Hej!

Jag och min sambo försöker (och har försökt) luska ut hur vi ska göra vår framsida nu i typ 1år och har fortfarande inte kommit överens eller blivit kloka på hur ska göra.

Vår tomt är en aning utmanande då den är väldigt långsmal och vi vill få in allt på denna svårplanerade yta! :thinking:

Kraven är
  1. Plats för 2 bilar
  2. Separat gång (alltså slippa gå mellan bilarna.
  3. Mindre uteplats som man kan sätta sig på och avnjuta morgonsolen.
  4. Spaljé för att avskärma mot gatan.
  5. Sopor/cykelställ.
  6. Lite planteringar så det inte blir för sterilt.
  7. Grind. Det är mitt önskemål för att kunna kidsen löpa amok utan att jag måste oroa mig för att de ska rusa ut på den hyfsat trafikerade vägen utanför.
Vi har länge bollat om vi ska ha uteplats i sten (som jag är för) eller i trall. Jag vill ha en markerad gång till finentren så att folk inte springer och knackar på i tvättstugan. Det kommer bli lite yta över och här vet vi inte om vi vill ha gräs eller typ singel. Känns som mindre viktigt just nu mer än att det blir en yta för plantering.

Slänger upp en skiss på hur jag tänkt mig men vi vill verkligen få all hjälp vi kan få för att få den mest optimala och mysiga framsida som vårt radhus förtjänar :):)

Framsida av radhus med bilparkering, gångväg, cykel, staket och grusad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långsmal trädgård framför radhus med parkerad bil, trottoar, gräsmatta och en hög med jord; planering för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av planlösning för en framsida med markerade ytor för garage, gångväg, uteplats och spaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av en tomtplanering med uteplats, parkering, gångväg och planteringar markerade på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bomba på med förslag nu och hjälp 2 trötta 2barnsföräldrar få lite klarhet i vardagen :oops:
 
Såhär ser framsidan ut idag och det är denna syn som gjort att vi är trötta på det!

Ostädad trädgård med släpvagn och byggmaterial framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Handritad skiss av planlösning för ett hus med kommentarer och frågor om designval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut i mitt huvud just nu.. Får se om sambon uppskattar detta!
 
Det där tycker jag ser trevligt ut. Jag hade gärna sett en plantering efter högra sidan. Typ lite blommor etc. så slipper du klippa remsan.
Och samtidigt bredda gången lite
 
Det var vad min sambo sa också! Annars gilla hon det :) men ja.. Det blir en väldigt smal remsa där så gräs är nog inte att föredra! Man hade kunnat lägga en upphöjd kant med byablock.. Har la 40st liggandes så det bör räcka :)

Vad jag inte rita in är att jag även tänker mig en remsa på säg 40cm bredd längs med garaget men även under staketet för att underlätta klippningen :)

Bredd på gång är framförhandlat med svärfar till 5 sten brett + fris, dvs (5x21)+(2x14)= 132cm.. Känns tillräckligt? Gången vi har idag är 140 cm och den tycker iaf jag är lite onödigt bred :p

En inspirations bild som jag hitta
Trädgård med vit parasoll, två korgfåtöljer, bord och dekorativa krukor framför ett vitt hus med gräsmatta och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag gillar det där att man kommer rakt mot dörren. Blir mer inbjudande på nåt sätt.
En rabatt med sten framför blir ju perfekt. Ramar in allt lite snyggt.
Tycker det är en bra bild att sikta på
 
Vi har spåna vidare och har nog faktiskt kommit fram till den slutgiltiga "planlösningen" :D

Handritad skiss av planlösning med markerat garage, uteplats, gångväg och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något ni tycker vi har missat (mer än cykelparkering som vi valt att slopa)? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.