Vi har haft en Gardena robotklippare här under några år som har fungerat jättebra, gått alltid, i regn och sol och på de veckodagar vi ville den skulle gå samt att den varit väldigt tyst. Så gick den tyvärr sönder för några månader sedan (misstänker vistelsen i solen) och bara det blev en kostsam historia som jag inte tänkte ta nu.

Hur det är så lider jag av reumatism och min fru har också diverse problem så klippa gräset är ingen hit för någon av oss. Därför är vi mer eller mindre tvungna att ha robotgräsklippare och är såklart tacksamma över att de finns. Denna gången ville jag köpa en lite billigare och hittade en Robomow RC304u vilken jag hittade flera goda omdömen på. Beställde den i mitten på Juli och den skickades då också kort därefter fick jag meddelande om att Postnord inte hade hört av sig till leverantören och att de skulle hålla koll på paketet, detta pågick i ca 2 veckor innan paketet slutligen dök upp hos oss.
Vart det hade befunnit sig har jag ingen aning om, men blev lite undrande när paketet var klipparens originalförpackning som visade klart och tydligt vad innehållet var, inget omslagspapper överhuvutaget. För mig kan klipparen lika gärna varit iväg och blivit utbytt någonstans, bevisa det den som kan.

Oavsett när jag beställde den hade jag tid att fixa med den men den tiden hade jag inte riktigt när den väl dök upp någon av de sista dagarna I Juli + att jag hade lite mycket problem med min sjukdom då. Oavsett så blev klipparen liggande i ca 3 veckor, så nu då över helgen som gick satte jag igång med den. Eftersom vi redan haft en robotklippare behövde jag inte lägga ny kabel. Men den skulle laddas i 24 timmar innan bruk vilket den fick. Så i lördags f.m. startade jag upp den och kom till i princip den första checkpunkten, det var att sätta klipparen 3 meter framför laddstationen och trycka OK så skulle klipparen hitta in i laddstationen, den gick till kantkabeln och valde istället att följa kabeln varvet runt, gjorde varvet runt 3 ggr, men icke den ville in, jag gjorde om testet flera ggr och kollade så att jag verkligen gjort enl. instruktionsboken. Jo det var rätt, men någon laddningsstation vägrade den hitta, då gav jag upp med det men eftersom trots torkan så var där en del punkter på mattan som behövde klippas så tänkte jag köra den manuellt så vi fick klippt lite iaf. Jo det funkade bra den startade sin klippning dock för den mycket liv, så har man en sån här måste man ta hänsyn till grannarna, vi hörde den tydligt inifrån huset med alla dörrar och fönster stängda, Gardenan fick man nästan gå fram och ställa sig bredvid för att höra.

Den dog ca 50 minuter senare när den skulle laddas och eftersom den inte ville hitta laddstationen fick jag bära dit den själv. Laddningen ska ta mellan 45-120 minuter. Jag testade flera ggr att få igång den igen men den vägrade och laddlampan blinkade, efter 8 timmar gav jag upp och packade ner den i lådan igen. Hittade ytterligare dålig info i manualen och det var att den fick inte köras på vått gräs, ok om jag jobbar då? Likaså går den inte att ställa in vilka dagar jag vill att den ska klippa bara mer eller mindre klippning.
För oss var denna klippare en klar besvikelse långt under vad vi förväntade oss inte bara för att en helt ny klippare inte går att använda utan även för det som jag fick lära efter köpet.

Nu har jag varit i kontakt med säljaren och vill häva köpet pga ovan nämnda saker. Likaså var jag tydlig med att jag var inte intresserad av att skicka den till verkstad för jag är så trött på all sån här elektronik man får hem. Rent nya grejor, fungerar inte. Jag ville häva köpet.

Idag hörde inköpsstället av sig och beklagar att jag är missnöjd med produkten (men herregud den fungerar ju inte) Och min ångerrätt har dessvärre löpt ut och de har ingen möjlighet att ta produkten i retur. Vidare säger de: Om du har problem med den och tror att det kan åtgärdas hos verkstad får jag vänligen be dig ta kontakt med Robomow här:

Om jag tror?

Så min fråga till er. Är där någonting jag kan göra överhuvudtaget eller jag får betrakta mig som blåst på 8000:- Är det enda alternativet att skicka den till verkstad vilket jag tycker är rent vansinne på rent ny klippare
och kommer inte att göra då dess övriga egenskaper verkligen gjorde oss missnöjda vi vill alltså inte ha klipparen alls.
/Jimmy
 
Säljaren har rätt att åtgärda fel på såld vara. Du kan inte bara säga att den är trasig och därmed häva köpet.
Vill du ha en fungerande klippare lär det bli till att skicka in den på service.

Utgår från att du har gjort grundläggande felsökningen av grejorna så det inte är ett installationsproblem du har.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Säljaren har rätt.
 
A
För att kunna häva köpet måste du ge säljaren minst två försök att reparera gräsklipparen.

Om felet efter två försök återstår måste du kunna visa att felet är väsentligt för dig. Jag gissar att en robotgräsklippare som du får lyfta till laddaren varje dag uppfyller det kravet.

https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

Gällande funktioner på klipparen så borde ni ha jämfört och undersökt detta innan köp eller under ångersrätt/öppet köp tiden.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Sen får man såklart väga för och nackdelar mot varann när man beställer på nätet också. Det blir en mer omständig procedur om man måste reklamera och rent av skicka in för reparation. Jämfört med att åka till butik alltså.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Bara en kontrollfråga:

Du skriver att du inte behövde lägga ut en ny kabel.Men hur är det med laddstationen? Använder du den gamla stationen?
 
H hempularen skrev:
Bara en kontrollfråga:

Du skriver att du inte behövde lägga ut en ny kabel.Men hur är det med laddstationen? Använder du den gamla stationen?
En Robomow lär inte passa i en gardenaladdare.
 
E etompau skrev:
En Robomow lär inte passa i en gardenaladdare.
Aj då, fick för mig att det bara var en annan modell av samma fabrikat som var köpt.
 
Tack för att ni tog er tid och svarade på mitt inlägg. Svaret är väl eg. inte förvånande men jag hoppades såklart att där kunde vara en nödutgång i det hela. Nu vet jag iaf. och ska bestämma mig om jag orkar brottas vidare med detta med allt vad det nu kan innebära, för jag har en känsla att det är inte över ännu.

/Jimmy
 
K
Om man läser Robomows användarguide så ser det ut som att slingan ska anslutas på ett annat sätt än på Gardenan. Antar att det är varianten på s29 man kan använda sig av om man tidigare haft en gardena laddstation.
https://www.robomow.com/wp-content/uploads/2018/03/RC-user-guide_SE_2_digital.pdf

Gardenan hade väl även en guideslinga som är ihopkopplad ute på begränsningsslingan. Det kan kanske ställa till det?
 
Tack, ibland kan man missa, men nej jag har följt manualen över hur Robomov vill att det ska se och så ser det ut som manualen visar.
Och jo du har rätt att Gardenan har en guidekabel, den kopplas däremot inte in ute på slingan utan direkt i laddstationen.
Den placeras mitt emellan slingkablarna på dessa väg in mot laddaren.
Eftersom Robomov inte använder sig av den så den är den heller inte inkopplad.

Tack iaf :)
 
Det låter som att klipparen går åt fel håll när den ska hitta laddstationen? I så fall måste du byta plats på trådarna så att signalen "går åt rätt håll". På min förra (förvisso en större modell) robomiw så fick man skruva fast kablarna i en lite grön kontakt. Byt i så fall plats på kablarna i kontakten så borde den gå åt rätt håll...
 
B Baronn skrev:
Tack, ibland kan man missa, men nej jag har följt manualen över hur Robomov vill att det ska se och så ser det ut som manualen visar.
Och jo du har rätt att Gardenan har en guidekabel, den kopplas däremot inte in ute på slingan utan direkt i laddstationen.
Den placeras mitt emellan slingkablarna på dessa väg in mot laddaren.
Eftersom Robomov inte använder sig av den så den är den heller inte inkopplad.

Tack iaf :)
Jo, Gardenas guidekabel är väl inkopplad på avgränsningsslingan och laddstationen. Så skulle min kopplas iaf.
 
Gardenas guidekabel kanske stör? Är den fortfarande ansluten till slingan, klipp den i så fall?
 
En guidekabel ansluts till omkretstråden. Den slutar inte bara mitt på gräsmattan. Ena änden in i stationen, den andra kopplas in ihop med omkretstråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.