Hej!
Vill börja med att säga att jag har svart bälte i googling och tycler inte jag har kunnat hitta den hjälp jag söker till det problem jag har.

Vi har nu i somras dränerat runt vårt hus och byggt ny altan. Områdena närmast huset är nu beklädda av jord med en del sten i. Resterande del av trädgården som ej fick en jordhög över sig var delvis gräs/ogräs samt mycket mossa. Vi planerar att lägga ut gräs på rulle, och det underarbete jag hittills gjort/nu gör är att jag kört med jordfräs på den gamla mossmattan och hittills krattat ihop två rejäla släp som jag kört till tippen. Nu är det snart i princip enbart jord kvar, men nu till dilemmat:
Det var ofantliga mängder mossa som jag nu har tuggat sönder med jordfräsen, finns en hel del torra små mosskott (?) i jorden överallt. Bör jag oroa mig för att jag nu finfördelat mossan i ett jämt lager under den nya mattan? Jag planerar lägga ca 5-10 cm matjord och därefter rullgräset, men bör jag göra nåt med dessa mosskott (?) innan jag lägger på ny jord ovanpå?

Tacksam för hjälp och vägledning!
 
Mossa får man i en gräsmatta. Det går inte att skydda sig mot. Det är bara att riva upp allteftersom, och på så vis trötta ut den.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mossa får man i en gräsmatta. Det går inte att skydda sig mot. Det är bara att riva upp allteftersom, och på så vis trötta ut den.
Nja. Gödslar man och klipper regelbundet (robot är grymt bra mot mossa) och inte har för skuggiga områden så får man ingen mossa.
 
Tack för svar. Är väl medveten om att jag förmodligen kommer få ny mossa i den nya mattan, men min fråga är egentligen om jag bör göra något åt de mosskott som nu ligger utspritt i jorden innan jag lägger på ny jord + gräsmatta? Typ spraya på mossmedel eller något innan jord + gräsmatta...
 
F
M Matkap skrev:
Tack för svar. Är väl medveten om att jag förmodligen kommer få ny mossa i den nya mattan, men min fråga är egentligen om jag bör göra något åt de mosskott som nu ligger utspritt i jorden innan jag lägger på ny jord + gräsmatta? Typ spraya på mossmedel eller något innan jord + gräsmatta...
Inte en aning men det mest prisvärda du kan hitta är väl Ferrogent på granngården. Dock tveksam till att det skulle ge nåt att vattna eller sprida ut nu???

Jag hade grundgödslat ordentligt på jorden precis innan jag rullat ut gräset men kanske också kalkat på ordentligt. Jag inbillar mig att det håller mossan kort.

Annars så är det ju allt annat än omöjligt att hålla gräsmattan skapligt mossfri. Riktigt gödslad, använda ferrogent på den mossa som ändå dyker upp och lite kalk rycker jag funkar. Inte låta det skena iväg sånder får fäste och inte använda mossrivare.
 
Du behöver inte göra något år mossan, täcker du med jord och ny gräsmatta dör den garanterat. Mossa har inga rötter och tar upp näring och fukt ur luften och hamnar den under ett lager jord så är näringstillförseln borta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.