Hej!

Har ett hus på 22 m2 (attefallsstorlek) från 1920 som jag börjat renovera. Idag består väggarna inifrån och ut av

1 - Liggande plank
2 - Reglar
3 - Någon typ av vindpapp
4 - Liggande ytterpanel

Husets väggar är således oisolerade.

Tanken är att man ska kunna bo i den året runt och jag behöver (troligen) isolera väggarna. Eftersom det är ett gammalt hus så vill vi gärna se till att huset fortfarande kan andas.

Luftspalten (mellanrummet mellan ytter och innerplank) i huset idag är ca 4-5cm. Min tanke efter att ha surfat runt är att:

1 - plocka ner ytterpanelen
2 - Isolera med Hunton träfiberisolering (utifrån)
3 - Lägga på vindskiva från Hunton
4 - Lägga upp vertikal spikläkt (denna kommer väl då skapa en tillräcklig luftspalt mellan vindskiva och ytterpanel?)
5 - Lägga ny liggande ytterpanel
6 - Lägga gips på insidan, spackla och tapetsera

Nu till mina funderingar

A: Låter planen ovan som en bra och korrekt lösning där huset kommer kunna andas?

B: Är 4-5cm Hunton OK eller skall jag regla på utifrån och lägga 9cm Hunton?
  • Jag vill ju ha ett ok isolerat hus utan att förändra för mycket och riskera jag skapar en obalans. Vidare vill jag ju gärna minimera arbetet.
  • I och med att huset är så litet, fungerar 4-5cm Hunton i detta fall om vi kör luftvärmen lite mera eller kommer det bli en för klen isolering?
C: Är gips ett bra val innerst i detta fall?

D: Kan jag skippa ångbroms eller ska jag lägga det? Var isf? Före gipsskivan

Hoppas någon kan vägleda lite :)
 
Det kommer att bli isolerat som ett oisolerat timmerhus ungefär. Det funkar absolut att värma upp tillfälligt på vintern. För det är inte tänkt att användas långa perioder på vintern va?
 
Hej!

Tänkte nog använda det på vintern, iaf ha underhållsvärme på 13 grader och lunna värma upp för gäster.

Så 90mm är att rekommendera om man vill köra året runt?
 
Hej, har åtgärdat ett liknande hus med dålig isolering, var ca 50 mm mellan de gamla reglarna.
Jag reglade på 95 mm på utsidan, isolerade, vindpapp, spikläkt samt ny panel.
Dina hålrum skulle det ju vara effektivast att spruta lösull i utifrån före tilläggsisolering men kanske för dyrt ?
Ångbroms behövs knappast på ett fritidshus speciellt om det kanske inte värms upp vintertid, vindskydd räcker och till det funkar ju gipsen om du inte vill ha träpanelen synlig.
Taket är ju viktigt att det isoleras bra och jag brukar ta av gammal papp och regla upp tex 25 cm ovanpå det gamla taket och isolera, lämna ventilerad luftspalt, ny råspont, papp och sedan takpanneplåt direkt ovanpå.
Att ta bort befintlig panel är ganska jobbigt och kanske onödigt arbete ?
Mitt hus blev bra, svalt på sommaren och varmt på vintern !
 
Tack för tipsen! Tyvärr hittade jag lite mögelpåväxt i huset här om dagen. Så vi ska se om det är värt att behålla.
 
F Frostig skrev:
Tack för tipsen! Tyvärr hittade jag lite mögelpåväxt i huset här om dagen. Så vi ska se om det är värt att behålla.
Det fanns i mitt också efter en vattenläcka, skurade med grönsåpa vilket gav ett utmärkt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.