Jag har byggt en låg mur, tre varv, med leca som jag tänkte slamma för att hålla fukten borta.

På Byggmax sålde man på mig Murcement A för detta. Har jag A) fått rätt produkt och B) räcker det att blanda den vällingtjock och lägga på med borste för att klara fukten?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Murcement är tänkt att blandas med sand för att få murbruk. Så det är rätt produkt om du blandar i sand i förhållandet 1:5
 
Men jag ska väl inte ha murbruk om jag bara ska slamma stenarna? De är ju redan murade?

Och jag vill inte putsa muren för jag har inte tänkt att lägga tak på den. Utan bara lägga en yta som håller fukten borta.
 
Jag är en glad amatör, men jag tror att murcement A utan sand kommer bli alldeles för starkt och spricka ganska snabbt. Men du kanske ska vänta på svar från någon som kan mer än mig innan du tar beslut.
 
Då borde jag i så fall köpt Putsbruk C istället?
 
C Carl Andersson skrev:
Då borde jag i så fall köpt Putsbruk C istället?
det tror jag är mera riktigt för din mur ja.
 
Claes Sörmland
Murcement är en torrblandning av finmald portlandcement (cementklinker) och kalk. Den har inga större sandpartiklar (ballast) i sig som den kan klistra ihop till ett bruk som inte krymper och spricker. Den behöver således mursand precis som beskrevs ovan.

Putsbruk C är en färdig bruksblandning av murcement och sand (alltså totalt innehåller den portlandcement, kalk och sand). Men det är alldeles för mycket sand i den för slamningssteget, bruket är för svagt. För slamning så ska det vara mindre sand i förhållande till murcement, dessa kallades förr för A-bruk och numera för bruk av hållfasthetsklass M10. Ett exempel på en vanlig produkt är rödgrund som är just sådant bruk som man dessutom tillsatt röd färg i så att man ser var det är slammat och senare vart man putsat.
 
Cementbruk går bra att slamma med under mark, osäker på ovan mark, där har jag själv putsat med putsbruk B ovanpå cementbruk A. Du skriver dock murcement A, vad står på påsen?

https://www.weber.se/betong-cement-...system/standardbetong/weber-cementbruk-a.html
"Cementbruk A 0-2 mm är ett torrbruk. Blandas endast med vatten för att få ett användningsfärdigt bruk för putsning och lagning och är även lämpligt som grundningsbruk, slamningsbruk på grundmurar under mark"

Utan att veta vilken typ av mur samt vilken mark du har så kan vi inte ge råd om hur du ska göra. Är det vattentryck på muren ska du dränera och sätta platonmatta på den sidan mot jorden om du har en stödmur. Och oavsett vad du gör så behöver du skydda murkrönet, den kommer bli förstörd med tiden om du inte täcker toppen med något som skyddar mot vatteninträngning.

(Inte heller expert men har läst på inför eget murbygge, både Finja och Weber har bra instruktioner på sina hemsidor)
 
Cementbruk A bör vara produkten du letar efter, kräver enbart vatten.

"Cementbruk A Används som sockelputs där det ställs höga krav på hållfastheten. Används även vid murning av glasbetongblock, natursten och betongblock samt vid putsning av kallmurar."

Från Finjas produktblad.
 
Tack för svar. Jag blir fortfarande inte riktigt klok på det dock.

- Det du benämner "A-bruk" är alltså inte samma sak som Murcement A? Och om jag vill använda den murcement jag har måste jag tillsätta sand, annars går det inte att slamma med?

- Om Putsbruk C innehåller för mycket sand för att slamma, är då Murbruk B det bästa?

För att riktigt röra till det anger Byggmax själva att Putsbruk C "lämpar sig väl för slamning" och att Murcement A kan användas till "putsarbeten som grovstockning och slamning". Om Murbruk B skriver de ingenting om slamning alls.

Rödgrund blir en dålig produkt eftersom jag inte ska putsa. Jag vill ha en vit/gråaktig mur och inte en rödbrun.

Hur kan detta vara så rörigt?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Murcement är en torrblandning av finmald portlandcement (cementklinker) och kalk. Den har inga större sandpartiklar (ballast) i sig som den kan klistra ihop till ett bruk som inte krymper och spricker. Den behöver således mursand precis som beskrevs ovan.

Putsbruk C är en färdig bruksblandning av murcement och sand (alltså totalt innehåller den portlandcement, kalk och sand). Men det är alldeles för mycket sand i den för slamningssteget, bruket är för svagt. För slamning så ska det vara mindre sand i förhållande till murcement, dessa kallades förr för A-bruk och numera för bruk av hållfasthetsklass M10. Ett exempel på en vanlig produkt är rödgrund som är just sådant bruk som man dessutom tillsatt röd färg i så att man ser var det är slammat och senare vart man putsat.
 
Jimmie.p - Det är endast ett litet hörn av muren som kommer att ha jord mot sig, på resten står stenarna "fria" på båda sidor. Jag planerar en bit platonmatta där det ligger direkt mot muren. Lecan står på gjuten och armerad sula, 10cm hög, som i sin tur står på paddad 0-32.

I Webers beskrivning av slamning och putsning tipsar de om t.ex odlingslådor och sittbänkar där de anger att översidan "bör putsas för att undvika frostsprängning" - de skriver inte något om att skydda toppen med annan täckning.

Jag inser att Murcement A från Byggmax inte verkar vara samma sak som Cementbruk A från Weber. Cementbruk verkar innehålla sand och det gör inte Murcement.

J jimmie.p skrev:
Cementbruk går bra att slamma med under mark, osäker på ovan mark, där har jag själv putsat med putsbruk B ovanpå cementbruk A. Du skriver dock murcement A, vad står på påsen?

[länk]
"Cementbruk A 0-2 mm är ett torrbruk. Blandas endast med vatten för att få ett användningsfärdigt bruk för putsning och lagning och är även lämpligt som grundningsbruk, slamningsbruk på grundmurar under mark"

Utan att veta vilken typ av mur samt vilken mark du har så kan vi inte ge råd om hur du ska göra. Är det vattentryck på muren ska du dränera och sätta platonmatta på den sidan mot jorden om du har en stödmur. Och oavsett vad du gör så behöver du skydda murkrönet, den kommer bli förstörd med tiden om du inte täcker toppen med något som skyddar mot vatteninträngning.

(Inte heller expert men har läst på inför eget murbygge, både Finja och Weber har bra instruktioner på sina hemsidor)
 
Claes Sörmland
Precis:

Produkter som heter -bruk är vanligen färdiga påsar som bara att använda efter blandning med vatten.

Murcement är en produkter du kan använda för att blanda till bruk tillsammans med sand och vatten.
 
  • Gilla
Carl Andersson och 1 till
  • Laddar…
K
C Carl Andersson skrev:
Rödgrund blir en dålig produkt eftersom jag inte ska putsa. Jag vill ha en vit/gråaktig mur och inte en rödbrun.
Välj då istället deras Vitgrund eller Cementbruk A beroende på vilken kulör du vill ha :)
 
Cementbruk A blev det och jag är nöjd med resultatet även om stenarnas konturer framträder tydligt när de blir fuktiga.
 
K
C Carl Andersson skrev:
Cementbruk A blev det och jag är nöjd med resultatet även om stenarnas konturer framträder tydligt när de blir fuktiga.
Jo, men så är det pga. att en slamning bara är en slamning. Putsar man utanpå med minst 15 mm så försvinner rutmönstret. Putsar man utan A-bruk i botten så kommer rutmönstret alltid finns där.
 
  • Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.