Här vill vi ställa in ett badkar. Då vi inte vill ha ett supersmalt eller blockera bastudörren, behöver radiatorn flyttas på. Frågan är var/hur?

De alternativ vi ser är att antingen flytta den högre upp så att badkaret får plats under, eller byta ut den mot en man kan sätta på väggen där handdukstorken (som går på el och typ aldrig används idag) sitter nu. I det senare fallet funderar vi även på om man helt enkelt kan byta till en större, vattenburen handdukstork istället för en vanlig radiator.

Vad finns det för för- och nackdelar med alternativen? Kan en handdukstork värma upp utrymmet tillräckligt effektivt? Kallraset från fönstret skulle såklart inte tas upp lika effektivt om radiatorn sitter i vinkel mot fönstret, men hur stor skillnad kan det bli tro? Vem anlitar man för en sånhär ändring?

Vi har komfortvärme i golvet i badrummet också, men den är elburen så vi vill inte låta den sköta hela uppvärmningen då det skulle kosta betydligt mer än fjärrvärmen till radiatorn. (Och vi har inga planer på att plocka upp golvet för att göra om golvvärmen till vattenburen)
 
  • Ett hörnbadrum med duschhörna, radiator under fönster och bastudörr, där man planerar att installera ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte hur ni har det i övrigt, men för perspektiv kommer här hur det är hos oss.

Mindre badrum, men det har rymt badkar en gång i tiden. Elgolvvärme + vattenburen handdukstork. På vintern kör vi både golvvärme och handdukstork och det räcker gott och väl. Jag kan inte se på elförbrukningen att det är någon större skillnad vinter mot sommar som kan sättas på värmekontot, det är kanske lika gärna belysningen som gör en stor del av skillnaden. Det är så marginellt att jag kan gå med på kostnaden för att få varmt om fötterna i badrummet.

Jag hade personligen ryckt radiatorn, satt in vattenburen tork och kört på det. Det ser dessutom ut att bli en billig lösning då du har rören alldeles bredvid.
 
Tack! Perfekt att höra erfarenhet från någon som gjort liknande :) Får jag fråga vilken sorts handdukstork ni har? Och om du vet vad den har för effekt?
 
zoet zoet skrev:
Tack! Perfekt att höra erfarenhet från någon som gjort liknande :) Får jag fråga vilken sorts handdukstork ni har? Och om du vet vad den har för effekt?
Är inte hemma nu, men en snabb googling säger mig att det med stor sannolikhet är en Alterna Baltic https://www.rskdatabasen.se/kategor...ddukstorkar-vatten/alterna-baltic-8758263-212

Mer exakt RSK 875 82 65 och därmed på 115W. Har en vanlig strypventil på den som är lite lätt nedställd. Vet inte hur dom räknar effekt, för det måste ju bero på framledningstemperatur och annat? Den ger iaf såpass med värme att det märks av om man skruvar av den helt, då sjunker temperaturen kännbart i badrummet. Men golvvärmen är som sagt på.

Kollar man lite på nätet hittar man info kring dimensionering och liknande som kan vara nyttigt att kika på. Vår tork hade säkert kunnat vara lämplig att byta mot en med mer effekt (115W låter mindre än vad jag upplever den som), men som sagt, golvvärmen nyttjas med glädje under vinterhalvåret och jag tror verkligen inte att den kostar oss mer än 40 spänn i månaden. Om ens det. Svårt att avgöra med tanke på hur mycket mer belysning och annat vi har igång på vintern (samt motorvärmare). Elräkningen är fortfarande inte så hög att jag funderar på den. Alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.