Badrumsinteriör med dusch, oskyddade elledningar och lampa nära vattenkälla i träpanelt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt rätt IP-klass så nära duschen...
Hittat i hyrd stuga, gick direkt till elskåpet för att kolla att det fanns JFB innan jag duschade :D
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
D Dea_34 skrev:
[bild] Inte riktigt rätt IP-klass så nära duschen...
Hittat i hyrd stuga, gick direkt till elskåpet för att kolla att det fanns JFB innan jag duschade :D
Han kanske hade kunnat kosta på sig en dosa åtminstone kan man tycka.
 
Hur många av er har inte haft en stickpropp modifierad som den här? Gammal vit stickpropp med sliten etikett på trägolv; ett exempel på nostalgisk elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:surprised:
Kopplad till Gammal vit grenuttag med en modifierad stickpropp med prislapp, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
enligt prislappen kostade den 10kr
Den har följt med i många år och börjar vara pensionsfärdig.
Numera är det av nostalgiska skäl som den finns kvar.
 
Jo, jag har några varianter på temat.
Det gäller att använda med eftertanke, och hålla dem borta från folk utan elsinne.
 
tommib
Inte direkt värsta elkopplingen, men en ganska korkad dragning.
Elledningar i b-rör med damm och isolering, nära fönster med synligt gardinfäste och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se på denna bilden men röret viker ner precis bredvid ett fönster. Längst ner i höger hörn ser man var rullgardinen suttit. Pluggen mitt i prick är gardinstångsfästet.

Jag kan tycka att man hade kunnat dra röret lite längre från fönstret kanske. Det är inte första hålet i ett b-rör heller, vilket är en bidragande anledning till att jag byter dem.
 
Tycker det är korkat med skruvplugg i B-röret. Bättre att gänga in en maskinskruv så sitter det mycket bättre.
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
J jhedberg skrev:
Som en som har fått 10A arm till arm så känns det värt allt som minskar risken att det sker igen. Det var inte det minsta skönt. Det går ju att göra även med petskyddade uttag, men är i alla fall en aning svårare att göra av misstag.
Jag är med i samma klubb!
Som tur var stod jag på en trappstege när jag greppade en kabel med varje hand. Efter en stund druttade jag ner på golvet. Det gäller att ha flax när man inte vet vad man sysslar med.

Staffan
 
Var en smula för spännande igår kväll, kom hem och upptäckte att belysningen blinkade i vardagsrummet.
Lokala nät ägaren hade varit snäll och uppgraderat vår elmätare och inte dragit åt alla propphuvar ordentligt när de var klara.
Gick "en smula varmt" på den fasen!!! Hittade även en knäckt passdel i botten på mätarskåpet, lite fundersam på vad de hållit på med... :mad::mad::mad:
Ren tur att jag upptäckte det innan vi gick och la oss...
Bränd propp och knäckta passdelar på ett papper, tecken på elektriska problem i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
O
Jante Jante skrev:
Lokala nät ägaren hade varit snäll och uppgraderat vår elmätare och inte dragit åt alla propphuvar ordentligt när de var klara.
Det här är en solklar anmälan till ESV. Personligen skulle jag även göra en polisanmälan om allmänfarlig vårdslöshet enligt 13 kapitlet, 6 § i brottsbalken.
 
  • Gilla
Keegan och 3 till
  • Laddar…
Tog ner en taklampa på landet. Elen är installerad av danskar och skall enligt mäklaren hålla EU-standard.
 
  • Elektriska installationer med ledningar och sockerbitar efter att en taklampa avlägsnats, möjligt EU-standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har sett snarlika alster i Spannien och Portugal, EU som EU...

Annars, danskar sa du? Får mig osökt att tänka på denna...:

Strömmen finder vejen...:cool:
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Tog ner en taklampa på landet. Elen är installerad av danskar och skall enligt mäklaren hålla EU-standard.
Jag blir lite nyfiken på hur det är kopplat. Det ligger nära till hands att gissa att det kommer fas och nolla i den ena kabeln medan den andra går till strömbrytaren. Om det nu skulle stämma så är frågan om det är blå fas eller bruten nolla. EU-standard på elen låter för övrigt som ett ganska intetsägande begrepp.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Skulle kunna tänka mig att det är ett lysande ex på fullkoppling:sweat:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hsd
Säger mäklaren EU-standard får men kallt räkna med en total nyinstallation
 
Det finns väl ingen harmoniserad standard inom EU för installationer? Jag tror det bara är material det finns sådana standarder för. Så "EU-standard" är lite meningslöst, det är olika i olika länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.