hej jag funderar på att skaffa en diskmaskin och undrar ifall det är görbart i mitt kök (se bifogad bild hur det ser ut under diskbänken).

Tack på förhand!
 
  • Vy under diskbänk med avloppsrör, vattenledningar och en utrymmeskrävande sifon som kan påverka placering av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något speciellt du undrar hur det går till? Det ser ut att finnas en anslutning för avlopp på kröken. Passar det inte så går kröken att byta. På blandaren kan det finnas ett extravred för avstängning av vatten till diskmaskin. Det syns inte på bilden om din blandare har det. Om det inte finns kan du antingen byta blandare eller sätta en T-koppling på kallvattenröret som syns till höger i bilden. Ingenting på bilden avslöjar hur besvärligt det är att dra fram el eller om det finns ett närliggande utrymme där maskinen får plats. Men generellt går det att installera en diskmaskin om den bara får plats.
 
Tack för svar!
Plats har jag i utrymmet intill diskbänksskåpet, jag har ingen avstängningsgrej på blandaren och el borde finnas bakom då de har dragit fram 2 eluttag under köksskåpen.
Jag undrar främst hur mycket det kan tänkas kosta med hantverkare och tillbehör förutom själva diskmaskinen för att avgöra om det är värt besväret :)
 
Du bör byta blandaren till en med diskmaskinsavstängning. Den har då ett 3e rör som leder ned vatten till diskmaskinen.

Som sagt det ser ut som du har en anslutning för diskmaskinsavlopp på vattenlåset, uppåt. OM den inte skulle fungera av någon anledning så kan man byta vatten låset med rören (allt av plast i ett kit). Kostar typ 250 kr från IKEA, lite mer på en byggmarknad. Myyyket mer om du låter en rörmokare fixa det.

Elen kan vara mer oroande. Även om du har ledningar under skåpet, så måste man komma åt dem för att koppla in ett uttag till DM.

En diskmaskin skall helst gå på en egen matning från centralen, annars kommer säkringen i centralen att lösa ut ifall du ex. kör kaffekokaren på samma säkring när du diskar.
 
Avlopp och vatten ser enkelt ut. Antagligen bara att ansluta utan att byta eller komplettera något. Vattnet ser också ganska enkelt ut. Det behöver kompletteras med en ny blandare eller med T-kopplingar, men det går enkelt att göra tack vare Ballofixkranarna som sitter monterade på vattenrören. Hur gammalt är huset? Om du tittar i underskåpet där du vill ha maskinen. Finns det en tom eldosa där? Det gör det ofta och den är då avsedd för just diskmaskin. Om det gör det är elen också enkel att få till. Jag vet inte vad en hantverkare tar för jobbet. Men det ser förhållandevis enkelt ut att installera diskmaskinen.
 
Tack för svaren!
Ser inte ut som att det finns något eluttag bakom underskåpet förutom ett sånt där speciellt som spisen sitter i... är det kört då?
Finns som sagt 2 framdragna eluttag under överskåpen och sen är mitt inbyggda kylskåp ganska nära och det sitter i ett uttag där det finns lediga uttag men man kanske inte kan ha det i samma?
 
Såhär ser det ut i elskåpet
 
  • Öppet elskåp med brytare och säkringar markerade med nummer 1 till 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett i elskåp med gruppindelning och instruktioner för jordfelsbrytare samt felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LNyb skrev:
Tack för svaren!
Ser inte ut som att det finns något eluttag bakom underskåpet förutom ett sånt där speciellt som spisen sitter i... är det kört då?
Finns som sagt 2 framdragna eluttag under överskåpen och sen är mitt inbyggda kylskåp ganska nära och det sitter i ett uttag där det finns lediga uttag men man kanske inte kan ha det i samma?
Nej det är inte kört. Bäst är att dra fram en ny grupp till bara diskmaskinen. Men det kan mycket väl finnas andra lösningar som fungerar också. Kylskåp drar inte så mycket. Det kanske kan samsas med diskmaskinen till exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.