Ett utav äppelträden i vårt nyinflyttade hus har spruckit.
Några tips på hur man kan gå tillväga för att rädda trädet?
 
  • Äppelträd med en stor spricka i stammen, omgiven av gräs och skugga, behöver råd för räddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ympwax och sen linda med tygtrasor så det spänner ihop trädet?
 
Det ser inte nytt ut. En sådan skada läker inte. Men trädet kan leva länge och ge frukt ändå. Det brukar vara när trädet tyngts ner av för mycket frukt som det spricker på det viset. Så se till att beskära trädet så att det inte blir så brett att samma sak kan hända igen.
 
Trädet är inte jättegammal då huset endast är 10 år gammalt. Ger inte jättemycket frukt heller. Tidigare ägare inte beskärt det så bra då de fått två grundstammar. Men kanske dra ihop det och beskära så det inte blir så brett
 
Jag tror att du absolut skall undvika att försöka dra ihop det. Det kommer ändå inte att växa ihop och lindningen skadar trädet när stammen växer.
 
Klipp det så att grenarna från den högra halvan växer åt vänster och virseversa. Men räkna inte med att det blir gammalt. Sätt ett ersättningsträd.
 
Ok, men ska man sätta något som håller ihop det?
 
Det talas ibland om att sätta stolpar mellan grenarna och marken på sommaren när frukten börjar växa. Detta för att hindra att trädet spricker som på bilden. Möjligen kan man sätta en bred rem mellan de två stammarna ovanför förgreningen också. Men det är mest spekulation från min sida. Du skall absolut inte linda något som sitter hårt åt på skadan.
 
Nu är inte jag arborist, men ett bra beskuret träd skall bära sina grenar även med frukt.

Jag vet inte vad man ska göra åt trädet, men hade redan nu satt ett ersättningsträd. När det i sin tur börjar ge frukt har kanske detta träd börjat ge upp på allvar. Jag har svårt att tro att det blir så långlivat och definitivt inte någon vidare prydnad i trädgården. Dessvärre.
 
När det blir så mycket äpplen som i år måste man gallra för att inte knäcka grenar på träden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.