Vårat uterum står troligtvis direkt på marken och under vintern skjuter tjälen så dörren inte går att öppna.
Hur ska jag göra för att glasrutorna inte ska spricka till våren?
 
  • Utsikt från ett uterum med genomskinlig plasttak och synliga träbjälkar, över en trädgård med röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att svara på utan några bilder på grundläggningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tycker det ser ut som att taket / regeln ovan skjutdörrarna bågnar på mitten :confused:
 
Är du säker på att det inte är snölasterna som trycker ner balken ovanför skjutfönstren? Hur lång är balken och vilka är dess dimensioner? Hur djupt är utrummet? c/c mellan takbjälkarna?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Takstolarna är 120x45, CC 110 och dom är 300cm.
Bjälken ovan glaspartiet är 120x45 och har ca 290-300cm mellan stödpunkterna.
 
Bjälken ovanför glaspartiet är på tok för underdimensionerad! Det behöver vara limträ. 90x225 eller motsvarande dimension. Även takbjälkarna är för klena. De behöver vara 45x220 c/c 600 mm. Då har jag räknat med snözon 3, som är ett medelvärde för Dalarna. På vilken ort finns bygget?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Uterummet fanns redan när vi flyttade in
Finns det nåt sätt att åtgärda utan att riva och bygga upp nytt?
 
Ni behöver absolut inte känna er skyldiga! Bjälken över skjutfönstren och takbjälkarna måste bytas. Till det finns inget alternativ om ni inte godtar pelare mitt i rummet. Ni behöver inte riva allt men åtminstone lyfta av taket. Prioritet ett måste vara att skydda glaspartierna inför vintern. Det är ju framför allt snön som är den stora boven. Hinner ni inte göra ombyggnaden nu kan ni alltid stämpa upp bjälkarna med reglar som spänns in mot golvet. Två reglar på mitten av fönsterbalken blir nog lagom.
 
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.