Hej
Har ett gammalt hus, timmerstomme (förutom ett tillbyggt trapphus). Fasad är masonit. När vi borrade för att montera luftvärmepump så kunde jag inte se att det fanns nån egentlig isolering.
Innervägg är nån slags byggskiva (inte en susning material), därefter kom en luftspalt, vindpapp, timmer, luftspalt, masonit.
Isolering i taket är spån, jag kan inte se nån ångspärr utan snarare ser det ut som att plåten ligger direkt på takreglarna - somliga av dom var trädstammar.
Nu börjar det bli dags att byta fasad och lägga nytt tak, och jag blir inte riktigt klok på om jag ska tänka tilläggsisolering - vilket material isåfall - och om det ska dit ångspärr?
Vill inte riskera att bygga in fukt och få ett mögelhus.
 
Jag har ett liknande hus. Jag har bytt taket i år. Där la jag en fuktspärr, sedan byggdes takstolarna på 195mm med isolering, vindduk, läkt för luftspalt, spont, papp, tegel.

Taket är numera byggt som ett modernt hus. Vinden kommer att bli varm. Ytterväggarna har jag inte gjort något åt än, men planen är att lägga en fuktspärr på utsidan av timmerstommen och sedan lägga 2*95mm med isolering, Vindduk, luftspalt och sedan stående panel. Det kan låta fullständigt idiotiskt att lägga isolering på utsidan av stommen, men den kan då ansluta mot takets fuktspärr och bli heltäckande. Timmerstommen blir så pass liten del av isoleringen att det inte blir fuktproblem. Stommens värmetröghet hamnar då innanför isoleringen.
Det kan nämnas att jag inte har någon arkitektur värd att bevara.

Du kommer sannolikt att få en del helt andra rekomendationer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.