G ekaa88 skrev:
Mobilen var lite för snabb att posta mitt inlägg.
Men vår bädd börjar bli mättad och ibland står det vatten i rören fast att fördelningsbrunnen är helt ok, så därför hade jag kollat iaf
Instämmer, alltid bra att utesluta alla saker när man ändå felsöker - även om allt pekar på att problemet ligger i själva pumpbrunnen.

Vol
 
V Volatyle skrev:
Instämmer, alltid bra att utesluta alla saker när man ändå felsöker - även om allt pekar på att problemet ligger i själva pumpbrunnen.

Vol
Hur ser flödet ut i inspektionsbrunnen när pumpen går?
Samma flöde ifall du kopplar loss pem slangen i pumpbrunnen? Annars förmodligen delvis stopp i pemslangen.
Hur som helst så koppla bort backspolningen från avloppet. Den mängd järn som kommer i hög koncentration förstör markbädden.
 
A Arne Funk skrev:
Hur ser flödet ut i inspektionsbrunnen när pumpen går?
Samma flöde ifall du kopplar loss pem slangen i pumpbrunnen? Annars förmodligen delvis stopp i pemslangen.
Hur som helst så koppla bort backspolningen från avloppet. Den mängd järn som kommer i hög koncentration förstör markbädden.
Vet ej, för att koppla loss pemslang från pumpbrunn måste jag lägga mig ner i slamavskiljaren, och that's not gonna happen :). Jag var i kontakt med Baga precis, och deras huvudteori är att impellern är igensatt i pumpen. Jag vet inte hur vanligt det är med stopp i pemslang annars? Det känns ju som tanken med den är att det inte ska bli stopp med tanke på att den inte byggs med spolbrunnar på samma sätt som vanliga avloppsrör?

De sa att pumpen i princip bara "står" rakt i slambrunnen och man ska kunna dra upp den med en vajer, det ska ej krävas att jag monterar bort något inne i slamavskiljaren - men jag behöver väl ändå ta bort själva utloppsslangen.

Jag tycker mig se två stycken potentiella ställen där jag kan ta loss själva slangen från pumpen och således fritt ta upp pumpen för rengöring. Markerat i bild är röd pil som ser ut att vara ngn slangklämma - det ser dock ut som det kan ligga tätningsmassa mellan här, så det kanske inte går att få loss även om jag skruvar ur slangklämman?

zyvYj-IfeDsgckZjFIfvbyc8PSp2Qfz0bfhPAht7WZEeyZsWXMNnr2y4dcpyPWC1bN3_x1Gd_AZMhOQoOWpM3lxveId4zlQcPGtJOQfkRCuLI7b7Kn3YZNhB4CAlnEPAzLYatf1WwiqZFNWDAYAP-31d-9nOdxHq2nSk4mXFdrFG7eG6l9qwkBU9Xbu9pkvGBGXmZZvvnxx7Gof31bg3xeHzhGSvENt-l6iRe9Yx1VJZdCIYs9otk8ihTOn1d_COwsq8If6SJh72HlUhjLYvjmYmh1t-BIAq-J5eLp47PwuPvo7Q1OexNAS8MfpYWWhY7uq9sw8CNRaSVO0ALW62Nk3lAcUegtdT80eyK_gmFYlKQ-qn8-Sa51ns2R_NqsQ3875iG_ARlzu2XVFuoYaUBw-3WiR0EFzjvaOezW5HGf4VAU0t1Lw_Aq2pcWPB6A5Atq-uU8YFRQliMHTUMnn6k-aj-E3l4OxbwY0rJ0Z0qQx9SXVFgHZDXbX7BXoCQYvoOBwopgogSra_fzIrTe_2s93CvrIF2B7w2HHTALff3J9ktXQCZS562fTQlUf0_xNdkhjsajjU2vsB936hJcAuU4wnLdIYKtzAJtgkQMvm=w890-h1187-no

Alternativ två är blå pil, oklart om kröken här bara går att "dra" rakt upp och således frigöra pumpens utlopp?

Vad tror ni? Vill gärna undvika onödiga steg och pill här, för jag står och ulkar tårögd i en evig loop bara jag är nära öppningen så jag vill inte sitta och joxa runt i 10 minuter :)
 
V Volatyle skrev:
Vet ej, för att koppla loss pemslang från pumpbrunn måste jag lägga mig ner i slamavskiljaren, och that's not gonna happen :). Jag var i kontakt med Baga precis, och deras huvudteori är att impellern är igensatt i pumpen. Jag vet inte hur vanligt det är med stopp i pemslang annars? Det känns ju som tanken med den är att det inte ska bli stopp med tanke på att den inte byggs med spolbrunnar på samma sätt som vanliga avloppsrör?

De sa att pumpen i princip bara "står" rakt i slambrunnen och man ska kunna dra upp den med en vajer, det ska ej krävas att jag monterar bort något inne i slamavskiljaren - men jag behöver väl ändå ta bort själva utloppsslangen.

Jag tycker mig se två stycken potentiella ställen där jag kan ta loss själva slangen från pumpen och således fritt ta upp pumpen för rengöring. Markerat i bild är röd pil som ser ut att vara ngn slangklämma - det ser dock ut som det kan ligga tätningsmassa mellan här, så det kanske inte går att få loss även om jag skruvar ur slangklämman?

[bild]

Alternativ två är blå pil, oklart om kröken här bara går att "dra" rakt upp och således frigöra pumpens utlopp?

Vad tror ni? Vill gärna undvika onödiga steg och pill här, för jag står och ulkar tårögd i en evig loop bara jag är nära öppningen så jag vill inte sitta och joxa runt i 10 minuter :)
Skulle testa lossa röd pil, ser jag som smidigast. Måste vara så att slangen är trädd över ett annat smalare rör då det sitter med slangklämma.
Sen bara dra pumpen rakt upp.
Om du är kännslig rekomenderas
VICKS VAPORUB under näsan
(samma som gör halstabletter).
Sen långa diskhandskar och börja kladda med fettet :p
 
Baga föreslår att jag kör "igenom" pumpen i ett kar med vatten och citronsyra. Kan det vara vettigt?
 
V Volatyle skrev:
Baga föreslår att jag kör "igenom" pumpen i ett kar med vatten och citronsyra. Kan det vara vettigt?
Helt och hållet hur jag skulle gjort:

1. Ta reda på vilken pump och beställa/köpa en ny impeller om de tror den kan vara dålig.

2. Byta impeller och göra rent pumpen

3. Knäcka en kall och med lugn känna att du har gjort en service på din pump, och hålla tummarna att det nu funkar.


Jag är mkt för förebyggande arbete, ska du ändå ha upp pumpen så skulle jag gjort så.
 
  • Gilla
Volatyle och 1 till
  • Laddar…
Hur går det för dig?
 
Som någon annan påtalade innan, du bör inte leda vattnet från backspolningen till din avloppsinstallation, det bästa att leda ut vattnet i ett dike eller egen stenkista.

Järnet i vattnet bidrar till igensättning. Troligtvis är pumpen igensatt och behöver rengöras och så även slangen. Vad är det för dimension på slangen?

För att rengöra pumpen hade jag köpt oxalsyra (finns i 500g burkar) ställt ner pumpen i en hink/tunna och tömt burken med oxalsyra däri med lite vatten. Starta pumpen och låt den cirkulera vattnet där ett par timmar.

Att rengöra slangen är lite mer omständigt. Det bästa är att skicka en pigg igenom (kan vara lite svårt att få tag i som privatperson) eller spola med vatten och samtidigt trycka in luft med en kompressor i slangen. Detta gör att en del av avlagringarna lossnar. Du bör inte ha högre tryck på kompressorn än 0.3 Bar.
 
  • Gilla
Arne Funk
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Hur går det för dig?
Tackar som frågar :) Jag har inte vågat ta tag i problemet ännu, men jag har varit och handlat 1kg citronsyra nu iaf. Tänkte ställa pumpen i det och sen köra "igenom" den med denna syra. Just nu är det jakt på ett bra kar/balja som kan hantera pumpen med rätt vätskemängd så jag kan få ett flöde genom pumpen.

Ser att oxalsyra föreslogs i tråden, förhoppningsvis kan jag uppnå samma resutlat med citronsyra (det var iaf vad baga föreslog)

Vol
 
N NoOne2k skrev:
Vad är det för dimension på slangen?
Den är på 50mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.