G Gudge skrev:
Hej.

Vi har köpt en tomt och byggt ett hus och flyttat in på ett nytt villaområde där nästa etapp bakom vårat hus nu byggs. Vi har köpt vår tomt och hus av en hustillverkare och har ett avtal med dem och hustillverkaren har köpt alla sina tomter från tidigare ägare av åkern, bonden som numera även är entreprenören som bygger gator,va och sköter terrasseringen i det nya området mm. Enligt vår säljare skulle det vara en plan tomt och ingen höjdskillnad mot grannen på vår baksida där tomten ännu är obebyggd. Senare i processen fick vi info efter att vi frågat flertalet gånger då man såg att det kommer bli höjdskillnad att det nog kommer bli en gabionmur på max 0,5m höjd utanför vår tomtgräns mot grannen. Nu när muren ska börja byggas får vi efter mycket om och men reda på att gabionmuren ska bli ca 1,7 m hög plus staket ovanpå detta och dessutom ska den placeras 0,65m in på våran tomt. Alltså hälften av muren på våran lägre belägna tomt och andra hälften på den högre belägna tomten. Entreprenören har alltså sökt bygglov hos kommunen för detta gällande vår tomt.

Till saken hör att det i vårt tomtavtal med hustillverkaren inte står något om en mur över huvudtaget. Entreprenören menar däremot att det står i hans avtal med hustillverkarna när han sålde tomterna. Det som verkar stå i deras avtal är” En gabionmur ska placeras i bakkant av tomt och bekostas av säljaren (alltså entreprenören). Alltså tolkningsbart även detta och inga mått eller ritningar.

Samma sak som ovanstående gäller för hela vår gata och ca 8 fastighetsägare. Det ska även nämnas att vårt hus ligger ca 5,5 m ifrån tomtgräns där muren ska placeras och dessutom har jag nyss byggt tralldäck (ca 2 m brett) utanför huset och hade jag vetat att muren skulle placeras så nära vårt hus hade man nog tänkt annorlunda både vad gäller husets placering samt bredd på tralldäck. Blir med andra ord en remsa gräsbeklädd yta kvar som tenderar till att bli fånigt smal om muren hamnar ännu närmare.

Frågor:

Vad har vi för möjlighet att påverka? Kan kommunen verkligen godkänna detta bygglov även om vi säger nej? Normalt sett brukar ju alltid Murar och slänter läggas på den högre belägna tomten då det är denna tomt som självfallet tjänar mest på detta. Slänter som finns på tidigare etapper tillhör den högre belägna tomten. Finns det en tydlig lag/regel man kan peka på här? Om vi inte kan påverka vart muren hamnar, vad ska vi då kräva av hustillverkaren som onekligen har gett oss falsk information och sålt in tomterna för egen vinning och dessutom står inget i tomtavtal?

Stort tack på förhand för tips och råd.

Låter nästan som att du bor i ett nytt område i Älvängen!?
Om inte så har jag hört om liknande problem på flera ställen nu... tråkigt när man ska behöva börja strida om sin rätt när man precis flyttat in
 
G Gudge skrev:
Ja kommunikation absolut. När grunden gjordes såg det ut enligt bild och slänten ligger precis bakom den stora stenen idag så riktigt så tydligt tycker jag trots allt inte att det var. ;)
Dom kanske byggde slänten för att dölja den stora stenen ;-)
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Att få gräsmattan inköpt och utrullad av dem när de är klara med mur och matjord kan ju tänkas vara en kompensation.

Gabioner funkar fint att sätta tex murgröna och vildvin på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hur ligger denna kommande mur, norr söder öster eller väster.... skuggar huset slänten eller inte,
 
G Gudge skrev:
Hej.

Vi har köpt en tomt och byggt ett hus och flyttat in på ett nytt villaområde där nästa etapp bakom vårat hus nu byggs. Vi har köpt vår tomt och hus av en hustillverkare och har ett avtal med dem och hustillverkaren har köpt alla sina tomter från tidigare ägare av åkern, bonden som numera även är entreprenören som bygger gator,va och sköter terrasseringen i det nya området mm. Enligt vår säljare skulle det vara en plan tomt och ingen höjdskillnad mot grannen på vår baksida där tomten ännu är obebyggd. Senare i processen fick vi info efter att vi frågat flertalet gånger då man såg att det kommer bli höjdskillnad att det nog kommer bli en gabionmur på max 0,5m höjd utanför vår tomtgräns mot grannen. Nu när muren ska börja byggas får vi efter mycket om och men reda på att gabionmuren ska bli ca 1,7 m hög plus staket ovanpå detta och dessutom ska den placeras 0,65m in på våran tomt. Alltså hälften av muren på våran lägre belägna tomt och andra hälften på den högre belägna tomten. Entreprenören har alltså sökt bygglov hos kommunen för detta gällande vår tomt.

Till saken hör att det i vårt tomtavtal med hustillverkaren inte står något om en mur över huvudtaget. Entreprenören menar däremot att det står i hans avtal med hustillverkarna när han sålde tomterna. Det som verkar stå i deras avtal är” En gabionmur ska placeras i bakkant av tomt och bekostas av säljaren (alltså entreprenören). Alltså tolkningsbart även detta och inga mått eller ritningar.

Samma sak som ovanstående gäller för hela vår gata och ca 8 fastighetsägare. Det ska även nämnas att vårt hus ligger ca 5,5 m ifrån tomtgräns där muren ska placeras och dessutom har jag nyss byggt tralldäck (ca 2 m brett) utanför huset och hade jag vetat att muren skulle placeras så nära vårt hus hade man nog tänkt annorlunda både vad gäller husets placering samt bredd på tralldäck. Blir med andra ord en remsa gräsbeklädd yta kvar som tenderar till att bli fånigt smal om muren hamnar ännu närmare.

Frågor:

Vad har vi för möjlighet att påverka? Kan kommunen verkligen godkänna detta bygglov även om vi säger nej? Normalt sett brukar ju alltid Murar och slänter läggas på den högre belägna tomten då det är denna tomt som självfallet tjänar mest på detta. Slänter som finns på tidigare etapper tillhör den högre belägna tomten. Finns det en tydlig lag/regel man kan peka på här? Om vi inte kan påverka vart muren hamnar, vad ska vi då kräva av hustillverkaren som onekligen har gett oss falsk information och sålt in tomterna för egen vinning och dessutom står inget i tomtavtal?

Stort tack på förhand för tips och råd.
En slänt, avvattnad mot en 0,5 m mur på grannens tomt är vad jag skulle öppna med som krav.
 
G Gudge skrev:
Ja det är främst kommunikationen självklart och jag såg tidigt att vår säljare hade fel även om de lagt på mer massor efter hand på tomten över våran så muren ökat i höjd. Sen ställer jag mig frågande till att vi ska tappa 0,65 m tomtyta medans den högre belägna tomten får en plan yta hela vägen ut över muren som trots allt går att nyttja. Men kan ändå köpa att de kanske skulle kunnat stå en bit in på våran, säg 30 cm, för vi kan trots allt nyttja muren till något och det blir då tydligt att det är delat ansvar att sköta muren. Men att hälften/hälften köper jag inte riktigt med tanke på för vem man gör muren.
Om du nu inte kan slippa gabionerna så begär att man fixar höjdskillnaden med L-stöd i stället, dessa kan sättas precis i tomtgräns o stjäl ingen yta från dig, dessutom får du en slät betongyta mot din tomt som du kanske kan dra nytta av till en mysig uteplats med kvällssol.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är inte så att de har lagt muren en bit in på er tomt för att ni ska ha en liten remsa ovanför den, där ni kan plantera häck eller bygga plank för att slippa insyn uppifrån grannens tomt?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om jag förstår rätt:
A. Hustillverkaren har köpt ett stycke mark av en bonde.
B. Marken har av Lantmäteriet styckats av till flera villatomter.
C. Du har köpt en av villatomterna av hustillverkaren.
D. Du har köpt ett hus av hustillverkaren. I husköpet ingår grov- eller finplanering av marken.
E. Hustillverkaren anlitar bonden för att utföra markarbetena på villatomterna och i övrigt i området. Det är hustillverkaren som betalar bonden för detta arbete.

Begär ut all dokumentation för punkt A och B från kommunen och Lantmäteriet. På Lantmäteriet loggar du in med Bank-ID på Min fastighet https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/
I dokumentationen från Lantmäteriet finns inga höjder, bara gränspunkter i norr/syd och öst/väst.

Det är köpeavtalet för villatomten C) och för huset/markarbetena D) som beskriver vad du har köpt. Vad bonden har sagt eller kommit överens om i sina avtal med med hustillverkaren har ingen juridisk verkan på dina avtal.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
För det första, så har jag väldigt svårt att tro att kommunen medger ett bygglov för en stödmur mot annan tomt som är 1,7meter hög! Det låter väldigt märkligt... det måste finnas högre instanser att tillgå för att överklaga något sådant om detta ändå är fallet?

Men om entreprenören har haft muren med i avtalspapper med hustillverkaren, och ni inte har fått någon information är det ju hustillverkaren som gett er felaktig information. Har då entreprenören skrivit att mur skall stå mitt i tomtgräns och det varit med i bygglovet är det nog inte så mycket att göra. Mer än kräva kompensation för utebliven information av hustillverkare och dess problem det medför för er.
Men fortfarande, har det stått att den ska vara 1,7meter hög!?? :thinking:

Jag förstår hur ni tänker just nu. När man ser slänten och himlen bakom så känns det tråkigt att en stor mur ska skymma. Frågan är om känslan är likadan om 5år när det står ett hus däruppe och en slänt som dom Eventuellt/Förmodligen inte bryr sig om och istället blir vildvuxet ogräs?

Gabion i etage kan ju också var ett alternativ för att slippa få det såpass ”inpå”.

En gabionmur, som ni belyser med lite spottar och placerar lite växter framför tror jag istället kan bli ganska snyggt. Bygg altanen ända mot muren och kanske ett utekök mot muren för en modern men rustik känsla. Kan bli hur fint som helst, tycker jag....

Men ja, det skulle man ju gjort med en gång isf. Men att riva all trall, lägga till lite bärlinor och ny trall är ju ingen jättekostnad. Så det borde ni ju kunna få till med hustillverkaren utan större problem kan man tycka!

Oavsett så tycker jag ju dock att muren bör stå på deras sida. Men vad lagen säger vet jag inte.

I vårt nybyggda område så är det alltid den som haft den högst belägna tomten som har fått stå ansvarig att ta hand om sin slänt och dess regnvatten det medför. Och alla stödmurar står alltid innanför tomtgräns på den högsta tomten. Men det kanske är olika.

Hoppas det löser sig! Lycka till!!
 
G Gudge skrev:
Frågan kvarstår dock om kommunen kan ge entreprenören godkänt bygglov att bygga på min tomt? Låter ju rätt konstigt att det ens skulle gå nu när jag står som ägare till tomten? Och muren finns inte med i detaljplan.
Vem som helst får söka bygglov på vilken mark som helst. Plan- och bygglagen tar inte hänsyn till äganderätt. Finns förutsättningar att bevilja lov enligt detaljplanen så kan kommunen bevilja lov. Att ägaren är emot är inte stöd för att ge ett avslag. Men som många inte förstår, så kan ett bygglovsbeslut bara nyttjas om man har ett godkännande från fastghetsägaren. Detta godkännande, muntligt eller skriftligt, behöver inte redovisas för bygglovskontoret. Här har ni ett tillfälle för förhandling. Ta hjälp och driv det civilrättsligt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
R
G Gudge skrev:
Ja L-stöd hade löst mycket. Dock är de ju inte speciellt snygga jämfört med en gabionmur och väggkänslan blir ännu värre med ett L-stöd. Gabionmuren kommer bestå av 2 block som är ca 1,2 m djupa som sitter förskjutet vilket gör att vi får ett hyllplan på ca 0,3 m ovan det undre blocket. Det går ju åtminstone nyttja till något. Se bild nedan.
Googla på murbeklänad l-stöd välj att visa bilder.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K KayM76 skrev:
Vem som helst får söka bygglov på vilken mark som helst. Plan- och bygglagen tar inte hänsyn till äganderätt. Finns förutsättningar att bevilja lov enligt detaljplanen så kan kommunen bevilja lov. Att ägaren är emot är inte stöd för att ge ett avslag. Men som många inte förstår, så kan ett bygglovsbeslut bara nyttjas om man har ett godkännande från fastghetsägaren. Detta godkännande, muntligt eller skriftligt, behöver inte redovisas för bygglovskontoret. Här har ni ett tillfälle för förhandling. Ta hjälp och driv det civilrättsligt.
Är det inte enklast att i ett rekommenderat brev, till den som sökt bygglovet, meddela att man som lagfaren fastighetsägare inte ger medgivande till eventuella markarbeten baserade på inlämnad byggnadslovsansökan? (Gärna kopia för kännedom till hussäljaren) Då hamnar problemet i entreprenörens knä och TS kan luta sig tillbaka i väntan på att någon annan tar initiativ.
Hussäljaren får nog problem om tomten ovanför redan är såld i ett visst utförande, då den köparen troligen vill ha kompensation för sluttande tomt.
 
Notera även att om det finns ett avtal mellan entreprenören och hustillverkaren om var muren ska stå så är ts inte bunden av detta.

Det behövs fortfarande ett avtal med den nuvarande markägaren, dvs ts, för att få lov att utföra något arbete alls på ts mark.
 
G Gudge skrev:
Kanske får förtydliga att gatorna redan är byggda och asfalterade så blir nog svårt ändra markhöjd på den högre belägna tomten och den är antagligen redan såld. Så de räknar nog med en plan tomt med en mur då de säkerligen fått den infon. Tror inte de går med på att sänka sin mark på deras baksida dessvärre.
Underlig priotering att asfaltera gatorna innan husen är resta, blir ju en del belastningsskador av all tung trafik under byggtiden.
 
T Tänkolog skrev:
Är det inte enklast att i ett rekommenderat brev, till den som sökt bygglovet, meddela att man som lagfaren fastighetsägare inte ger medgivande till eventuella markarbeten baserade på inlämnad byggnadslovsansökan? (Gärna kopia för kännedom till hussäljaren) Då hamnar problemet i entreprenörens knä och TS kan luta sig tillbaka i väntan på att någon annan tar initiativ.
Hussäljaren får nog problem om tomten ovanför redan är såld i ett visst utförande, då den köparen troligen vill ha kompensation för sluttande tomt.
Som sagt; Att fastighetsägaren är emot är inte skäl för kommunen att ge avslag på ett bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.