Har fått min leverans av bärlinor och  trall virke .

KATASTROF.

Kvaliten på bär linorna är de inte som korkskrovar så är de som
bannanor eller så är de spräckta  .... osv

Tack vare denna usla kvalite så sakna jag bärlina.

Trall virket är till 90 % spräckta 20- 30 cm från kanten,
som måste sågas bort för att kunna användas.

Detta gör också att göra att trall-virket inte kommer att räcka till.

Är otroligt besviken på kvaliten.

Är det bara att acceptera detta eller det är någon som har fått
bättre leverans.

Bärlina : 45x145
Trall : 28x120

LEVERANTÖR : BEIJERS BYGG.
 
ring o klaga, detta ska du inte godkänna, de försöker bara bli av med skräpet, en del tycker d e ok, andra inte, men DU ska ha vad du betalar för....KLAGA !
 
Man kan ju undra om den som levererat virket om den personen i fråga skulle vilja ha virket sj?? Knappast...
Håller med föregående talare låt dom hämta tillbaka eländet. >:( Och kan dom inte leverera bättre kvalite så köp någon annanstans. ;)
 
Har samma problem med mitt trallvirke, men vet att jag ändå kommer vara tvungen att kapa det i andra längder än fullängd, så jag bortsåg från det. Framtiden får utvisa om mitt antagande är rätt eller fel....

Från ett maskiningenjörsperspektiv framstår dock alla träkonstruktioner som oprecisa, och det tar lite tid att vänja sig vid tanken att man inte riktigt vet hur materialet ser ut, vare sig när man börjar bygga, eller efter det att virket börjar torka uta och krympa.

Betr. virkeskvalitet i allmänhet så verkar det dock som att Dina bärlinor är ur form. I alla fall om Du menar att de böjer mot sin "tjocklek", dvs 145 måttet i Ditt fall.
 
Jag har råkat ut för en liknande incident - fast i mitt fall handlade det om, i mina ögon, katastrofkvalitet på trallvirket huvudsakligen (lärk i mitt fall). Jag skall skriva ihop ett inlägg om mina erfarenheter av detta snart. Som försmak kan jag nämna att samtliga felaktigheter som jag känner till förekom minst en gång; svartkvist, vankant, skruvformade, bananformade, ohyvlade, sprickor, kvisturslag, missfärgningar, märken efter buntband, skitiga för att nämna några.

Vad gäller det tryckta virket så är det nog tyvärr så att det är sämre grundkvalitet på det virket. Dessutom så är det ju oftast inte så att de som plockar ihop din order kollar igenom varje planka.

Jag har sett tabeller över kvalitetsklassificaeringar av virke där mängd kvist etc. definieras. Kanske kan vara något att söka på?

Vad gäller trallvirke så har jag haft som tumregel att ha 10 - 15% övermängd för att ta hänsyn till kapspill - ett visst mått av sprickor vid ändarna får man nog räkna med. Och jag antar att du räknat med att kapa ändarna och inte tror att du kan lägga brädorna som de är? 20 - 30 cm på varje bräda låter kanske lite i överkant dock.

Vad gäller linor så är det nog så även här att man inte kan förvänta sig spikraka exemplar, utan de är lite vingliga. Dock får de ju inte se ut hur som helst.

Sammanfattningsvis; om Beijer inte angivit några kvalitetsnivåer i offert eller motsvarande avtalspapper så kan du utan vidare häva köpet med hänvisning till att det inte håller den kvalitetsnivå du förväntat dig och inte lämpar sig för det ändamål som det är avsett för. Kolla gärna med konsumentrådgivaren i kommunen - de kan hjälpa dig. Och om inte det räcker så hävda öppet köp och returnera skiten, vänd dig till en annan leverantör och klargör vad du vill ha och förväntar dig vad gäller kvalitet.
 
Oerhört tråkigt för din del och skitkass kundpolicy från Beijers sida.

Hjälper inte dig nu men har nämt det tidigare. Går du till en byggkedja som Beijer, Bauhaus, Byggmax.....
....så får du oftast  saker därefter.  >:(
Handlar du däremot på en "riktig" byggfirma kan du räkna med att få ordentliga saker till 99%. Skulle aldrig tro att en mindre butik klarar sig länge efter sådana leveranser.
De vet dessutom vad de pratar om till skillnad från personalen på de större byggkedjorna. Där handlar det bara om att kränga så mycket som möjligt!!!

Klaga och begär pengarna tillbaka för allt inkl leveranskostnad.


//A
 
pero skrev:
Jag har råkat ut för en liknande incident - fast i mitt fall handlade det om, i mina ögon, katastrofkvalitet på trallvirket huvudsakligen (lärk i mitt fall). Jag skall skriva ihop ett inlägg om mina erfarenheter av detta snart. Som försmak kan jag nämna att samtliga felaktigheter som jag känner till förekom minst en gång; svartkvist, vankant, skruvformade, bananformade, ohyvlade, sprickor, kvisturslag, missfärgningar, märken efter buntband, skitiga för att nämna några.

Vad gäller det tryckta virket så är det nog tyvärr så att det är sämre grundkvalitet på det virket. Dessutom så är det ju oftast inte så att de som plockar ihop din order kollar igenom varje planka.

Jag har sett tabeller över kvalitetsklassificaeringar av virke där mängd kvist etc. definieras. Kanske kan vara något att söka på?

Vad gäller trallvirke så har jag haft som tumregel att ha 10 - 15% övermängd för att ta hänsyn till kapspill - ett visst mått av sprickor vid ändarna får man nog räkna med. Och jag antar att du räknat med att kapa ändarna och inte tror att du kan lägga brädorna som de är? 20 - 30 cm på varje bräda låter kanske lite i överkant dock.

Vad gäller linor så är det nog så även här att man inte kan förvänta sig spikraka exemplar, utan de är lite vingliga. Dock får de ju inte se ut hur som helst.

Sammanfattningsvis; om Beijer inte angivit några kvalitetsnivåer i offert eller motsvarande avtalspapper så kan du utan vidare häva köpet med hänvisning till att det inte håller den kvalitetsnivå du förväntat dig och inte lämpar sig för det ändamål som det är avsett för. Kolla gärna med konsumentrådgivaren i kommunen - de kan hjälpa dig. Och om inte det räcker så hävda öppet köp och returnera skiten, vänd dig till en annan leverantör och klargör vad du vill ha och förväntar dig vad gäller kvalitet.
Tack för alla dina synpunkter.

Jag tittade även på Lärk men tyckte att det för dyrt ,dubbelt .

Ja undra om säljaren har tagit med 10-15 % kapspill.

Då mitt trall virke enbart har längden 3,6 m och skall jag kapa för mycket av
Denna läng blir det för många skarvar,då trädäckets längd är 14 m

I min offert har jag 4,8 m längder men när de skulle göra leveransen
så hade de enbart 3,6 m .
 
Tyvärr har många byggvaruhus den principen att den skickar iväg halvkasst virke när man ber om utkörningar. Detta pga. att många sorterar i högarna på firmorna och de inte kan slänga det. Det enklastaste sättet för dem att bli av med materielet är att skicka det till kunder och hoppas att de accepterar kvaliten.
Var själv hemma hos en kund senast idag som fått otryckt trallvirke av medel till kass kvalitet, men han själv hade inga invändningar. Hade det varit till mig själv hade lastbilen fått komma och hämta det igen.
 
Hjälper inte dig nu men har nämt det tidigare. Går du till en byggkedja som Beijer, Bauhaus, Byggmax.....
....så får du oftast saker därefter. Angry
Handlar du däremot på en "riktig" byggfirma kan du räkna med att få ordentliga saker till 99%. Skulle aldrig tro att en mindre butik klarar sig länge efter sådana leveranser.
De vet dessutom vad de pratar om till skillnad från personalen på de större byggkedjorna. Där handlar det bara om att kränga så mycket som möjligt!!!
Jag valde att köpa mitt virke på en "riktig" byggfirma, till ett betydligt högre pris än tex Byggmax. Detta fick jag bittert ångra. Det virke jag fick levererat var under all kritik. Vridet, krokigt, böjt, sprucket, felaktiga mått... Jag fick stå och plocka igenom alltihop för att få ut något som var användbart. Resten reklamerade jag. Jag gav dem en chans till, och samma sak hände igen... och igen.
För att bygget inte skulle stå still fick jag ta släpkärran och åka till Byggmax för komplettering. Visserligen får man sortera bort en och annan bit när man lastar, men deras virke är inte på långa vägar så dåligt som det jag fått från den "riktiga" byggfirman.
Jag fick så småningom kredit för det en del av det dåliga virket. Alla extra kostnader i samband med detta har jag dock fått stå för själv.
 
andersmc: Vad skall jag svara på det? Vad jag menar är att när man handlar upp sitt virke kan man faktiskt ställa krav innan leveransen. Klargöra för dom att kasst virke inte accepteras. Där jag handlar är det aldrig problem, dessutom trycks virket rakt över gatan. Kanonvirke rakt igenom!!!

Tråkigt för er del!!

//A
 
Det är alltid bäst att själv hämta virket. Då kan du plocka ut det du vill ha.
Om du ska ha impregnerat så kolla om det är gjort på fur och inte gran.
Fråga också om det är kärnvirke, vilket kostar litet mer (ca 1 kr/lpm).
 
Om du ska ha impregnerat så kolla om det är gjort på fur och inte gran.
Fråga också om det är kärnvirke, vilket kostar litet mer (ca 1 kr/lpm).
Har aldrig hört att man skulle impregnera gran - det trodde jag inte var tekniskt möjligt. Har du eller någon annan verkligen stött på detta? Att be om impregnerat kärnvirke tror jag också är lite som att be om en tulipanaros. Kärnvirke suger impregneringsvätska sämre men har bättre egna rötegenskaper.
När det gäller bärlinor är det viktigt att det inte är stora genomgående kvistar. Torksprickor i virket har däremot ingen större betydelse om det nu inte är så att materialet delats mitt i tu i tex ändor. Visst ska det vara bra kvalitet på virke, men virke är också ett levande material och det av charmen med det hela. Generellt bör man räkna med cirka 30 % spill...men jag vet ju själv hur det är...man är snål så det vill man inte ;). I slutändan brukar det mesta gå åt. En bit med en böj kan man såga av och använda där det behövs kortare bitar (till trappor och annat) o.s.v. Men det är ju en helt annan sak om nästan allt är sådant!
 
Don Tom skrev:
Från ett maskiningenjörsperspektiv framstår dock alla träkonstruktioner som oprecisa, och det tar lite tid att vänja sig vid tanken att man inte riktigt vet hur materialet ser ut, vare sig när man börjar bygga, eller efter det att virket börjar torka uta och krympa.

hehehe... dito

Samma här är det en som är van att arbeta med industritoleranser... Många timmar blir det där man överarbeter just pga av att man är för noggrann... man är ju van att arbeta med mm precision.
 
Jag köpte mitt virke på en riktig byggfirma till LÄGRE pris än Byggmax och kunde plocka ut de trall jag ville ha själv i sorterade längder. Inte en dålig bräda, 28x120 trall.
TOPE heter firman, i Norrköping förstås.
På Byggmax kan man köpa beslag och annat småtrams. Inte virke. Varför betala mer för sämre kvalitet? Jag fattar inte varför det alltid är en massa bilar och lastar på Byggmax. När det finns BÄTTRE och BILLIGARE några hundra meter längre bort!
Med bra service.

mvh
Arne L
 
Det är alltid bäst att själv hämta virket.
Naturligtvis. Problemet är när man ska ha tusentals löpmeter virke. Då är man utelämnad till levernatörens godtycke.
Jag köpte mitt virke på en riktig byggfirma till LÄGRE pris än Byggmax och kunde plocka ut de trall jag ville ha själv i sorterade längder.
Det är bara att gratulera. Jag har tagit in offerter från samtliga leverantörer av byggmaterial inom rimligt avstånd. Det var bara att konstatera, att det var ingen som på någon enda punkt var billigare än Byggmax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.