Hejsan!

Kan någon plåtkunnig förklara för mig hur man gör med vindskiveplåtarna där de möts i hörnorna mot nocken? Jag har "typ 1" som på översta bilden. Alltså samma plåt falsad i nocken.
Skall dessa falsas ihop på något sätt i hörnorna?

Skall snart montera ett clixtak med falsad nock, är dock osäker på detta arbetsmoment.

/Anton

Vindskivor.jpg
 
  • Hus under renovering med vindskiveplåt vid nock på taket, och byggställning runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du ha falsad nock på clix tak ?

I så fall får du slå omkull vindskivan högat upp vid nock så du kan falsa runt den i nocken
 
pelle plåt pelle plåt skrev:
Skall du ha falsad nock på clix tak ?

I så fall får du slå omkull vindskivan högat upp vid nock så du kan falsa runt den i nocken
pelle plåt pelle plåt skrev:
Skall du ha falsad nock på clix tak ?

I så fall får du slå omkull vindskivan högat upp vid nock så du kan falsa runt den i nocken
pelle plåt
Ståndfalsarna på taket skall dubbelfalsas och slås omkull för att falsas ihop med nockplåten. Men hur får man ihop vindskiveplåten med nockplåten i hörnorna längst upp?
Hittar inga bilder på det utförandet..

Mvh, Anton
 
oklart vad du menar när du skriver att ståndfalserna skall dubbelfalsas , när du har ett clixtak falsas ingenting utom möjligtvis nocken. Att du har en separat nockplåt som skall falsas ihop går inte eller ihop.

så här ser ett falsat plåttak ut i nocken , man slår omkull ståndfalsen och falsar ihop den med andra sidan . man har ingen sep. nockplåt

edit , detta kanske kan ge en vink
scrolla ner så finns en bild
https://www.byggahus.se/forum/threads/clix-plannja-ruukki-falsat-se-eller-naogn-annan.173501/page-2
 
  • Plåttak med omkullslagen ståndfals vid nock samt ventilationsrör mot bakgrund av träbevuxna höjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pelle plåt pelle plåt skrev:
oklart vad du menar när du skriver att ståndfalserna skall dubbelfalsas , när du har ett clixtak falsas ingenting utom möjligtvis nocken. Att du har en separat nockplåt som skall falsas ihop går inte eller ihop.

så här ser ett falsat plåttak ut i nocken , man slår omkull ståndfalsen och falsar ihop den med andra sidan . man har ingen sep. nockplåt

edit , detta kanske kan ge en vink
scrolla ner så finns en bild
[länk]
Hm, jag menar förstås hängskiva och inte nockplåt. Jag slår omkull ståndfalserna vid nock och gör sedan uppviket vid nock och sedan på med hängskivan. Hängskivan ser ju lika dan ut på sidorna som i nocken och där den möts i hörnorna skall den ju gå ihop på något sätt.
Clixplåten är ju bara en enkelfals när den är lagd, jag trodde man skulle dubbelfalsa den, hur kan den annars vara godkänd ner till 5,7 grader?

Ursäkta och tack på förhand / plåtnovisen.:rofl:
 
A AntonVisco skrev:
Hm, jag menar förstås hängskiva och inte nockplåt. Jag slår omkull ståndfalserna vid nock och gör sedan uppviket vid nock och sedan på med hängskivan. Hängskivan ser ju lika dan ut på sidorna som i nocken och där den möts i hörnorna skall den ju gå ihop på något sätt.
Clixplåten är ju bara en enkelfals när den är lagd, jag trodde man skulle dubbelfalsa den, hur kan den annars vara godkänd ner till 5,7 grader?

Ursäkta och tack på förhand / plåtnovisen.:rofl:

när du skriver hängskiva , då menar du vindskivan?
eller hängskivan på högsta punkten på taket
så det inte blir några missförstånd :)
 
pelle plåt pelle plåt skrev:
när du skriver hängskiva , då menar du vindskivan?
så det inte blir några missförstånd :)
Ja, det kan vi kalla den.
 
A AntonVisco skrev:
Ja, det kan vi kalla den.
Jag menar den plåt som är högst upp på mitt pulpettak, den som kommer på efter jag slagit omkull ståndfalserna och gjort ett uppvik, den möter ju vindskiveplåten i hörnan som är av samma typ. "typ 1" som på bilden i mitt första inlägg.
Dessa ska ju sättas ihop på något sätt i hörnan?
:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.