Jag funderar på att kallställa mitt nybyggda fritidshus. Typ 1okt-30april-isch. Bor i Norra Norrland
Jag är lite rädd för hur eventuellt fukt under den perioden påverkar material i stugan.

Problem 1: På vilket sätt håller jag bäst koll på fukten? Nån avkännare, helst som kunde rapportera med jämna mellanrum till nån app i mobilen tex? Larma över vissa värden? Förslag på såna lösningar?

Problem 2: Hur håller jag fukten på en bra nivå?
Kikat på två olika enkla billiga lösningar. Se nedan. Men hur fungerar dessa? Får man verkligen bort fukten?

Luftsolfångare – kalluft utifrån (2100:- )
Luftsolfångaren suger in kall luft utifrån som sedan går i speciellt konstruerade kanaler som absorberar solens strålar och värmer upp luften.
Den uppvärmda luften blåses sedan in i byggnaden med hjälp
av den inbyggda solcellsdrivna fläkten.
Då fläkten är solcellsdriven så kommer panelen aldrig blåsa in kall luft utan enbart varm luft när solen lyser mot panelen.
Panelen ger inte bara värme utan den fungerar även som ventilation
som motverkar fukt och mögel.


Solfläkt – värmer inneluften (2995:- )
Solfläkten skiljer sig markant från övriga så kallade luftsolfångare på
marknaden; Solfläkten cirkulerar inomhusluften istället för att ta in
utomhusluft (att ta in utomhusluft ökar risken för fukt-/mögelskador,
övertrycket gör att fukten trycks in i väggar/tak/material).
Dessutom är det
direkt skadligt att fylla inomhusmiljön med pollen, sporer och damm som
uteluften för med sig. (Ett ev. filter måste vara extremt finmaskigt och
skulle behöva bytas ofta.) Att värma inomhusluften ger självklart högre inne-temperatur än att värma utomhusluft
 
Vad har du för ventilation i stugan? Rent generellt ska man undvika att blåsa in luft i huset eftersom det blir ett övertryck som kan vara skadligt. Har du redan fungerande ventilation så är det bäst med en luftsolfångare som cirkulerar luften. Annars kan man ha en som värmer uteluften, men då bör man ha en fläkt som suger ut luft i en annan del av huset så att ersättningsluften dras genom solfångaren.

Sen verkar riskerna med pollen och liknande lite överdrivet i den reklamen...
 
  • Gilla
Fiskpralin och 1 till
  • Laddar…
K Kullan skrev:
Jag funderar på att kallställa mitt nybyggda fritidshus. Typ 1okt-30april-isch. Bor i Norra Norrland Jag är lite rädd för hur eventuellt fukt under den perioden påverkar material i stugan.
Jag kallställer en stuga ungefär samma period och gör ingenting alls avseende fukt/ventilation. Har fungerat bra i närmare femtio år som jag känner till. Stugan finns i mellersta Norrland.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju lite på konstruktionen. Är det nybyggt enligt dagens standard med hyfsat mycket minerallullsisolering och tät ångspärr så är det inte säkert att det går bra att kallställa helt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Så länge det är minusgrader så är fukt inget problem. När det är plusgrader så skulle ju en luftavfuktare lösa ditt problem. Förutsättningen är naturligtvis att du har elektricitet.

Jula har en luftavfuktare (10l/24h) för 799kr just nu. Den borde definitivt räcka för en sommarstuga under vintern. Om du har någonstans att leda bort fukten vill säga. Jag kör en sådan i mitt kallförråd och den är väldigt effektiv. Den stänger av sig själv när fuktnivån är tillräckligt låg och temperaturen är för låg, samt att den startar igen när den får köra.

Sensorer för att övervaka luftfuktigheten kostar nästan ingenting, det är lösningen med dator (exempelvis en Raspberry Pi) som läser av och har och anslutningen till Internet som kostar. Men är man lite kunnig i programmering så kan man bygga själv till en låg peng.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jula har en luftavfuktare (10l/24h) för 799kr just nu. Den borde definitivt räcka för en sommarstuga under vintern.
Fast "anpassad för 15-30 m²" gör mig rätt skeptisk. Personligen skulle jag satsa lite mer och titta på exempelvis Woods DS15 för runt 3500 kronor.
 
Mängden fukt i norra Norrland är inte ett stort problem. Men de lokala förutsättningarna kan ju kräva en högre kapacitet.

Men eftersom man inte har forcerad ventilation så borde man inte behöva så hög kapacitet.
 
useless useless skrev:
Vad har du för ventilation i stugan? Rent generellt ska man undvika att blåsa in luft i huset eftersom det blir ett övertryck som kan vara skadligt. Har du redan fungerande ventilation så är det bäst med en luftsolfångare som cirkulerar luften. Annars kan man ha en som värmer uteluften, men då bör man ha en fläkt som suger ut luft i en annan del av huset så att ersättningsluften dras genom solfångaren.

Sen verkar riskerna med pollen och liknande lite överdrivet i den reklamen...
Jag kommer (det byggs ännu) endast ha två spirorör upp på vinden från kök och badrum och där en kanalfläkt, åsså nån styrning i fem steg. Köksfläkten blir en kolfilterfläkt, och sen kommer det väl sitta nåt vanligt sånt friskluftsintag, typ i sovrum kanske? (vet inte vad det kallas)

Jo pollen och sånt är ju mest på sommaren och detta tänkte jag mig mer på vintern. Är mest fukt/mögelskador jag är rädd för.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kallställer en stuga ungefär samma period och gör ingenting alls avseende fukt/ventilation. Har fungerat bra i närmare femtio år som jag känner till. Stugan finns i mellersta Norrland.
Verkar som blivit hysteri kring att inte våga kallställa stugor. Men jag är lite som du inne på att det kan funka hur bra som helst. Dock då stugan är nybyggd, skulle det kännas trist om det blev påverkan på den. Svårt och veta också jämfört med om tidigare ägare säger att "vi har då kallställt i alla år utan problem".

Vad har du för sorts stuga, material i den, ventilation osv? Är det vatten i stugan? Hur tömmer ni detta? Vidtar ni någon mer åtgärd?
 
useless useless skrev:
Det beror ju lite på konstruktionen. Är det nybyggt enligt dagens standard med hyfsat mycket minerallullsisolering och tät ångspärr så är det inte säkert att det går bra att kallställa helt.
Det är lösvirkesbyggt typ 200mm isolering i väggar och 400mm lösull på vinden. tätt. Nån ångspärr är det väl. Under lösullen är en det helplastat ner mot innertaket. (dålig på byggtermer osv). Vad händer då om jag kallställer?
 
Utan ångspärr så har du inga bekymmer om du inte värmer huset på vintern. Med ångspärr så kan du få problem om du inte värmer på vintern.

Det som inte får hända är att du har kallare inne än ute, då riskerar du att få kondens i väggarna. Och med en ångspärr på insidan så får du problem med att det inte torkar ut pga dålig luftcirkulation. Så länge som detta bara sker kortvarigt så är det inga problem och med den torra luften i norra Sverige så skall du klara detta bekymmer.

Nästa problem är att du har fuktig luft inomhus och temperaturen går ned. Nu kan du få fukt på insidan av ångspärr (inne i huset). Det kan du avhjälpa med en luftfuktare. Eftersom en luftfuktare dessutom värmer luften litegrann så skall inte ens snabba temperaturändringar skapa några problem med detta.
 
  • Gilla
chris47 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge det är minusgrader så är fukt inget problem. När det är plusgrader så skulle ju en luftavfuktare lösa ditt problem. Förutsättningen är naturligtvis att du har elektricitet.

Jula har en luftavfuktare (10l/24h) för 799kr just nu. Den borde definitivt räcka för en sommarstuga under vintern. Om du har någonstans att leda bort fukten vill säga. Jag kör en sådan i mitt kallförråd och den är väldigt effektiv. Den stänger av sig själv när fuktnivån är tillräckligt låg och temperaturen är för låg, samt att den startar igen när den får köra.

Sensorer för att övervaka luftfuktigheten kostar nästan ingenting, det är lösningen med dator (exempelvis en Raspberry Pi) som läser av och har och anslutningen till Internet som kostar. Men är man lite kunnig i programmering så kan man bygga själv till en låg peng.
El har jag. Men en luftavfuktare, då måste jag leda något ut ur huset? Göra hål i väggen? Eller hur funkar en sån?

Och om jag sätter in nåt som mäter luftfuktigheten, hur får jag anslutning till internet då om jag vill att det ska skickas något till min app. Måste bli nåt mobilt abonnemang då? Blir det dyrt tro? Vägen till stugan har inte plogats tidigare vintrar iaf, vet dock inte om det kommer ändras framöver.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mängden fukt i norra Norrland är inte ett stort problem. Men de lokala förutsättningarna kan ju kräva en högre kapacitet.

Men eftersom man inte har forcerad ventilation så borde man inte behöva så hög kapacitet.
Nä, förra vintern var ju en toppenvinter, torr fin snö hela tiden, och kring -10-20 grader, aldrig massa plusgrader, snöslask och sånt. Och rent generellt som du säger är det kanske torrare här uppe. Men jag skulle ändå vilja hålla koll på det på nåt sätt, skulle kännas tryggare så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Utan ångspärr så har du inga bekymmer om du inte värmer huset på vintern. Med ångspärr så kan du få problem om du inte värmer på vintern.

Det som inte får hända är att du har kallare inne än ute, då riskerar du att få kondens i väggarna. Och med en ångspärr på insidan så får du problem med att det inte torkar ut pga dålig luftcirkulation. Så länge som detta bara sker kortvarigt så är det inga problem och med den torra luften i norra Sverige så skall du klara detta bekymmer.

Nästa problem är att du har fuktig luft inomhus och temperaturen går ned. Nu kan du få fukt på insidan av ångspärr (inne i huset). Det kan du avhjälpa med en luftfuktare. Eftersom en luftfuktare dessutom värmer luften litegrann så skall inte ens snabba temperaturändringar skapa några problem med detta.
Måste kanske fråga upp om det där med ångspärr då. Hur det är gjort. Snickarna vet dock att jag har haft plan på att kallaställa stugan.
 
K Kullan skrev:
El har jag. Men en luftavfuktare, då måste jag leda något ut ur huset? Göra hål i väggen? Eller hur funkar en sån?
Man brukar kunna dra en slang till avlopp/golvbrunn.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.