har ingen dränering runt huset så det kliar ju lite i fingrarna att gräva ner det, hur djupt brukar man gräva? en eller två slangar? hur långt ut från huset? singel ända upp till ytan? sen var är billigt att hyra grävare, cramo har vet jag, ca 2000kr/dag, är det vettigt? hinner man gräva runt ett mindre hus på en dag?
många frågor blir det, minns inte mycket från skolan ::)
 
Hej...

Ja det finns en massa trådar om detta redan i forumet...

Beroende på vad du har i backen runt ditt hus (kan vara storsten) så är det svårt att svara...

Jag hyrde in en bekant med en 7 tons grävare för att gräva upp 40 lpm (ca 170cm djupt).. tog 2 dagar att gräva på grund av berg osv...

När jag skulle gräva igen skiten så hyrde jag en 1.5 tonnare och gräve i 2 dygn konstant för att hinna få igen gropen...

Men då låg det kvar massor med stora steanr osv. som jag var tvungen att forsla bort med lastbil och ha hjälp av en större grävare för att bli av med dom..

Du gräver oftast ner så dräneringen ligger några cm lägre än din grund... Hur du ska göra med singel beror på vilka produkter du använder...

Jag betalade 500kr/timmen för min grävarkompis... och 4200kr för 2 dygn för minigrävaren.
 
jo fast sökfunktionen är ju dålig, kan bara visa 15 träffar per sök eller så hittar man inga trådar alls.... är en torpargrund på natursten, ska det ligga frostfritt?
 
kvistarn skrev:
jo fast sökfunktionen är ju dålig, kan bara visa 15 träffar per sök eller så hittar man inga trådar alls.... är en torpargrund på natursten, ska det ligga frostfritt?
Använd Google och lägg till parametern site:byggahus.se
 
Jag har också dränerat runt mitt hus och hyrde minigrävare 1,5 ton över en helg för att komma åt där det var trångt.
Men vilken skillnad att gräva med en minigrävare mot tex en medelstor traktorgrävare.  
Jag hade typ blålera i marken och det var med nöd och näppe minigrävaren orkade på det och få upp det med full skopa, och ett ruskigt skakandes på den för att leran skulle släppa i skopan när man väl fått upp den.

Så där det inte är trångt, du har bråttom eller du har besvärliga markförhållanden med sten eller blålera så rekomenderar jag en större maskin, fast såklart.....det är SKIT kul att köra minigrävare :)  
 
Jag har sagt det förut och jag envisas med att det mest ekonomiska är att anlita ett proffs. Kostnaden per timme blir högre men det går så mycket fortare för en van maskinist att totalkostnaden blir lägre. Är du van att använda en grävare blir det dock billigare att hyra.
 
  • Gilla
Lobothegreat
  • Laddar…
jag är ju tveksam till att ett proffs gräver upp ca 40m dike för 2000kr... sen är det ju roligt att ratta grävare också... får se, har ju en kompis från skolan som är grävmaskinist.
 
Är du säker på att du kommer undan med 2000 kr om du hyr en grävare? Det kan ta längre tid än du tror. Men hur mycket det kostar är i.o.f inte det viktigaste att få ha lite roligt kan det ju vara värt att kosta på sig :)
 
Har grävt en del med minigrävare. Men till källardräneringen hyrde jag ett proffs med större maskin. Ångrar det inte! Stora stenar klarar inte minigrävaren.

Största vinsten är dock att en duktig grävmaskinist berkar ha inbyggt vattenpass i skallen. Efter hans jobb var det i princip inget manuellt grävarbete. Han hade lyckats få till i det närmaste perfekt fall på schaktbotten/dränröret. Mycket värt om man har styv lera!
 
Hyr nåt större elller lej bort det.
En kompis hade en minigrävare och det var inte smidigt.
När han hade grävt upp en massa jord jämte sig var han tvungen att åka upp ur hålet och flytta på jorden för att få plats mer. Bara det gör det ganska osmidigt
 
Vi hyrde en minigrävare över en helg när vi skulle dränera vårt hus. (Vi ville ha så lite åverkan på tomten som möjligt)Det tog 8 timmar att gräva upp runt hela huset. Vi grävde lite drygt en meter brett runt hela huset. och jordmassorna lades direkt runt uppgrävningen.Tack vara att detta var en med larvfötter så skadades inte gräset .Vi började på våren och på midsommarafton kunde vi klippa gräser för första gången igen.Våra grannar på båda sidorna hyrde in med stora grävare och deras gräsmattor var helt sönderkörda efter deras uppgrävningar ::)


Lycka till!
 
Jessica: Låter nästan för bra för att vara sant. Har ni Källare? Hur djupt grävde ni?
 
ja det kan jag ju tillägga med att på ena sidan huset finns bara ca 1.8m fritt utrymme... och på ena långsidan står det flera träd ivägen, tror inte en stor maskin får plats där, ska kolla med bönderna här omkring, kanske har nån en traktorgrävare att hyra ut, annars får det bli en minigrävare tror jag...
 
Se till att få tag i en lagom stor mini bara. Det är ju en enorm skillnad på en 700Kg och en 1.5 tonnare. Jag hadde en K-10 här och den grävde då ned till trekammarbrunens infiltration utan problem och då fanns det mer räckvidd kvar att ta av och den lyfte åtminstånne 500 Kg stenar
 
En rejäl grävmaskin med duktig förare kombinerat med rotor kan gräva rätt så långa gravar utan att behöva köra in maskinen på ex. långsidan...

Ang pris så har jag för mig att min grävning kostade 2200:-. Tog ca 6 timmar men då var det fritt runt om huset och gården såg ut som själva fan redan innan..he he
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.