A
Hej alla glada!
Hur brukar elpatroner kopplas in egentligen?
Har en elpatron med egen termostat och överhettningsskydd monterad på en Baxi Baltic, väldigt nära pelletsbrännaren. Det gör att överhettningsskyddet löser ut på elpatronen när man kör pelletsbrännaren.

Elpatronen är kopplad så att den får ström direkt från inkommande kabel till pannan. Helt fristående alltså. Är det brukligt att göra så?

Jag tycker att det vore smidigt att kunna använda pannans överhettningsskydd även till elpatronen, dykröret för pannans alla givare är i toppen och där är det mer "rätt" temperatur än det elpatronens inbyggda givare känner av, alldeles ovanför brännaren...

Pannan har ju även en egen termostat, den skulle man väl också kunna styra elpatronen med?
Som det är kopplat nu så bryts strömmen till pelletsbrännaren om jag vrider ner pannans termostat, det verkar helt onödigt att ha kopplat så eftersom brännaren har egen styrning och pannan som sagt även har ett överhettningsskydd.

Är jag helt ute och cyklar finns det logik i mina funderingar?
 
R
Överhettningskyddet är nog av kapilärmodell eller en hel del som är instucken i pannan ,
det ska var manuell återställning . och ska inte ingå i övrig pannelektronik , det går att sätta en
separat sådan , men det fordrar en omflyttning av kablar eller en kontaktor ,
Finns mängder av skydd men dom flesta är utan låda
 
Men TS skriver ju att pannan har ett överhettningsskydd. Det ska den ha.
Visst kan man koppla elpatronen på det överhettningsskyddet. Även pannans termostat kan kopplas till elpatronen. Fördelen med det inbyggda överhettningsskyddet är att det sannolikt funkar även om man råkar köra elpatronen utan vatten i systemet.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Men TS skriver ju att pannan har ett överhettningsskydd. Det ska den ha.
Visst kan man koppla elpatronen på det överhettningsskyddet. Även pannans termostat kan kopplas till elpatronen. Fördelen med det inbyggda överhettningsskyddet är att det sannolikt funkar även om man råkar köra elpatronen utan vatten i systemet.
Nu det så att El-patronen är en 3 fas hur tänker du att pannans Ö-SK som är 1 fas ska kunna bryta EL-patronen
det måste nog vara någon ny tekink som jag inte känner till :D
 
Den tekniken kallas kontaktor. Det är inte ovanligt att det finns i elpatroner eller pannor.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Den tekniken kallas kontaktor. Det är inte ovanligt att det finns i elpatroner eller pannor.
Vad skrev jag i # 2 om kontaktor , sen ska det vara direkt Ö-SK mekaniskt helst , vad händer om
kontaktorn bränner fast
 
Jag har bara erfarenhet av ctc1100. Den har ett enpoligt överhettningsskydd. Den har visserligen bådre huvudkontaktor och kontaktorer för effektreglering. Men jag känner inte till att det inte skulle räcka med en kontaktor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Tack för svaren!
Jag tänkte mig att pannans överhettningsskydd kunde styra ett relä eller liknande (är bara hemma på 12V system, behöver ta in en elektriker om det blir nåt jobb på pannan) och därmed bryta kretsen till elpatronen.

Elpatronen har mycket riktigt kapillärrör till givaren, är det tillåtet att dra den utanför elpatronens låda och sätta in i pannans dykrör? Den är tillräckligt lång...Det skulle ju ge samma resultat, att brännaren inte skulle lösa ut överhettningsskyddet i onödan.

Att pannans termostat bryter strömmen till pelletsbrännaren känns lite skumt, jag måste ju ha den vriden till max hela tiden, nån annan funktion har den inte just nu.
 
R
Det är tillåtet att sätt den var som helst , bara den indikerar hög temp ca 100C som dom
brukar bryta på
Så räcker kapilärröret till något rör i topp , så är det bara att flytta den ,då är det en
3 polig brytning som sker och ska vara med manuell återställning
 
A
Ja men då gör jag nog så, blir ju gratis också :cool:

Kan iallafall prova, det finns plats i samma dykrör som pannans överhettningsskydd sitter i. Om den nu räcker dit, ögonmåttet säger att det ska gå...
Återställningen behöver jag inte röra/flytta utan det kommer att vara elpatronens egna även i fortsättningen, en liten knapp som behöver tryckas in manuellt när den löst ut.

Tack och bock, en välförtjänt virtuell öl till er båda :beer::beer:
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.