Jag har haft hantverkare som har jobbat med mitt badrum och nu när det nästan är klart har det visat sig att vissa plattor har haft fel i sig.
När det påtalades så säger hantverkaren att alla plattor utom en platta byts utan problem. Den sista sitter bakom kommoden och påstår då att jag som kund ska betala för nedmontering och återmontering av den för att dom ska byta den. Värt att tillägga är att hantverkarna hade god tid på sig att göra en inspektion innan montering av blandare och kommod gjordes.

Jag har själv köpt plattorna och hantverkaren menar att jag som kund skulle inspekterat alla plattorna innan dom monterades. Detta eftersom dom själva inte kunde "inspektera plattorna med förstoringsglas".
Jag förstår att jag inte är helt ansvarsbefriad eftersom jag valt att göra på det här sättet men borde väl kunna förvänta mig att dom under/efter arbetet tittar på resultatet och byter de som nu har svarta prickar/märken i sig?

En annan sak jag är missnöjd med är vårt nya innertak. Det sades innan arbetet startade att det kunde bli problem på grund av att vi ville ha spotlights. Taket skulle då sänkas och det var osäkert om det gick på grund av att utsuget till fläkten satt så högt som det gjorde. Förväntade mig att dom som hantverkare skulle informera om och när det blir aktuellt så jag tänkte inte så mycket mer på det förrän plattorna satt på plats på väggarna. Då ser man med blotta ögat att det skiljer i höjd från ena sidan till den andra. Ringer då och frågar varför mitt tak är snett och får ett vagt svar om att man var tvungen att göra så eftersom fläkten satt som den satt och att vi ville ha spotlights. I kommunikation efter detta så säger hantverkaren att det inte är synbart m.m. Vad har jag som kund för rättigheter när det gäller sånt här?

Efter allt detta har hantverkarna bytt alla plattor utom en (inte den som sitter bakom kommoden, den sitter också kvar) och som det ser ut så kommer dom inte att åtgärda något mer.

Arbetet och relationen till hantverkaren kändes bra fram till att jag ville ha saker åtgärdade sedan blev allt väldigt negativt där mailen avslutades med saker som "Om du önskar inkasso samt juridisk tvist är du välkommen".

Hur borde jag gå tillväga för att få bristerna åtgärdade?
Kan jag vägra att betala fakturan utan att det går till inkasso? Min fråga kommer efter att hantverkaren har hotat med det.
Finns det någon databas där man kan registrera sina upplevelser med hantverkare så att man hjälpa andra att undvika rötägg?


EDIT: Glömde nämna att det enda hantverkaren kunde tänka sig att göra var att om en GVK-besiktningsman gör en besiktning så skulle dom åtgärda det som den tyckte var fel.
Jag kontaktade då en sådan som bekräftade min farhåga om att dom endast besiktigar funktionen av tätskiktet och t.ex. fogsprång (0,7mm enligt deras hemsida). Kan jag ta in en annan hantverkare som gör en estetisk besiktning? Kan jag kräva att den hantverkare som har varit här följer en annan hantverkares besiktning?
 
Redigerat:
H
Inte roligt. Tråkigt. Har du några bilder där man ser felen?

Den plattan som ditter bakom kommoden, syns den plattan?
 
H hus520 skrev:
Inte roligt. Tråkigt. Har du några bilder där man ser felen?

Den plattan som ditter bakom kommoden, syns den plattan?
Badrum med kaklade väggar, sluttande tak, och röd markering vid en icke utbytt platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i badrum med lutning, flera platser är markerade med röda cirklar men den aktuella plattan är inte markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden som visar badrummet ser man takets lutning. Med anledning av den plattan som behöver bytas, inte den som är markerad på bilden, så kan vi inte montera duschväggarna eftersom den hade hamnat mitt i en av skenorna.
 

Bästa svaret

Om du bestrider fakturan och firman skickar den till inkasso så skall du bestrida även där.
Inkassobolaget kan ej driva in en fodran som är tvistig, ej heller kommer KFM ta tag i ärendet innan det är avgjort i domstol.

Så bestrid fakturan om du inte är nöjd.
Dina pengar är oftast enda påtryckningsmedlet i den tvist.
 
Är det fel på plattor du köpt så får du ju ta det med din leverantör. Plattsättaren skall ju inte stå för bytet av plattorna ej heller arbetet att byta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om hantverkaren istallerat uppenbart felsktigaplsttor har denne ett ansvar. Men här var det ett mindre estetiskt fel. När du stått för plattor så tycker jag inte att du kan pressa hantverkaren på det. Taket tycker jag låter konstigt, det kan inte vara ett stort projekt att flytta fläkten om det behövs.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Excel
Herregud, vem ser dessa prickar. Knappast värt att demontera badrumsinredning och byta ut plattan.

Prova peta in lite vit emaljfärg med en knappnål, det gör nog susen ska du se.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Jag är själv en petig kund men det får väl ändå finnas gränser.
Du har köpt kaklet, det är mindre estetiska fel. Hur ska hantverkaren veta om du exempelvis köpt andrasortering eller inte? Dessutom har väl du haft lika god tid som hantverkaren att inspektera under väntan på montering av kommod.
Jag tycker det verkar som hantverkaren redan gjort mer än man kan begära. Frågan verkar snarare vara vem som är "rötägget"
Taket är svårt att ha någon klar uppfattning om eftersom kamerans objektiv verkar åstadkomma en ”hängmatta” i takhöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Excel
 
hscn hscn skrev:
Jag är själv en petig kund men det får väl ändå finnas gränser.
Du har köpt kaklet, det är mindre estetiska fel. Hur ska hantverkaren veta om du exempelvis köpt andrasortering eller inte? Dessutom har väl du haft lika god tid som hantverkaren att inspektera under väntan på montering av kommod.
Jag tycker det verkar som hantverkaren redan gjort mer än man kan begära. Frågan verkar snarare vara vem som är "rötägget"
Taket är svårt att ha någon klar uppfattning om eftersom kamerans objektiv verkar åstadkomma en ”hängmatta” i takhöjd.
Det kanske inte framgick men jag påpekade felen innan kommoden monterades. Mitt problem är inte att dom har monterat felaktiga plattor utan att dom vägrar byta de som är det.

Excel Excel skrev:
Herregud, vem ser dessa prickar. Knappast värt att demontera badrumsinredning och byta ut plattan.

Prova peta in lite vit emaljfärg med en knappnål, det gör nog susen ska du se.
Någon som inte behöver glasögon ser prickarna direkt. Ditt tips låter som något hantverkaren borde ha provat?

E EyEr0n skrev:
Om du bestrider fakturan och firman skickar den till inkasso så skall du bestrida även där.
Inkassobolaget kan ej driva in en fodran som är tvistig, ej heller kommer KFM ta tag i ärendet innan det är avgjort i domstol.

Så bestrid fakturan om du inte är nöjd.
Dina pengar är oftast enda påtryckningsmedlet i den tvist.
Tack för tipset!
 
Ett råd i all välmening är att du tar dig en ordentlig funderare innan du bestrider fakturan. Rådet i ditt utsedda ”bästa svar” är långt ifrån fullständigt.

Om fakturan är större än ett prisbasbelopp (45 500:- för år 2018) .
När/om motparten stämmer dig och det blir domstolsavgörande som helt eller delvis går emot dig riskerar du att få betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader (jag tror att risken är stor). Kommer säkert att handla om sexsiffriga belopp,

Vid förenklat mål, om fakturan är mindre än ett prisbasbelopp.
Du tar betydligt mindre risk. Men även här kan du få betala några tusenlappar om ni inte kan enas i den obligatoriska första förhandlingen på tingsrätten och det går till domstolsavgörande.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.