Hej, håller på att iordningställa ett långdraget projekt i tvättstugan, och funderar nu på hur jag smidigast drar fram vatten till tvättmaskinen.
Tidigare har jag haft ett separat rör med en kran där jag har kopplat på mig (att föredra givetvis). Nu hamnar tvättmaskinen helt i andra sidan rummet och delvis för att få upp överskåpen så högt som möjligt så vill jag inte dra rör runt hela rummet och också tvingas sänka överskåpen för ett överliggande rör.

Sen så är mina vitvaror inköpta för ca 5år sedan, utan någon större tanke på nyrenovering av tvättstugan. Så luckorna öppnas åt fel håll på de båda maskinerna, så helst vill jag att röret till vattnet och avloppet skall gå bakom torktumlaren vidare till tvättmaskinen. Jag är medveten om att jag får kasa ut torktumlaren något för att detta skall gå fritt, men det ser jag inte som något större problem.

Min fundering är om jag skall gå på med en T-koppling där det idag sitter en vinkel som går ut till en utkastare.
Eller om jag skall sätta en T-koppling lite längre bort, typ under vattenmätaren, för att få in rören ytterliggare lite mot väggen och krypa smidigt förbi torktumlaren.
Eller om man bara skall dra någon flexslang och fästa på någon blandare eller något.

Finns det några smidiga lösningar till detta?
Vill givetvis att de skall vara godkända, allt annat är gjort enligt "praxis".
Tvättstugeprojekt med vattenmätare, rör och verktyg på öppna hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning över en tvättstuga med placerade tvättmaskin, torktumlare och skåp med vask.

Tack på förhand!
 
R
Koppla på röret i skåpet med ett T-stycke och dra bakom med rör som du vill .
Men det ska vara en avstängning till tvättmaskinen , helst lätttillgängligt och stängas
av när tvätten är färdig , säkerhetsänkande
 
K Kingalot skrev:
Sen så är mina vitvaror inköpta för ca 5år sedan, utan någon större tanke på nyrenovering av tvättstugan. Så luckorna öppnas åt fel håll på de båda maskinerna
Det brukar gå att hänga om luckorna.
 
useless useless skrev:
Det brukar gå att hänga om luckorna.
På många tumlare går det. Men vad gäller tvättmaskiner är det väl mest bara Miele som har det (och kanske någon fler).
 
Tack för era svar!

Jag måste dock ha gått på riktigt starka mediciner när jag gjorde den här tråden, för att jag behövde ändå dra fram rör för att få varmvatten till blandaren, så det blev rör som kommer uppifrån och ner.

Har en ny fråga, har någon en lämplig placering på kranen som jag ska sätta till tvättmaskinen, det blir en gammal klassisk kran som man "rattar" några varv för att stänga.

Så här ser det ut där vattnet kommer nu, jag tänker knäcka ner röret relativt närma blandaren, iaf inom 15cm ifrån ytterkant.
Kromblandare med rör som löper från taket ner mot en grå vägg i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man gå ner med röret genom bänkskivan eller ska man sätta kranen ovanför och gå upp med anslutningsslangen?
Lite estiskt får det gärna vara, fast det "bara är en tvättstuga"

Gärna tips på lösningar! Tack på förhand.
 
  • Kromad blandare på vägg med rör ledda uppifrån, diskussionsämne för tvättstugeprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Glöm det estetiska
En kran för TM ska sitta så att den går att stänga av efter varje tvätt , som är säkrast
Du får se var det är bäst , normalt sitter på sidan om eller ovanför
 
Krilleman
Jag säger tvärt om, glöm inte det estetiska. Det är du som ska leva med installationen, således ska du vara stolt över att du dragit rören själv!

Dra förkromade kopparrör ner genom bänkskivan. På vägen (lätt åtkommligt för avstängning) sätter du en ballofix och på den en separat backventil.

Tvättmsakin ska kopplas med backventil, en normal tappventil har den inbyggd.

Du ser ut att ha 12mm rör, inköpslistan blir då RSK:

1866016 - Stödhylsa 12x1
8546963 - 15x12 "ballofix" Vatette
1945640 - Planadapter 15
8530487 - Backventil inv/utv G15
1946656 - Halvkoppling G15x12
1866016 - Stödhylsa 12

Snyggt, smidigt, godkänt och enkelt!

(y)(y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag säger tvärt om, glöm inte det estetiska. Det är du som ska leva med installationen, således ska du vara stolt över att du dragit rören själv!

Dra förkromade kopparrör ner genom bänkskivan. På vägen (lätt åtkommligt för avstängning) sätter du en ballofix och på den en separat backventil.

Tvättmsakin ska kopplas med backventil, en normal tappventil har den inbyggd.

Du ser ut att ha 12mm rör, inköpslistan blir då RSK:

1866016 - Stödhylsa 12x1
8546963 - 15x12 "ballofix" Vatette
1945640 - Planadapter 15
8530487 - Backventil inv/utv G15
1946656 - Halvkoppling G15x12
1866016 - Stödhylsa 12

Snyggt, smidigt, godkänt och enkelt!

(y)(y)
Svarar på en gammal tråd med en fråga; @Krilleman, du verkar ha många bra råd i trådarna...

Jag ska göra en liknande manöver. En röris var hemma i höstas och vi bollade lite hur man kan göra men jag känner att jag inte riktigt landat hur jag vill än. Har fortfarande inte kommit till skott att få hit rörisen, både tanke och handling är inte helt klart än.

Jag kan dra rör till TM/vask antingen under bänk bakom maskinerna (men det ser ut vara tajt om plats) eller uppifrån tak, genom en bänkskiva precis vid kran (tänkt vara sån stavlimmad billig ekskiva) - rör ska försörja både en blandare/ho och tvättmaskin. Kommer ha från vänster till höger vask - TM - TT

1) Vad är bäst, dra från tak (rören kommer ändå gå där) eller bakom? (och då kan de gå ned bredvid till höger om bänken och gå ut med golvet istället, eller precis under bänkskivan. Men blir då synligt utanpåliggande bredvid bänken ändå. Tänker att genomföring genom skivan är en svag punkt? Men kanske ändå enklast?

2) Kan man välja att sätta en blandare med avstängningskran likt DM i kök? Kan man (för lata operatörer) sätta en "water block" innan slangen till TM? Behövs en backventil eller är det inbyggt i "köksblandare"?

Jag kommer även montera en vattenfelsbrytare på mitt inkommande vatten efter mätaren, men känns väl inte fel med en water block ändå?

Rören i taket ovanför bänken går till köket och ska göras om också. Kromade eller målade nakna kopparrör eller isolerade rör? Rören från vattenmätaren och till badrum kommer även gå i taket och då vara isolerade tänker jag (idag oisolerat).

Idag går rören genom väggen (och tvättstugan) utan isolering, rörmokare ville nog helst ha obruten isolering men jag är inte helt bekväm med att ta upp så stora hål i denna vägg. Kan det funka att temporärt bryta isoleringen och gå med röret genom en tegelvägg oisolerat?

Rören idag är en salig blandning av påskarvat och hempul och ett av dem var isolerat med tidningar från 20-talet, så det är nog dags att byta rören. ;) Har det funkat i 100 år utan isolering så kan det ju inte vara superkritiskt?

Jag vill att rörisen drar "huvudledning" och sätter lämpliga "T" med ballofix där jag sen själv tänkt dra kromade kopparrör när jag slutför tvättstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.