Hej

Jag har precis fått fiber indraget in i skrubben. Nu vill jag dra nätverkskabel till övervåningen för att sätta in nätverksuttag samt förse mina AP med nätverksanslutning. För att göra detta vill jag dra nätverkskabel till pannrummet från skrubben.

De alternativ jag själv funderat på är:
1. genom krypgrunden - detta alternativ är jag mindre sugen på dels p.g.a. diverse gnagare som huserar där nere dels markradonet.
2. genom en trumma för vattenledning, borrade ett hål av nyfikenhet för att se hur det såg ut där inne och det finns gott om utrymme för att dra vp-rör. Blev dock lite fundersam om rörisoleringen är av asbest vilket i så fall utesluter (se bild)

Huset är ett betonghus från 1961 med för lite plats i befintliga rör som elen är dragen i, därav alternativen ovan. Vill helst inte dra några utanpåliggande nätverkskablar.
Bild 1 - ventilationstrumma från pannrum upp till vind
Bild 2 - trumma med vattenledning
Bild 3 - uppborrat hål in i trumma med vattenledning (rörisolering med asbest?)
Bild 4 - planritning

Någon som kan komma med lite vägledning?
Tack på förhand!
 
  • Nätverkskabel som dras genom gråa metallrör med ett vp-rör vid sidan av i en betongkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trolig asbestisolering i ventilationstrumma i hemmiljö
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppborrat hål i vägg avslöjar äldre grå färgad isolering, oklart om det är asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus som visar fiberindragning och alternativa vägar för nätverkskabel genom ventilation och vattenledningstrumma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste blir nog att smyga runt med antingen "naken" kabel eller kabellist.
 
Jag tycker du tänker helt rätt i att dra dolt i krypgrund och befintliga utrymmen med lite extra plats.
Vad är det med radobet i krypgrunden som oroar dig ? Går det inte att tära genomföringen?

Jag har själv dragit på liknande sätt hemma. Det tog mycket tid, men otroligt nöjd att ha infällda dubbla uttag i hela huset med dold dragning.
 
Dra i krypgrunden, det är ju enkelt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Och lägg slang/rör (av grövre dimension) för extra skydd mot gnagare och radon. (Samt täta alla genomföringar ordentligt).

Blir ju som sagt enklast. Då har du ju tillgång till dragningen i hela dess längd. Rör-trumman kan bli pillig att få igenom utan att behöva ta en massa hål. (Beroende på).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.