Hej,

Frågan har säkert vart uppe 7436 gånger innan, men är man nybörjare så är man..

Köpte ett hus för 2,5 år sedan. Badrummet på nedervåningen är ganska nygjort vid vår inflytt. Det som inte var klart var framför allt ventilationen. Detta då föregående ägarna hade planer på att göra ytterligare ett badrum precis ovanför på övervåningen, men kom aldrig till skott innan försäljningen. Här står vi idag..

De har förberett med en kanal i taket som leder upp i det tänkta badrummet på övervåningen, som vi idag använt som allmänt skräp- och "ställa-undan-så-läge-rum". Det kommer nog troligtvis vara så i några år framöver, men ska till slut bli ett badrum där, som sagt.

Kanalen slutar bara en bit upp från golvet i skräprummet så det är inte utlett på något sätt, tyvärr.
Det jag måste göra är en ventilation för badrummet på nedervåningen i vilket fall och skall ta tag i saken inom närmsta tiden. Ska jag använda den tänkta kanalen redan nu och gå ut med en takpanna med liten skorsten på och en elfläkt i röret? Eller ska jag sätta en fläkt rakt genom väggen ut på utsidan? För att sen använda tänkta kanalen som en ytterligare ventilation när det tänkta badrummet på övervåningen är klart?
Ser väl helst själv en förlängning av kanalen upp genom en panna med skorsten och en elfläkt som kanske går 30min-1tim efter att lampan släkts i badrummet? Har Benders Candor pannor så ska ju passa in med det isf.

Badrummet nere är senare tänkt att duschkabinen ska bort och in ska tvätt och torktumlare, och vanligt toalett. Badrummet på övervåningen ska användas som dusch, bad och toalett.

Skickar med några bilder som kanske förklarar det.

Mvh Jonas

Vitt badrumstak med infällda spotlights och ventilationskanal, ovanför speglade dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationskanal på ett stolsett i ett ofullständigt renoverat rum med lutande tak och oisolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak med takpannor, en hängränna och en ventilationskanal intill en vitputsad vägg och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Du behöver fundera på hur du vill ha ventilationen i rummet på ovanvåningen och var spiroröret ska gå ut på taket.


Du kan fortsätta dra röret längs med väggen/taket genom att bygga på med böjar/raka rör osv.

Om du redan nu har en plan kan du koppla på ett T-rör på rätt plats så du kan sätta ventil där senare. Du får plugga hålet tills det är dags (eller ha det som frånluft redan idag).

Fundera om du vill ha ljuddämpning mellan badummen, då behöver du sätta en ljuddämpare mellan de båda ventilerna.


Du bör gå upp till 125 mm spirorör efter Tröret för att få ner ljudnivån (sugande ljudet).

Sen fortsätter du uppåt med spirorör och funderar på om du vill ljuddämpa innan fläkten.

Därefter går du ut genom tak på lämpligt sätt.
 
mathiash77 skrev:
Du behöver fundera på hur du vill ha ventilationen i rummet på ovanvåningen och var spiroröret ska gå ut på taket.


Du kan fortsätta dra röret längs med väggen/taket genom att bygga på med böjar/raka rör osv.

Om du redan nu har en plan kan du koppla på ett T-rör på rätt plats så du kan sätta ventil där senare. Du får plugga hålet tills det är dags (eller ha det som frånluft redan idag).

Fundera om du vill ha ljuddämpning mellan badummen, då behöver du sätta en ljuddämpare mellan de båda ventilerna.


Du bör gå upp till 125 mm spirorör efter Tröret för att få ner ljudnivån (sugande ljudet).

Sen fortsätter du uppåt med spirorör och funderar på om du vill ljuddämpa innan fläkten.

Därefter går du ut genom tak på lämpligt sätt.
Ok, är nog lite så jag är inne på faktiskt.
Då är frågan hur man går igenom taket på lämpligt sätt?

Mvh Jonas
 
mathiash77 skrev:
Detta är ett exempel

[länk]
Hmm, ser inte hur den ser ut "utifrån". Det regnar inte in i den?

Mvh Jonas
 
A
MalZon MalZon skrev:
Hmm, ser inte hur den ser ut "utifrån". Det regnar inte in i den?

Mvh Jonas

Det är ett exempel på själva genomföringen. Sen är fläkten separat och monteras på taket.
 
Jaha, ja du ser.. Nybörjare..

Förstår principen. Vilken fläkt ska man leta efter som passa i den där?

Mvh Jonas
 
A
Ok, detta är inte någon direkt lösning? Sätta en fläkt inomhus..

Tegeltak med en ventilationskåpa och delvis synlig husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
A
Självklart, du kan sätta en fläkt inomhus.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIjru4i8z-3AIVVsayCh0e1QhNEAQYByABEgIgkfD_BwE

Både PAX och intellivent har fläktar du sätter i rummet. Svårigheten är samma rör och två fläktar, risk att luften går på fel håll. Om du bara har ett rör, en fläkt är det ok.

Det är bra med en fläkt där du kan ställa en grundventilation och sedan som styrs via tänd lampa eller luftfuktighet
 
Har huset ventilationen tillgodosedd på andra sätt eftersom du tänker dej en tidsstyrning?

Om inte, installera en fast fläkt med fast varvtal på taket. Tyst och underhållsfritt.
 
D Dsl skrev:
Har huset ventilationen tillgodosedd på andra sätt eftersom du tänker dej en tidsstyrning?

Om inte, installera en fast fläkt med fast varvtal på taket. Tyst och underhållsfritt.
Ett hus från 1925, självdrag kan man väl lugnt kalla det.
Den tanken har slagit mig också, men tror att det kan bli lite för kallt i badrummet på vintern tyvärr. Klimatet känns lite mer "Friskare och råare" där, troligtvis iom plastmatta på väggar och golv?
Antingen timerstyrd efter t.ex. belysningen eller en givare som känner av luftfuktighet skulle absolut funka. Men som sagt är helt grön på detta.. Hade någon bett mig byta motor på en bil så hade jag löst det, men det hjälper inte här :rofl:

mathiash77 skrev:
Självklart, du kan sätta en fläkt inomhus.

[länk]

Både PAX och intellivent har fläktar du sätter i rummet. Svårigheten är samma rör och två fläktar, risk att luften går på fel håll. Om du bara har ett rör, en fläkt är det ok.

Det är bra med en fläkt där du kan ställa en grundventilation och sedan som styrs via tänd lampa eller luftfuktighet
Tänkte mig en fläkt som sitter "i" röret, t.ex. efter T-korset. Kan se en liten skorsten på utsidan, sen kan fläkten och elen vara inomhus, känns spontant bäst och säkrast? Jag vet ju inte hur en sån här färdig lösning hade sett ut om en hantverkare hade fått fria händer..
Får väl kolla lite med nån om vad de säger :)

Mvh Jonas
 
mathiash77 skrev:
Det finns många kanalfläktar också.

[länk]

Du behöver bara göra fläkten tillgänglig så man kan serva eller byta.

Det behövs mer än bara fläkt men det står i länken.
Ja men de där kan vara en lösning som jag skulle kunna tänka mig och sett framför mig. Då är frågan om det är en vettig och hållbar lösning?

Mvh Jonas
 
A
MalZon MalZon skrev:
Ja men de där kan vara en lösning som jag skulle kunna tänka mig och sett framför mig. Då är frågan om det är en vettig och hållbar lösning?

Mvh Jonas
Kan du förklara vad du menar med vettig och hållbar?

Kanalfläkten har sina fördelar men även takfläkten har det.

Takfläkten kostar kanske lite mer i början men man ska ändå göra hål i tak då det är minimalt merarbete. Takfläkt är tystare (längre bort) och enklare att rengöra (mer lättåtkomlig utan lucka i vägg).

Kanalfläkt blir mer diskret på taket.

Båda ska styras och el ska dras.

Så du får prata med firman som ska göra jobbet och försöka se både nuvarande badrum och framtida badrum framför dig. Då kan de ge dig ett komplett förslag som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.