B
Strömmande vatten är ju ingen fara, dessutom cirkulerar vattnet när legionellakörningen görs, varpå vvc slingan blir uppvärmd.
 
Jag stängde av legionellakörning dag 1 när vi byggde huset, totalt onödigt.
 
Vad grundar du det på?
 
Hur många villor får legionella? Samt att huset är nybyggt, legionella är där vattnet står still och kallnar..
 
Att huset är nybyggt spelar ingen roll Legionellabakterier finns i tappvattnet och förökar sig vid rätt betingelser.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur många villor får legionella? Samt att huset är nybyggt, legionella är där vattnet står still och kallnar..
Det är väl snarare perfekt att vattnet står still och kallnar så att tillväxten INTE främjas?
Dock är det väl knappast fördelaktigt just när vattnet svalnar som du säger, men oisolerade rör svalnar ju snabbt.
bakteriegraf.gif
Sen när man vill ha varmt vatten häller man ju ut kolonin i avloppet och matar fram varmt vatten som rensar rören.
Energisnålt är det också eftersom man slipper cirkulera varmt vatten hela tiden, med de förluster det innebär (undantag om man vid nybygge isolerar riktigt duktigt).

Verkar funka rätt bra i praktiken tycker jag.
 
J
Är det inte svårare för en i övrigt frisk människa att få legionella än att vinna på Lotto så länge man befinner sig i en villa i Sverige alltså?
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Menar att det är nybyggt, därför inga stillastående vatten som ligger i nån pluggat rör, vi har 50gr i VVB..
 
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Är det inte svårare för en i övrigt frisk människa att få legionella än att vinna på Lotto så länge man befinner sig i en villa i Sverige alltså?
Just legionärssjukan har stötts och blötts då och då. Samma som faran med Asbest, insekter, spindelfekalier, trasiga lysrör, konstig gegga under bord, elektromagnetisk strålning, defekt brunnslock, bönder, mögel, radon etc. etc. Så innan vi ropar -vargen kommer, bör vi tänka efter -hur många känner vi som drabbats av ex.vis. legionella den senaste veckan? Själv har jag aldrig någonsin träffat en ligionellasjuk person! Däremot folk som skadat sig/dött i trappor, stegar, stolar, bilar brännvin, mat, erotik, vapen, verktyg... Så varför oroa sig för något ytterst osannolikt, men inte för vardagliga hot i vår tillvaro?

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Just legionärssjukan har stötts och blötts då och då. Samma som faran med Asbest, insekter, spindelfekalier, trasiga lysrör, konstig gegga under bord, elektromagnetisk strålning, defekt brunnslock, bönder, mögel, radon etc. etc. Så innan vi ropar -vargen kommer, bör vi tänka efter -hur många känner vi som drabbats av ex.vis. legionella den senaste veckan? Själv har jag aldrig någonsin träffat en ligionellasjuk person! Däremot folk som skadat sig/dött i trappor, stegar, stolar, bilar brännvin, mat, erotik, vapen, verktyg... Så varför oroa sig för något ytterst osannolikt, men inte för vardagliga hot i vår tillvaro?

Staffan
Legionella är ju lätt att ordna bara man inte är sjukligt snål. Jag har faktiskt en anhörig som har dött i sannolik legionella (äldre och annan sjukdom inblandad), men där stod varmvattenberedaren på 50 grader. Mycket glädje av den besparingen för honom och hans änka.... Så jag skulle se till att det är varmt nog, man vet aldrig när man är klen på förhand.
 
B
Tricket är ju att ha vvc , både framledning och returen så ordentligt isolerade att de inte tappar i temp, minst samma isolering som vvb, då kommer även slingan värmas på samma sätt när veckovisa legionellakörningen körs...
 
Bergvärme =WIN WIN
 
N
Vi har ett vattenburet system kopplat till en gammal kökspanna och med elpatron. Att värma med el via det systemet är inte att tänka på eftersom det drar massor av el per dygn.
Vi har istället kompletterat med vanliga elradiatorer och en luft/luftvärmepump.
Total årsförbrukning i ett gammalt dåligt isolerat hus på runt 90 m2 och i 1½-plan ligger nu på runt 8500 kWh och då snålar vi varken på värme eller varmvatten.
Värmepumpen är den bästa investering vi gjort. Dels blir det varmare golv och dels sparar det massor av el. Nästa eventuella steg är en luft/vattenvärmepump eftersom vi redan har det vattenburna systemet. Problemet är dock att hitta plats för inomhusdelen till en sådan anläggning.
Sannolikt kommer vi att köra vidare med dagens lösning och bara kompletteringselda i kökspannan under riktigt kalla dagar.
Bergvärme är ingen investering vi kan räkna hem med tanke på vår redan låga elförbrukning.
 
N Nalleman64 skrev:
Problemet är dock att hitta plats för inomhusdelen till en sådan anläggning.
Sannolikt kommer vi att köra vidare med dagens lösning och bara kompletteringselda i kökspannan under riktigt kalla dagar.
Bergvärme är ingen investering vi kan räkna hem med tanke på vår redan låga elförbrukning.
Det finns luft-vattenvärmepumpar som kallas Mono-block. De har ingen inomhusdel om man bara skall värma huset - i stället dras "rören från pannan" ut till pannan, som är värmepumpen som står ute. För inkoppling behövs bara rörmockare och elektriker, ingen "kylskutt" eftersom maskinen är fylld och förseglad från fabrik.

Systemet funkar, men är givetvis utsatt om det skulle bli långvarigt elavbrott vid sträng kyla - instruktionerna säger att man då skall tappa av vattnet i utedelen, som skall vara installerat med avstängningsventiler direkt inanför husväggen, så att man slipper tappa av hela huset.

Själv funderar jag på varför man inte tillsätter frysskyddsmedel i systemet vid den lösningen...

Om man vill göra varmvatten med samma maskin krävs en varmvattenberedare (inne. så vitt jag vet)

Det går att läsa mer från till exempel denna tillverkare:
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/nya-aquarea-mono-block-5-kw/
 
B
N Nalleman64 skrev:
Nästa eventuella steg är en luft/vattenvärmepump eftersom vi redan har det vattenburna systemet. Problemet är dock att hitta plats för inomhusdelen till en sådan anläggning.
Sannolikt kommer vi att köra vidare med dagens lösning och bara kompletteringselda i kökspannan under riktigt kalla dagar.
Bergvärme är ingen investering vi kan räkna hem med tanke på vår redan låga elförbrukning.
Finns monoblock lösningar som innebär att du inte har någon inomhusdel. Väldigt billig installation. Man drar ut rör med radiatorvatten utomhus helt enkelt. Innebär att man bör tänkta till mot frysrisk och isolera väl. Det innebär dock att man antingen får lägga en glykolkrets mot värmepumpen (inte bra, med tanke på extra pump och växlare, samt glokolblandat vatten som överför mindre energi per °C,kg jämfört med rent vatten) eller ordna med avstängningsventiler och avtappningsmöjlighet och leva med frysrisken.

Jag har ett monoblock hemma inkopplad direkt mot rad-kretsen. Dels så har jag bra självcirkulation, så vattnet stannar inte direkt vid strömavbrott, men jag har även väldigt bra tillgänglighet på elnätet där jag bor. Har även reservkraft hemma, så jag kan köra cirkulationspumpen i många timmar även om nätet faller bort, och templarm till mobilen ifall tempen sjunker för lågt (men det kräver ju att wifi funkar, så det skyddar väl bara mot tillfällen där kompressorn och cirkulationspump av nån anledning stannat).

Kopplar du in den på returen från radkretsen borde risken för höga temperaturer in i värmepumpen minska.

Hade samma läge som du; låg elförbrukning. Monoblocket förbrukar väl kanske 2-3 MWh/år, men har sparat mycket ved (= tid) och ökat komforten väldigt mycket. Men ingen direkt besparing i kronor räknat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.