Jag har en elkassett av denna modell:
Den högra termostaten är kopplad till en patron som är D-kopplad och den kopplar in patronen i två steg. Termostaten är trestegs men sista steget är outnyttjat. Den vänstra termostaten är kopplad till en patron som är Y-kopplad men ingen kraft är kopplad till den termostaten.
Har någon en likadan och kan knäppa en bild eller två på hur det borde vara kopplat? Kopplingsschema funkar också givetvis. Kabeln med eltejp i förgrunden som svävar fritt är kraft från en kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den högra termostaten är kopplad till en patron som är D-kopplad och den kopplar in patronen i två steg. Termostaten är trestegs men sista steget är outnyttjat. Den vänstra termostaten är kopplad till en patron som är Y-kopplad men ingen kraft är kopplad till den termostaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon en likadan och kan knäppa en bild eller två på hur det borde vara kopplat? Kopplingsschema funkar också givetvis. Kabeln med eltejp i förgrunden som svävar fritt är kraft från en kopplingsplint.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det är inte omöjligt och det kan vara grundorsaken till att den är urkopplad. Det klickar i den vid ungefär samma ratt-läge som den andra men hela systemet är avslaget så allt har rumstemperatur i dagsläget. Eftersom termostater finns att köpa som reservdel förutsätter jag att den går att byta ut om den är trasig. Fortfarande saknar jag dock info om hur den ska anslutas till sin patron.
Jättebussigt Lordi! Som synes på bilden så har den vänstra termostaten två sladdar anslutna till samma krets. Dessa stift sluts när termostaten är "till". Sladdarna går till varsin skruvplint på elpatronen och ingen annan sladd finns till termostaten så givetvis händer inte ett dugg.
Ta några bilder som visar helheten i utrymmet så kan du säkert få svar hur du kan göra. Kanske är någon slinga kass i patronen så det är därför den är bortkopplad? Och hör du klick i termostaten är den nog hel åtminstone vad gäller kapillärröret.
Så här ser det ut i helfigur.
Jag är inte intresserad av hur jag kan göra, det kan jag tänka ut själv, utan hur det varit från början. Det är helt klart att någon flyttat runt sladdarna för som det är kopplat nu finns det ingen möjlighet att spänningssätta den nedre patronen. Båda patronerna är för övrigt hela när jag ohm-mäter dem. De är också lika varandra, skillnaden är att en är D-kopplad och en är Y-kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte intresserad av hur jag kan göra, det kan jag tänka ut själv, utan hur det varit från början. Det är helt klart att någon flyttat runt sladdarna för som det är kopplat nu finns det ingen möjlighet att spänningssätta den nedre patronen. Båda patronerna är för övrigt hela när jag ohm-mäter dem. De är också lika varandra, skillnaden är att en är D-kopplad och en är Y-kopplad.
Då borde du kunna tänka ut hur det var från början också kan man tycka verkar ju ganska uppenbart hur det ska vara kopplat.
På vänstra termostaten ska röd och svart som sitter på den flyttas till samma positioner på högra stiften som det är gjort på den högra termostaten. Den svarta tejpade ska till vänster termostat vänstra stiften och mittemot svarta utgående. Motsvarande röd är bortplockad men ska tas från röd på överhettningsskyddet dvs motsvarande som matar höger termostat och gå till vänstra termostatens vänstra stift mittemot röd utgående
Alltså identisk koppling för matning av båda termostaterna från maxtermostaten med röd och svart ledare, lika identisk utgående från termostaterna med röd och svart enda skillnaden är vänstra ner till kontaktorn och högra till patronen med D-koppling.
Som du ser går matningen från inkommande plint via de två tempbegränsarna den ena med två faser röd-svart den andra med grön fas. En fas ligger alltså ständigt till mot elementen och drifttermostaterna kopplar de andra två faserna stegvis..Den Y-kopplade patronen ligger dessutom via kontaktorn vars manöver även ligger tillslagsfördröjt via tidreläet med de två anslutningarna till vänster om den. Allt enligt tidigare regler kring effektbegränsning efter elavbrott mm.
Så tänker jag och det är nog inte så långt från originalkopplingen eller vad tror du?
På vänstra termostaten ska röd och svart som sitter på den flyttas till samma positioner på högra stiften som det är gjort på den högra termostaten. Den svarta tejpade ska till vänster termostat vänstra stiften och mittemot svarta utgående. Motsvarande röd är bortplockad men ska tas från röd på överhettningsskyddet dvs motsvarande som matar höger termostat och gå till vänstra termostatens vänstra stift mittemot röd utgående
Alltså identisk koppling för matning av båda termostaterna från maxtermostaten med röd och svart ledare, lika identisk utgående från termostaterna med röd och svart enda skillnaden är vänstra ner till kontaktorn och högra till patronen med D-koppling.
Som du ser går matningen från inkommande plint via de två tempbegränsarna den ena med två faser röd-svart den andra med grön fas. En fas ligger alltså ständigt till mot elementen och drifttermostaterna kopplar de andra två faserna stegvis..Den Y-kopplade patronen ligger dessutom via kontaktorn vars manöver även ligger tillslagsfördröjt via tidreläet med de två anslutningarna till vänster om den. Allt enligt tidigare regler kring effektbegränsning efter elavbrott mm.
Så tänker jag och det är nog inte så långt från originalkopplingen eller vad tror du?
Redigerat:
Det du skriver låter rimligt, jag visste inte att det var ett tidrelä i serie med manöverspolen på reläet. Säkringen i hållaren i botten är trasig så jag har aldrig haft kontaktorn dragen. Återstår att se om den var trasig av överström eller bara av ålder. När jag tog den ur hållaren lossnade ena ändens metallhylsa.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Ja har du redan mätt elementen ok så ska du nog kunna pussla ihop det vettigt. Du får mäta termostaterna också även mot jord på den oanvända. Vad är det för svart som syns i botten bakom den, inget gammalt överslag?
Jag skall plocka ur den termostaten och undersöka den. Den klickar bara en gång när man vrider ratten, tre klick i den högra, och det är inte kontakt mellan stiften på samma sätt som den högra när jag ohmar. Det är nog så att den mankerat och då har man bara kopplat ur den och kört på den starkare kretsen.
Jag har hunnit plocka lite med grejerna idag också. Först: jag hittade ett schema. Inte på nätet utan inne i apparatlådan...
Jag plockade också loss termostaten (märkt 55.34211.010 på den hela, 55.34211.01 på den trasiga). Kapillären gick av vid demonteringen men det gjorde inte så mycket. Invändigt var två av tungorna fastsvetsade och blånerade av värme.
Kapillären ser ut att ha varit i kontakt med polerna på den övre patronen, därav brottet vid demonteringen. Jag tror den var punkterad redan innan i alla fall.
Schemat stämmer med beskrivningen från GK100, det som inte nämndes där är att den lilla säkringen säkrar av kontaktorn och cirkulationspumpen. I min kassett är pumpen kopplad direkt på en av inkommande fasplintarna. Kontaktorns spole verkar ha avbrott, tidreläet vet jag inte om det funkar för utan last drar det ju inte. Jag får testa med någon annan liten last typ en svag glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag plockade också loss termostaten (märkt 55.34211.010 på den hela, 55.34211.01 på den trasiga). Kapillären gick av vid demonteringen men det gjorde inte så mycket. Invändigt var två av tungorna fastsvetsade och blånerade av värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapillären ser ut att ha varit i kontakt med polerna på den övre patronen, därav brottet vid demonteringen. Jag tror den var punkterad redan innan i alla fall.
Schemat stämmer med beskrivningen från GK100, det som inte nämndes där är att den lilla säkringen säkrar av kontaktorn och cirkulationspumpen. I min kassett är pumpen kopplad direkt på en av inkommande fasplintarna. Kontaktorns spole verkar ha avbrott, tidreläet vet jag inte om det funkar för utan last drar det ju inte. Jag får testa med någon annan liten last typ en svag glödlampa.
Hej, hoppas jag får lägga in en fråga i samma tråd. Jag har i princip samma elpatron som ts. Jag undrar vad man ska göra om termostaten gått sönder. Kan man laga kapillärröret?
Nej, tyvärr. Kapillärröret är fyllt med gas eller vätska som läcker ut om det går av. Du får skaffa en ny termostat.Pianogreen skrev: