bra sista tiden, det är dock en del ogräs i den nu.
Finns det risk att gödningsmedlet "bränner" rötterna i gräset med tanke på hur varm och torr sommaren har varit?
Tacksam för svar.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Det beror på vad du skall gödsla med...

Kalium o fosfor kan du gödsla med så klarar gräset vintern bättre. Kväve skall man inte gödsla sent på säsongen med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Utifrån miljöhänsyn så skulle jag inte sprida kalium och fosfor nu. Bättre att vänta tills tillväxtsäsongen.

Höga halter av kalium och fosfor i jorden gör heller inte gräsmattan vintertåligare. Men är det akut brist på kalium eller fosfor så kan det vara gynnsamt. Akut fosforbrist är inte troligt i trädgårdsmiljö. Kalium kan lakas ut om man har ren sandjord och inte någonsin gödslar. Klipper man sin matta med uppsamlare varje vecka, vattnar och gödslar med rent kvävegödsel (ammoniumnitrat) så kan man tänka sig skapa akut kalium- eller fosforbrist i gräsmattan. Men vem gör det?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
F
R RapidSledge skrev:
Det beror på vad du skall gödsla med...

Kalium o fosfor kan du gödsla med så klarar gräset vintern bättre. Kväve skall man inte gödsla sent på säsongen med.
Är det att beteckna som sent i Augusti? Jag tänkte nog också slänga på lite nu strax innan en rejäl skur. Sen kan jag mycket väl tänka mig slänga på kvävefritt gödsel i Oktober så vaknar den upp lite piggare till våren. Förra året var gräsmattan helt grön och växte långt in i december.
 
R RapidSledge skrev:
Det beror på vad du skall gödsla med...

Kalium o fosfor kan du gödsla med så klarar gräset vintern bättre. Kväve skall man inte gödsla sent på säsongen med.
Tack för ditt svar!
Jag tänkte gödsla för att få bort ogräs och för att gräset skall bli starkt och bra inför vintern.
När räknas det som sent på säsongen om man som vi bor nästan längst ner i södra Sverige, i Svedala 2 mil öster om Malmö?
Har du möjligtvis förslag på bra gödningsmedel?
 
Excel
Gå in på Olle Bergs hemsida och läs om höstprogrammet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utifrån miljöhänsyn så skulle jag inte sprida kalium och fosfor nu. Bättre att vänta tills tillväxtsäsongen.

Höga halter av kalium och fosfor i jorden gör heller inte gräsmattan vintertåligare. Men är det akut brist på kalium eller fosfor så kan det vara gynnsamt. Akut fosforbrist är inte troligt i trädgårdsmiljö. Kalium kan lakas ut om man har ren sandjord och inte någonsin gödslar. Klipper man sin matta med uppsamlare varje vecka, vattnar och gödslar med rent kvävegödsel (ammoniumnitrat) så kan man tänka sig skapa akut kalium- eller fosforbrist i gräsmattan. Men vem gör det?
Hej Claes och tack för ditt svar!
Vi har god matjord ovanpå en annars ganska lerig mark, matjorden sträcker sig ca 3 dm ner sen kommer leran.
Jag klipper gräset utan uppsamlare, dock har det inte blivit mycket klippning under den här sommaren p.g.a. torkan.
 
F fsn skrev:
Är det att beteckna som sent i Augusti? Jag tänkte nog också slänga på lite nu strax innan en rejäl skur. Sen kan jag mycket väl tänka mig slänga på kvävefritt gödsel i Oktober så vaknar den upp lite piggare till våren. Förra året var gräsmattan helt grön och växte långt in i december.
Jag känner också att det inte känns som sent på säsongen än utan att man utan problem kan kan köra en omgång till.
Ja, det märks att det somrarna skiljer sig ganska kraftigt åt mellan åren.
 
Excel Excel skrev:
Gå in på Olle Bergs hemsida och läs om höstprogrammet.
Ja, honom har jag sett och även hans hemsida.
Tack för tipset!
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Jag hörde även av mig till Flyinge Plantskola för att höra vad de tyckte.
De sa att det inte alls är sent på säsongen nu, det går bra att gödsla. De har rekommenderat Weibulls Super Gramino, vilket även Olle Berg rekommenderar. Så får det bli, det blir gödsling idag och regn imorgon. Perfekt!

Tack så mycket för hjälpen!
 
F
Lars Sveberg Lars Sveberg skrev:
Jag hörde även av mig till Flyinge Plantskola för att höra vad de tyckte.
De sa att det inte alls är sent på säsongen nu, det går bra att gödsla. De har rekommenderat Weibulls Super Gramino, vilket även Olle Berg rekommenderar. Så får det bli, det blir gödsling idag och regn imorgon. Perfekt!

Tack så mycket för hjälpen!
Super Gramino är helt klart det bästa gödsel jag använt. Det funka även acceptabelt om det mot förmodan inte skulle regna dagen efter. När man läser Olles tips så kan man ju ha med sig att han utgår från ett värmländskt perspektiv när han sätter tiderna. Nere i Skåne kan det ju mycket väl vara minst en månad senare på hösten och tidigare på våren.
 
F fsn skrev:
Super Gramino är helt klart det bästa gödsel jag använt. Det funka även acceptabelt om det mot förmodan inte skulle regna dagen efter. När man läser Olles tips så kan man ju ha med sig att han utgår från ett värmländskt perspektiv när han sätter tiderna. Nere i Skåne kan det ju mycket väl vara minst en månad senare på hösten och tidigare på våren.
Ja, lite längre sommar och sensommar brukar vi ju ha här nere. Det var gott med 27 grader igår.
Tack så mycket för ditt svar!
 
R
När bönderna tar in korna då växer inte gräset längre.... = sent på säsongen.
 
Redigerat:
Det här med att ändra gödsel till hösten är tyvärr lite av ett missförstånd som odlats av diverse gödselmånglare sedan 70-talet. Den forskning som fanns att tillgå då rörande gödning och som publicerades då gjordes främst i Florida, och då handlade det om sk "warm season grass", dvs grässorter som inte växer i t ex Sverige som t ex bermudagrass, zoyisagrass och andra grässorter som passar tropiskt klimat väl.

Lite modernare forskning och erfarenheter än den Olle Berg lutar sig mot som rör sk "cold season grass", dvs gräs som de facto växer i kallare klimat som t ex Sverige (forskning från säg 1985 och frammåt) pekar entydigt på att man skall fortsätta ge kväve hela säsången, utan att ändra sammansättningen. Dock ska man minska gödselgivan när det blir kallare på hösten, för att inte övergöda våra sjöar och hav med icke upptaget kväve.
 
  • Gilla
Yehaw och 3 till
  • Laddar…
Har inte vi diskuterat detta i en annan tråd? Deja vu.

Sterf listar ju information om att deras forskning på våra arter visar att kvävefattig gödsling ökar rottillväxt till bekostnad av bladet. Dvs förberedelse vinter. De listar dessutom hur greenkeepers i Sverige gör efter undersökning, och de flesta slutar med långverkande (tex super gramino) i mitten på sommaren. Sedan använder de normalverkande månadsgödsel för att till hösten, om något, använda ultrasnabbverkande besprutad. Då har ju golfgreener snabbare passage och de gödslar sent för att hålla bladen i tillväxt för att förlänga säsongen. Varje dag extra är ju pengar.

Detta tyder i min värld på att man skall avsluta kvävet till hösten, och om man gödslar nu i augusti bör man använda kortverkande (tex florovit masterlawn).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.