Så, jag håller på och bygger altantak, har inte köpt takmaterial än. Lutade åt plåttak först men nu är vi mer inne på korrugerat plasttak.

Men taket är i en vinkel, så det blir en ränna i vinkeln på taket. Men hur tätar man den? Korrugeringen på taket skapar ju stora hål för regnvattnet att forsa in från endera hållet. Och eftersom plasttaket måste kapas i 45-gradig vinkel där dom möts så funkar ju inte sådana där tätningslister för plasttak heller, antar jag?

Lägger man inte plasttak i vinkel helt enkelt?
 
Man behöver en ränndalsplåt eller motsvarande.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man behöver en ränndalsplåt eller motsvarande.
Givetvis, men då vattnet rinner ner i ränndalsplåten i en 45-gradig vinkel, så finns det ju en risk att vattnet fortsätter förbi plåten in under plasttaket från andra sidan och sen ut över ränndalen ned på altanen, eller hur?
 
Jag funderar på det samma. Men lutar åt kanalplast. Då skulle man kunna använda mellanväggarna för att klämma fast ränndalsplåten. Dock kommer jag inte på någon annan lösning än dubbla takbjälkar där. En på var sida om ränndalen.
Någon annan som har en tanke kring lösningen? Teknisk ritning av kanalplast och takbjälkar med dimensioner och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det är någonrisk att det fortsätter över om man inte leder ut ett stuprör på taket eller av annan anledning får väldigt mycket vatten i en ränna
 
R
Se skiss hur det kan gå att göra på ett bra sätt
 
  • Skiss av takkonstruktion med rännor, bärighet och takläggning illustrerad med pilar och textförklaringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegeltak har underlagspapp utdraget på ränndalsplåten. Under plast tak har man ju inget. Det innebär en risk att vid kraftigare regn så skvätter det över och ner i rummet.
 
R
A Anderscurl skrev:
Tegeltak har underlagspapp utdraget på ränndalsplåten. Under plast tak har man ju inget. Det innebär en risk att vid kraftigare regn så skvätter det över och ner i rummet.
Inte med det montaget
 
Nej, det kan vara en underlagsplåt under pappen. Men pappen ligger inte på ränndalsplåten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.